  • 1. Data: 2009-07-03 10:18:14
    Temat: Usunięcie danych osobowych
    Od: A P <a...@g...com>

    Witam,
    mam następujące pytanie

    Podpisałem z pewną firmą w tym roku miesięczną umowę-zlecenie, jednak
    tam nie pracowałem ani 1 dnia.
    Ten pracodawca teraz mam moje dane i ciągle wysyła smsy z ofertami
    owej pracy na kolejne terminy.

    Czy mogę zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych złożyć podanie z
    żądaniem usunięcia moich danych?

    Z góry dzięki za odpowiedź,

    Adrian

  • 2. Data: 2009-07-03 10:25:00
    Temat: Re: Usunięcie danych osobowych
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 03 Jul 2009 03:18:14 -0700, A P napisał(a):

    > Ten pracodawca teraz mam moje dane i ciągle wysyła smsy z ofertami owej
    > pracy na kolejne terminy.
    >
    > Czy mogę zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych złożyć podanie z
    > żądaniem usunięcia moich danych?

    Dane osobowe nic do tego nie mają, natomiast możesz wskazać, że nie
    zamawiałeś takiej usługi i poprosić o jej wstrzymanie (ustawa o
    świadczeniu usług drogą elektroniczną się kłania).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [Reklama]: Potrzebny tani i dobry fotograf we Wrocławiu?

  • 3. Data: 2009-07-03 10:42:10
    Od: "Maciek" <m...@g...com>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@n...problem> napisał

    > Dane osobowe nic do tego nie mają,

    Na pewno?
    Jego imię, nazwisko, adres, nr telefonu znajdują się w bazie (potencjalnego
    jak się okazało) pracodawcy. Dane te są przetwarzane. Są to dane osobowe.
    Należy sprawdzić, czy pracodawca zarejestrował zbiór danych osobowych - to
    raz. Dwa, że jeśli w umowie nie było klauzuli o wykorzystywaniu przez
    pracodawcę tych danych w przyszłości (następne terminy zleceń) to kolejne
    sms-y są już bezprawne.
    Autor wątku może zatem złożyć podanie ale nie o usunięcie danych (bo zapewne
    przez ileś tam lat powinny być ustawowo przechowywane - znów się kłania
    rejestracja zbioru) lecz o zaprzestanie ich przetwarzania.

    IMHO, czyli ja bym tak zrobił na jego miejscu :)

    Maciek.

  • 4. Data: 2009-07-03 10:43:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Dane osobowe nic do tego nie mają, natomiast możesz wskazać, że nie
    > zamawiałeś takiej usługi i poprosić o jej wstrzymanie (ustawa o
    > świadczeniu usług drogą elektroniczną się kłania).

    Ale on nie oferuje usług, co najwyżej wysyła "zapytania ofertowe", bo
    akurat zleceniodawca jest tym, co chce coś kupić - czyjąś pracę.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-07-03 10:44:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Maciek pisze:
> [...]
    > kłania rejestracja zbioru) lecz o zaprzestanie ich przetwarzania.
    >
    > IMHO, czyli ja bym tak zrobił na jego miejscu :)

    Dane można usunąć (poza numerem telefonu), a smsy słać nadal.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-07-03 10:52:38
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 03 Jul 2009 12:42:10 +0200, Maciek napisał(a):

    > Jego imię, nazwisko, adres, nr telefonu znajdują się w bazie
    > (potencjalnego jak się okazało) pracodawcy. Dane te są przetwarzane. Są
    > to dane osobowe.

    No i co z tego? Przecież nie ukradł ich.

    > Należy sprawdzić, czy pracodawca zarejestrował zbiór
    > danych osobowych - to raz.

    Nie ma takiego obowiązku.

    > Dwa, że jeśli w umowie nie było klauzuli o
    > wykorzystywaniu przez pracodawcę tych danych w przyszłości (następne
    > terminy zleceń) to kolejne sms-y są już bezprawne.

    Tak? A jakby zadzwonił i spytał "czy chce pan zarobić?" to też będzie
    bezprawne?
    A jak do mnie pracodawca dziś popołudniu zadzwoni, to też jest bezprawne?

  • 7. Data: 2009-07-03 10:53:05
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 03 Jul 2009 12:43:07 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Ale on nie oferuje usług, co najwyżej wysyła "zapytania ofertowe", bo
    > akurat zleceniodawca jest tym, co chce coś kupić - czyjąś pracę.

    No w sumie chyba fakt. Zależy jak to jest sformułowane ;-)

  • 8. Data: 2009-07-03 11:08:55
    Od: "Maciek" <m...@g...com>

    Użytkownik "Olgierd" <n...@n...problem> napisał

    > No i co z tego? Przecież nie ukradł ich.

    A poinformował o celu i sposobach ich przetwarzania? Zapewnił, że będą
    przetwarzane zgodnie z UoODO?

    > Nie ma takiego obowiązku.

    Przetwarza dane osobowe ot, tak sobie? Bez żadnej kontroli i dowolnie?

    > Tak? A jakby zadzwonił i spytał "czy chce pan zarobić?" to też będzie
    > bezprawne?

    Skoro już ustaliliśmy, że są to dane osobowe, to w momencie ich
    udostępnienia powinna być informacja także o terminie ich późniejszego
    przetwarzania.

    > A jak do mnie pracodawca dziś popołudniu zadzwoni, to też jest bezprawne?

    A gdy spamer do Ciebie zadzwoni dziś po południu sto razy za każdym razem
    przedstawiając się "Twój Pracodawca", to też nie będziesz miał nic przeciw
    temu?
    I czy napisanie i wysłanie podania, że "nie życzy sobie sms-ów, bo nr
    telefonu to jego dane osobowe i owszem był zainteresowany treścią sms-ów ale
    dawno temu" jest poza prawem? ;)

    Maciek.

  • 9. Data: 2009-07-03 11:11:10
    Od: spp <s...@o...pl>

    Maciek pisze:

    > Przetwarza dane osobowe ot, tak sobie? Bez żadnej kontroli i dowolnie?

    Może ten link pomoże?

    http://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/31136,firmy_ni
    e_moga_tworzyc_baz_danych_kandydatow_do_pracy.html

    --
    spp

  • 10. Data: 2009-07-03 12:21:03
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 03 Jul 2009 13:08:55 +0200, Maciek napisał(a):

    > A poinformował o celu i sposobach ich przetwarzania? Zapewnił, że będą
    > przetwarzane zgodnie z UoODO?

    art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy.
    Spotkałeś się kiedyś, by strona umowy odbierała takie oświadczenia??

    > Przetwarza dane osobowe ot, tak sobie? Bez żadnej kontroli i dowolnie?

    Art. 41 ust. 1 pkt 3 ustawy.

    > Skoro już ustaliliśmy, że są to dane osobowe, to w momencie ich
    > udostępnienia powinna być informacja także o terminie ich późniejszego
    > przetwarzania.

    Jakiego udostępnienia????????

    > A gdy spamer do Ciebie zadzwoni dziś po południu sto razy za każdym
    > razem przedstawiając się "Twój Pracodawca", to też nie będziesz miał nic
    > przeciw temu?

    Rozróżnij "jakiś spamer" a "strona umowy, którą zawarłem".

    > I czy napisanie i wysłanie podania, że "nie życzy sobie sms-ów, bo nr
    > telefonu to jego dane osobowe i owszem był zainteresowany treścią sms-ów
    > ale dawno temu" jest poza prawem?

    Najpierw zapoznaj się z cytowanymi przepisami a później sam sobie
    odpowiedz.