  • 1. Data: 2003-01-20 12:10:53
    Temat: Ustalanie terminu
    Od: "Mateo" <n...@p...wp.pl>

    Witam wszystkich!

    Czy jesli w umowie jest zapisane "do 31.01.2003" (nie znalazlo sie tam
    slowo "wlacznie"), to termin uplywa z koncem 30.01 czy 31.01? Gdzie ta
    kwestia jest prawnie uregulowana?

    pzdr
    Mateo

  • 2. Data: 2003-01-20 12:29:28
    Temat: Re: Ustalanie terminu
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

[...]

    w części ogólnej kodeksu cywilnego

  • 3. Data: 2003-01-20 12:51:39
    Od: "Mateo" <n...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    tam
    > : slowo "wlacznie"), to termin uplywa z koncem 30.01 czy 31.01?

    Masz na mysli art. 111? Wydaje mi sie, ze chodzi w nim raczej o sytuacje, w
    ktorej w umowie zapisano by np. "w ciagu 10 dni". Szczegolnie punkt 2 tego
    artykulu, ktory mowi o "poczatku terminu oznaczonego w dniach" sugeruje, ze
    ten artykul nie moze byc odpowiedzia na moje pytanie - no bo jak mozna mowic
    o "poczatku terminu do 31.01". Gdy rozpatrujemy termin np. 10 dni, to
    poczatek takiego terminu staje sie juz czyms sensownym.

    pzdr
    Mateo

  • 4. Data: 2003-01-20 13:08:33
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

[...]

    oki, spróbuję raz jeszcze

    31.01.

    podstawa prawna 116 § 2 k.c. w związku z 89 k.c. :)

  • 5. Data: 2003-01-20 14:05:16
    Od: "Mateo" <n...@p...wp.pl>

    > From: "Mateo" <n...@p...wp.pl>

    > oki, spróbuję raz jeszcze
    >
    > 31.01.
    >
    > podstawa prawna 116 § 2 k.c. w związku z 89 k.c. :)

    Musze przyznac, ze nie mam pojecia, jak wywnioskowales z tych artykulow, ze
    termin okreslony jako konkretny dzien (bez dodania slowa "wlacznie") uplywa
    z koncem tego dnia. Uprzejmie prosze o jakies wyjasnienie :)

    pzdr
    Mateo

  • 6. Data: 2003-01-20 20:13:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    Termin upływa 31.01, a jeśli to dzień ustawowo wolny od pracy, to następnego
    dnia - kodeks cywilny, dział "terminy".

    Art. 111. $ 1. Termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego
    dnia.

  • 7. Data: 2003-01-21 07:04:08
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 8. Data: 2003-01-21 07:04:38
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 9. Data: 2003-01-21 18:14:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | jak słusznie zauważył Mateo, co potwierdził SN, ten przepis nie ma
    | zastosowania w tej sytuacji

    Nie jestem pewien, czy Mateo słuszni zauważył. Nie powołujecie się na
    konkretny wyrok, więc mogę jedynie domniemywać, że chodzi o ten z 23
    sierpnia 2000 roku (jedyny, jaki jest w LEX-ie). Jeśli tak, to co prawda w
    sentencji czytamy, że
    "Przy oznaczeniu czasu trwania umowy zlecenia przez wskazanie daty
    kalendarzowej jej zakończenia nie ma zastosowania art. 111 $ 2 KC." i na
    pierwszy rzut oka mogło by się wydawać że jest to i w tym wypadku wiążące.

    Jednak przeczytajcie uzasadnienie do wyroku. Przecież sąd rozważał zupełnie
    inne zagadnienie. Upraszczając zagadnienie sąd badał, czy umowa-zlecenie
    zawarta na okres od 17-31 lipca 1997 roku trwała 14 czy 15 dni. Problem był
    ważki, bowiem w wypadku uznania, że umowa trwałą 15 dni, konieczne było
    odprowadzenie składki ZUS. I właśnie w tym kontekście SN wypowiedział się,
    uznając, iż przy umowie-zlecenie nie stosuje się art. 111$2 kc, tylko po
    prostu liczy dni pracy. Firma twierdziła za art. 111$2, że pierwszego dnia
    trwania umowy się nie wlicza do jej trwania, zaś sąd uznał te wykładnię za
    błędną, stwierdzając, że liczy się okres zatrudnienia, a ten trwał 15 dni (z
    dniem 17 lipca włącznie).

    Tak więc jestem zdania, że art. 111 kc ma zastosowanie do przypadku będącego
    przedmiotem naszej dyskusji. Jeśli istnieje jakieś inne orzeczenie Sądu
    najwyższego albo wyrok, którego ja nie znam, to prosiłbym o podanie daty,
    sygnatury czy innych danych, które pozwoliłyby mi na jego znalezienie.
    Dopiero wówczas będę się mógł odnieść do Waszej koncepcji.

    Póki co, jestem przekonany, że ja mam rację.

  • 10. Data: 2003-01-22 01:04:10
    Od: "Mateo" <n...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie jestem pewien, czy Mateo słuszni zauważył. Nie powołujecie się na
    > konkretny wyrok, więc mogę jedynie domniemywać, że chodzi o ten z 23
    > sierpnia 2000 roku (jedyny, jaki jest w LEX-ie).

    Owszem, nie powolalem sie na konkretny wyrok, powolywalem sie raczej na
    zdrowy rozsadek Po prostu nie pasuja mi do mojej sytuacji zapisy w artykule
    111 o "terminie oznaczonym w dniach" i "ostatnim dniu". Logika podpowiada ze
    powinnismy zastosowac ten przepis w sytuacji, w ktorej mamy wiecej niz jeden
    dzien, a ja mam przeciez tylko i wylacznie 31.01. Ale gdyby przyjac Twoja
    interpretacje i zalozyc, ze rzeczywiscie przepis ten ma zastosowanie w mojej
    sytuacji, to pojawia sie pytanie: ktory dzien jest dniem ostatnim? Scisle
    rozumujac nalezy moim zdaniem dojsc do wniosku, ze jesli cos ma byc zrobione
    do 31.01, to powinno to byc zrobione najpozniej do konca poprzedniego dnia,
    bo inaczej mozemy kilka minut po polnocy powiedziec, ze to juz powinno byc
    zrobione, a jeszcze nie jest, a wiec stan faktyczny nie odpowiada zapisowi w
    umowie.

    pzdr
    Mateo