  • 1. Data: 2006-01-28 01:16:55
    Temat: Urzędowa mapa - prawa autorskie?
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    Czy ktoś może mi wyjaśnić, jak to jest z prawami autorskimi w takim wypadku:
    jest sobie mapa sygnowana przez Głównego Geodetę Kraju (jakby co, to ona jest
    tu: http://www.gugik.gov.pl/komisja/pliki/polska_2006-
    podzial_administracyjny.pdf
    ). Mapa jest w PDF-e i umieszczono ją na oficjalnej stronie, z czego wnosić
    należy, że jest do pobrania. Na mapie jest copyright Głównego Geodety Kraju i
    nazwisko grafika, który to narysował, nb. całkiem ładnie. To jest mapa
    aktualnego podziału administracyjnego do szczebla powiatu włącznie. Jak wygląda
    z punktu widzenia prawa kwestia wykorzystania wspomnianej mapy? Jak rozumiem
    drukować na własne potrzeby można ile wlezie, ale jak będzie z wykorzystaniem
    komercyjnym?
    Drugi problem jest może ważniejszy. Otóż graficy, projektanci i w ogóle goście
    z takich branż bardzo niechętnie przekazują tzw. plik otwarty, czyli gołą
    makietę gotową do edycji. Chodzi oczywiście o to, żeby ktoś nie wykorzystał
    projektu, layoutu itd. Dlatego np. projekty czy zdjęcia rozsyła się w podłych
    rozdzielczościach w grafice bitmapowej, albo w inny sposób uniemożliwiający
    wykorzystanie, gdyby projekt został odrzucony. Tymczasem grafika wektorowa ma
    to do siebie, że umieszczona w pliku PDF umożliwia dalszą edycję. Tłumacząc na
    język ludzki znaczy to, że można z tą mapą zrobić teraz wszystko tak, jakby to
    był plik otwarty. Nie jest to żadne łamanie zabezpieczeń, programy do grafiki
    wektorowej same z siebie to umożliwiają. Gościu który rysował mapę musiał
    zdawać sobie z tego sprawę, bo świetnie zna program i jego możliwości (o czym
    świadczy zresztą sama mapa). Krótko mówiąc w jakim stopniu można wykorzystywać
    tę mapę w celu komercyjnym przy założeniu, że chcemy ingerować w samą mapę, np.
    dorysować jeszcze podział powiatów na gminy, albo zmienić kolorystykę. I jak to
    będzie z wykorzystaniem jej poszczególnych elementów np. tylko samego podziału
    na powiaty, albo wykasowaniem wszystkiego, poza jednym, interesującym nas
    akurat województwem? W zasadzie można te granice przerysować ręcznie, ale
    przecież będzie to trochę bez sensu. Poza tym oficjalny organ państwowy nie
    może przecież handlować grafiką, więc nie wyobrażam sobie, aby można było taką
    mapę, czy prawa do jej wykorzystania, po prostu kupić od GGK. Wie ktoś może co
    na to przepisy?

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 2. Data: 2006-01-28 02:17:14
    Temat: Re: Urzędowa mapa - prawa autorskie?
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Czapla wrote:
    > Krótko mówiąc w jakim stopniu można wykorzystywać
    > tę mapę w celu komercyjnym przy założeniu,

    w żadnym.
    Nawet linku do niej nie możesz umieścić na swojej stronie, jeżeli
    miałaby być częścią twojej komercyjnej strony.
    Jeżeli chcesz cokolwiek z nią zrobić, to musisz mieć pisemną zgodę.

  • 3. Data: 2006-01-28 09:14:18
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <drek7a$j8c$1@inews.gazeta.pl>, witek wrote:

    > w żadnym.
    > Nawet linku do niej nie możesz umieścić na swojej stronie, jeżeli
    > miałaby być częścią twojej komercyjnej strony.
    > Jeżeli chcesz cokolwiek z nią zrobić, to musisz mieć pisemną zgodę.

    Dlaczego linku nie? Jaki paragraf?

    Renata

  • 4. Data: 2006-01-28 09:41:43
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > w żadnym.

    To geodeta umieścfił ją sobie pewnie tak dla jaj? A oglądać też nie można?

    > Nawet linku do niej nie możesz umieścić na swojej stronie,

    Nie chodzi o żadne nowoczesne wynalazki tylko o druk.

    I skąd twórca mapy ma znać granice powiatów, jeśli nie może skorzystać z
    oficjalnej urzędowej mapy? Mógłbyś podać jakieś przepisy?

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 5. Data: 2006-01-28 12:25:52
    Od: " JaMyszka" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Czapla napisał:
> [...]
    > należy, że jest do pobrania. Na mapie jest copyright Głównego Geodety Kraju i
    > nazwisko grafika, który to narysował, nb. całkiem ładnie.

    IMHO jak ktoś podpisuje swoje dzieło, to chce by go chroniło prawo autorskie;]
    Ja bym wyjaśniła to u "źródła".

    --
    Pozdrawiam :)
    JM

  • 6. Data: 2006-01-28 13:10:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Czapla [###k...@p...onet.pl.###] napisał:

    Z mapami to jest tak, że stosuje sie jednocześnie do nich dwa rodzaje
    przepisów. Prawo autorskie w odniesieniu do formy wyrazu (czyli ramek,
    kolorów, układu graficznego, symboli) oraz geodezyjne i kartograficzne
    w odniesieniu do danych w niej zawartych. Możesz sobie taka mapkę
    pobrać i na podstawie zawartych niej informacji narysować własną
    mapkę. Ale w oryginale jest chroniona jak każdy utwór. Sprawa była
    bodaj latem tamtego roku burzliwie przedyskutowana na grupie
    pl.rec.gps i polecam w tej części archiwum. Podawałem tam wówczas
    konkretne ustawy i artykuły z tego co pamiętam.

  • 7. Data: 2006-01-28 14:38:01
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    JaMyszka wrote:
    > IMHO jak ktoś podpisuje swoje dzieło, to chce by go chroniło prawo
    > autorskie;]

    A gdzie w ustawie znalazłeś/aś, że chcenie ma tu coś do rzeczy?

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 8. Data: 2006-01-28 16:11:21
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > IMHO jak ktoś podpisuje swoje dzieło, to chce by go chroniło prawo autorskie;]
    > Ja bym wyjaśniła to u "źródła".

    Też bym to z przyijemnością wyjaśnił, ale źródło to tylko imię i nazwisko
    (nawet nie wiadomo z jakiego wojewodztwa). A sam "urząd" w sprawie takich
    dupereli pewnie w ogole obywatelowi nie odpowie.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 9. Data: 2006-01-28 16:27:18
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > w odniesieniu do danych w niej zawartych. Możesz sobie taka mapkę
    > pobrać i na podstawie zawartych  niej informacji narysować własną

    No właśnie tu tkwi problem. Chodzi o to słowo "narysować". Z technicznego
    punktu widzenia można dokładnie przestsować kontur na noweji warstwie, a starą
    z oryginałem usunąć. Ten kontur będzie jednak identyczny jak w oryginale, można
    mu oczywiście nadać inny kolor, grubość, pokreskować, ale dla komputera będzie
    to nadal taki sam obiekt. Ponadto można oryginał zrastrować albo zeskanować,
    wprowadzić do programu, nadać autoobrysy i znowu uzyskamy taki sam efekt. Jeśli
    grafik będzie zdolny to uzyska taki sam kontur jaki był w oryginale. I teraz
    pytanie - po co siedzieć 2 dni i rysować coś, co już jest narysowane. Ponadto
    kto i jak to odróżni - czy to jest stare, czy nowe? Z wydruku nijak się nie da
    rady tego ustalić, zwłaszcza jak maszyna stara i rozjedzie kolory.

    > Ale w oryginale jest chroniona jak każdy utwór.

    To wiem, ale tu po 10 minutach roboty nic już nie przypomina oryginału, ani
    kolory, ani obiekty. Te same są tylko kontury i miejsca obiektów o ile nie
    wykasuijemy czegoś lub nie dodamy.

    Dzięki, wyszukam sobie.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 10. Data: 2006-01-28 18:37:37
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Renata Gołębiowska wrote:

    > Dlaczego linku nie? Jaki paragraf?

    Bo nie masz prawa używać tej mapy do własnych celów komercyjnych.
    Ani nie została stworzona dla ciebie, ani nie kupiłaś praw do jej używania.

    To tak jakbys u kogoś zoabczyła papierową mapę na ścianie i pytała się
    dlaczego nie możesz jej zabrać i powiesić u siebie.
    Łatwośc wykonania duplikatu, czy odesłania do innego serwera niczego tu
    nie zmienia.

    Granica kiedy wukorzystujesz ją do własnych celów komercyjnych jest
    bardzo płynna.
    Jeżeli masz jakąś stronę opisującą np. polskę i chcesz pokazać mapę
    Polski możesz napisać, że fajna mapa jest tu i podać link.

    Jeżeli prowadzisz np. serwis, gdzie po wpisaniu nazwy miejscowości
    pokazuje się kawałek mapy z tą miejscowoścą i do tego celu
    wykorzystujesz link do mapy, to tego już ci zrobić nie wolno.