  • 1. Data: 2005-05-06 08:49:52
    Temat: Urząd Celny
    Od: "Martinezz" <m...@o...pl>

    Witam

    Mój znajomy na taki problem: sciągnoł ładowarki samochodowe Nokia z Hong
    Kongu.
    Jego kontrahent wysłał towar w trzech paczkach. Urząd Celny Pocztowy
    poinformował
    mojego znajomka o tym że przyszła paczka i wyraźnie w piśmie jest napisane że
    musi
    zgłosić się z dokumentami i od czasu złożenia papierów paczka zostanie poddana
    odprawie
    celnej. Towar bym sprowadzony na firme. Znajomek poszedł do UC i powiedziano mu
    że żadnych
    dokumentów na razie ma nie składać bo wezwali już koordynatora z Nokii który
    sprawdzi czy
    towar nie jest podróbką. Koordynator przyjechał i stwierdził że towar jest
    podrobiony i towar zostaje skonfiskowany. Najciekawsze jest to że osoba z Hong
    Kongu na certyfikat i pozwolenie
    na handel akcesoriami Nokii i towar jest w 100% oryginalny.
    Pytanie:
    1. Jeśli nie został zgłoszony towar do odprawy celnej przez mojego znajomego to
    dlaczego ten towar przepadł. Wydaje mi się że do czasu odprawy towar jest
    własnością osoby wysyłającej towar ?
    2. Jeśli towar nie jest zgłoszony do odprawy to po okresie 14 dni powinien być
    wysłany do nadawcy
    a dlaczego przepada ?
    3. Dlaczego Urząd Celny nie chciał żadnych papierów od mojego znajomego -
    wygląda to tak jakby towar z samego założenia miałby przepaść ?
    4. Dlaczego urząd celny nie poinformował o nadejściu dwóch innych przesyłek ?

    Te pytanie zostały zadane w Urzędzie Celnym jednakże nie było nikogo
    kompetentnego by na nie odpowiedzieć (ktoś na zwolnieniu, ktoś na urlopie).

    Czy ktoś z grupowiczów miał taki problem z UC albo wie jak coś takiego załatwić.

    Pozdrawiam

    Martinezz

  • 2. Data: 2005-05-06 10:09:03
    Temat: Re: Urząd Celny
    Od: Miernik <m...@f...org>

    Martinezz <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    > jest podrobiony i towar zostaje skonfiskowany. Najciekawsze jest to że
    > osoba z Hong Kongu na certyfikat i pozwolenie na handel akcesoriami

    Co to jest za idiotyzm "towar podrobiony"?

    Jest totalnym idiotyzmem dzielić towary na "oryginalne" i "podrobione".
    Podrobione to może być 100 PLN.

    Ładowarka jest ładowarką, ładuje to jest ładowarką. Podrobiona to by
    była gdyby w obudowie ładowarki był piasek zamiast elektroniki.

    Jeżeli natomiast ktoś wyprodukował całkiem dobre ładowarki, i umieścił
    na nich napis "Nokia" nie produkując w imieniu Nokii, no to cóż,
    wprowadził klientów w błąd, należy się odszkodowanie klientom którzy już
    zdążyli kupić u niego ładowarki myśląć że są wyprodukowane przez Nokię,
    jakieś tam odszkodowanie dla Nokii, za utratę zysku, i tyle.

    Kiedy słyszę że nie dość że skonfiskowany jakiś towar, nazwany
    "podrobionym" typu myszki czy spodnie, to jeszcze został on zniszczony,
    to mnie krew zalewa że to się może dziać w imieniu prawa.

    Niszczyć owoc pracy rąk ludzkich tylko dlatego że napis jest nie taki?
    To jest bandytyzm, wandalizm w imieniu prawa. Działanie takie organów
    prawnych jest dla mnie moralnie równoznaczne z wandalami chodzącymi po
    ulicach i rozbijających samochody łomami dla własnej radochy.

    Najwyższą karą dopuszczalną dla takich do umieścili nie taki napis na
    produktach, powinna być konieczność usunięcia owych napisów z
    przedmiotów (typu napisy "Nokia" w powyższym przypadku), wymiana
    instrukcji obsługi, opakowań itp. Plus ewentualnie jakieś odszkodowanie
    dla firmy której nazwa została użyta bez zgody. Wszelkie konfiskaty i
    niszczenie uważam za bandytyzm w imieniu prawa. Coś jak zbrodnia sądowa.

    ___________________/_______________________/ mailto:m...@f...org
    Protect Europe from a legal disaster. Petition against software patents
    http://www.noepatents.org/index_html?LANG=en

  • 3. Data: 2005-05-06 11:03:29
    Od: "Martinezz" <m...@o...pl>

    Witam

    Z ciekawości zadzwoniłem do Urzędu Celnego po raz kolejny i okazuje się
    że jak przesyłka dochodzi do Poczty to staje się ich własnością - tak mi
    powiedzieli.
    I to firma do której ta paczka przyszła musi sie pojawić z dokumentami do
    odprawy celnej w ciągu 20 dni a jak sie nie wyrobi to pisze podanie o
    przedłużenie tego terminu lub pisze podanie że owej przesyłki nie zamawiał i
    paczka wraca do nadawcy.
    Teraz sie zastanawiam czy Pocztowy Urząd Celny oprócz świadczenia usług
    transportowych jest również importerem ?
    Spytałem się o podstawy prawne do takiego postępowania czyli zarekwirowania
    przesyłki to p. kieronik nabrał wody w usta. Albo mi sie wydaje albo ktoś
    próbuje kogoś oszukać a może ktoś chce łapówke.

    Paranoja. Państwo w państwie.

    Ale sie wkurzyłem.

    Pozdrawiam

    Martinezz

  • 4. Data: 2005-05-06 14:30:44
    Od: Ryszard Rączkowski <w...@p...pl>

    Użytkownik "Martinezz" <m...@o...pl> napisał:

    > Spytałem się o podstawy prawne do takiego postępowania czyli
    > zarekwirowania przesyłki

    Ona NIE ZOSTAŁA zarekwirowana.
    Podstawa prawna odmowy wydania paczki to chociażby prawo celne:

    Art. 85.
    Organ celny może wszcząć postępowanie z urzędu w sprawach dotyczących
    towaru przywożonego z terytorium państwa trzeciego lub do niego wywożonego
    w obrocie pocztowym.

    Bardziej szczegółowo opisane jest w:

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 6 sierpnia 2004 r. w sprawie
    szczegółowego trybu i warunków przedstawiania towarów i dokonywania
    zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym) (Dz. U. Nr 184, poz. 1900)

    a w nim:

    § 10. Przesyłki pocztowe przeznaczone dla osób fizycznych, zawierające
    towary przeznaczone do celów handlowych podlegające należnościom celnym
    przywozowym i podatkowym, które są częścią serii podobnych czynności,
    przedstawiane są przez urzędy pocztowe organom celnym wraz z deklaracjami
    celnymi CN 22 lub CN 23

    No i jest jescze parę innych rozporządzeń Ministra Finansów.

    --

    Rico - antylepperyzm i antyradiomaryjność gwarantowane.
    "Chłopi pozostają najbardziej stabilną ideologicznie częścią narodu"

  • 5. Data: 2005-05-06 14:58:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Martinezz" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    znajomego to
    > dlaczego ten towar przepadł. Wydaje mi się że do czasu odprawy towar

    Trzeba by było znać prawo Hong-Kongu. Według polskiego prawa towar jest
    odbiorcy z chwilą jego wysłania.

    > 2. Jeśli towar nie jest zgłoszony do odprawy to po okresie 14 dni
    powinien być
    > wysłany do nadawcy a dlaczego przepada ?

    Bo stanowi dowód przestępstwa.

    > 3. Dlaczego Urząd Celny nie chciał żadnych papierów od mojego
    znajomego -
    > wygląda to tak jakby towar z samego założenia miałby przepaść ?

    Skoro podejrzewali, że to podróbki, to jakież dokumenty obalające tę
    tezę miał by Twój znajomy przedstawić. Taż podejrzewam, ze on poza
    fakturą i może zamówieniem, to nic nie ma.

    > 4. Dlaczego urząd celny nie poinformował o nadejściu dwóch innych
    przesyłek ?

    Nie sprawdzają wszystkich. Pewnie tamte gdzieś są.

    > Te pytanie zostały zadane w Urzędzie Celnym jednakże nie było nikogo
    > kompetentnego by na nie odpowiedzieć (ktoś na zwolnieniu, ktoś na
    urlopie).

    Złożyć zawiadomienie o oszustwie popełnionym przez dostawcę z Hong-Kongu
    wraz z zezwoleniem na ściganie międzynarodowe (ważne, bo policjanci
    czasem zapominają i akta wracają). Dostawcy w miarę możliwości nie
    płacić. Zażądać od UC powołania biegłego sądowegow tej sparwie, a nie
    przedstawiciela NOKIA, bo ten jest poniekąd stroną postępowania, więc
    jego opinia jest cokolwiek ułomna.