  • 1. Data: 2008-02-05 19:34:36
    Temat: Uniewaznienie aktu notarialnego
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    Juz jakis czas temu bylo i wydawalo mi sie, ze akt notarialny to pewnego
    rodzaju swietosc.

    http://wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?kat=1342&wid=
    9632103&rfbawp=1202240153.994&ticaid=154ed

    "Sąd unieważnił potwierdzający sprzedaż nieruchomości akt notarialny i
    nakazał gminie powtórzenie sprzedaży"

    Czy to prawnie mozliwe ?

    Icek

  • 2. Data: 2008-02-05 19:53:48
    Temat: Re: Uniewaznienie aktu notarialnego
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > "Sąd unieważnił potwierdzający sprzedaż nieruchomości akt notarialny i
    > nakazał gminie powtórzenie sprzedaży"
    > Czy to prawnie możliwe ?

    Skoro sąd unieważnił, to jawny dowód, że możliwe.

  • 3. Data: 2008-02-05 19:56:40
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > Skoro sąd unieważnił, to jawny dowód, że możliwe.

    Albo jawny dowód że sąd się pomylił :)

    Ale generalnie to jest dowód na to jak dziennikarze nieprecyzyjnie piszą
    o prawie. Bo sąd niczego nie unieważniał, tylko stwierdził (ustalił) że
    umowa jest nieważna z mocy prawa.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 4. Data: 2008-02-05 20:08:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale generalnie to jest dowód na to jak dziennikarze nieprecyzyjnie piszą
    > o prawie. Bo sąd niczego nie unieważniał, tylko stwierdził (ustalił) że
    > umowa jest nieważna z mocy prawa.

    Nie, sąd unieważnił akt notarialny uznającym że umowa jest nieważna z mocy
    prawa. Akt notarialny jest dokumentem stwierdzającym sprzedaż.

  • 5. Data: 2008-02-05 20:23:47
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > Nie, sąd unieważnił akt notarialny uznającym że umowa jest nieważna z
    > mocy prawa. Akt notarialny jest dokumentem stwierdzającym sprzedaż.

    Nie, akt notarialny to tylko forma czynności prawnej. A formy czynności
    prawnej nie można unieważnić.
    Akt notarialny jest "ważny", gdyż zapewne został przeprowadzony zgodnie
    z ustawą o notariacie, tylko czynność prawna objęta aktem notarialnym
    jest nieważna :)
    W tym wypadku czynność prawna była nieważna z mocy prawa gdyż naruszała
    art. 37 i następne - ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
    o gospodarce nieruchomościami, zapewne poprzez pominięcie przetargu,
    który był obowiązkowy. Ale zastrzegam, że tak sobie gdybam, bo nie znamy
    stanu faktycznego.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 6. Data: 2008-02-05 20:56:42
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On 5 Lut, 21:23, Johnson <j...@n...pl> wrote:

    > Nie, akt notarialny to tylko forma czynności prawnej. A formy czynności
    > prawnej nie można unieważnić.

    Akt notarialny to również dokument, a ten, w jakimś sensie, można
    unieważnić, choć oczywiście jest to sens inny niż gdy mówimy o
    "unieważnieniu" umowy.

    > Akt notarialny jest "ważny", gdyż zapewne został przeprowadzony zgodnie
    > z ustawą o notariacie, tylko czynność prawna objęta aktem notarialnym
    > jest nieważna :)

    Więc, zgodnie z Twoim rozumowaniem, ten akt również był nieważn: art.
    81 w zw. z art. 2 par. 2 prawa o notariacie.

  • 7. Data: 2008-02-05 21:47:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "Icek" <i...@d...pl> napisał w wiadomości

    > Skoro sąd unieważnił, to jawny dowód, że możliwe.

    A może są unieważnił umowę, a dziennikarze unieważnili akt notarialny.

  • 8. Data: 2008-02-05 21:55:18
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Paweł Marcisz pisze:

    > Więc, zgodnie z Twoim rozumowaniem, ten akt również był nieważn: art.
    > 81 w zw. z art. 2 par. 2 prawa o notariacie.

    Moja "ważność" oznaczała że akt notarialny "trzymał formę", czyli
    zawierał wszystko czego wymaga art. 92.

    Art. 81 nie stanowi podstawy do oceny ważności czynności prawnej tylko
    uprawnienie notariusza do oceny czy czynność jest ważna z punktu
    widzenia przepisów materialnoprawnych. Jest to więc przepis
    "kompetencyjny". Jak notariusz odmówi czynności, pomijając możliwość
    zaskarżenia, to czynności notarialnej nie ma, a więc nie może być ona
    ani ważna ani nieważna.

    Tak czy inaczej zazwyczaj, a zapewne i w tym wypadku chodzi o nieważność
    z mocy prawa, która istnieje "obiektywnie", niezależnie od tego czy ktoś
    ja stwierdzi czy nie. A ewentualny wyrok sądu ma charakter jedynie
    deklaratywny - czyli stwierdzający stan faktyczny - "nieważność umowy",
    a nie charakter konstytutywny, to jest dopiero "powodujący" nieważność.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."

  • 9. Data: 2008-02-05 21:56:42
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    witek pisze:

    > A może są unieważnił umowę, a dziennikarze unieważnili akt notarialny.

    Umowy co do zasady też nie może "unieważnić", no chyba że rozmawiamy
    potocznie.

    --
    @2008 Johnson

    "Koniec świata się zbliża ..."