  • 1. Data: 2009-10-14 07:56:17
    Temat: Umowa zlecenie, czy umowa o pracę?
    Od: "Cad" <c...@w...pl>

    Witam wszystkich.

    Mam pewien dylemat.
    Prowadzę firmę zajmującą się organizacją imprez rozrywkowych w lokalach.
    Czy mogę zatrudnić osobę na umowę zlecenie?

    Wiem, że nie można określać godzin pracy takiej osoby, praca ma mieć
    charakter dobrowolny, ale imprezy są organizowane w określone dni w
    określonych godzinach.

    Oczywiście pracownik ma swobodę w wyborze imprez na które jeździ.

    Jak to ugryźć?

  • 2. Data: 2009-10-14 08:34:12
    Temat: Re: Umowa zlecenie, czy umowa o pracę?
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Wed, 14 Oct 2009 09:56:17 +0200, Cad napisał(a):

> [...]
    >
    > Wiem, że nie można określać godzin pracy takiej osoby, praca ma mieć
    > charakter dobrowolny, ale imprezy są organizowane w określone dni w

    No nie, "dobrowolna" to ta praca być nie musi ;-) w końcu zlecenie to nic
    innego jak normalne zobowiązanie.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 3. Data: 2009-10-14 09:38:22
    Od: Piotr Zawiły <z...@o...eu>

> [...]
    Możesz.

    Określ warunki w umowie. Możesz to również zrobić aneksem do umowy.
    Zawarcie umowy-zlecenia to zobowiązanie prawne pomiędzy Tobą, a osobą którą
    chcesz pozyskać do pracy. Zasosowanie ma tu Kdeks Cywilny. W przypadku umowy o
    pracę zastosowanie będzie miał Kodeks Pracy. Musisz zdecydować, co wybrać.

  • 4. Data: 2009-10-14 13:42:44
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hb40bk$l96$1@atlantis.news.neostrada.pl Cad <c...@w...pl>
    pisze:

    > Prowadzę firmę zajmującą się organizacją imprez rozrywkowych w lokalach.
    > Czy mogę zatrudnić osobę na umowę zlecenie?
    > Wiem, że nie można określać godzin pracy takiej osoby,
    Można.

    > praca ma mieć charakter dobrowolny,
    A cóż to ma znaczyć???

    > ale imprezy są organizowane w określone dni w określonych godzinach.
    > Oczywiście pracownik ma swobodę w wyborze imprez na które jeździ.
    > Jak to ugryźć?
    To jest bardzo dobry przykład przydatności umowy-zlecenia.
    Zawierasz umowę na zorganizowanie konkretnych imprez w konkretnych terminach
    np. w danym miesiącu i IMO wszystko OK.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2009-10-15 22:28:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Zawiły" <z...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > którą chcesz pozyskać do pracy. Zastosowanie ma tu Kdeks Cywilny. W
    > przypadku umowy o pracę zastosowanie będzie miał Kodeks Pracy. Musisz

    Zdecydował już ustawodawca, a pytający może jedynie odpowiednio ustawić
    warunki umowy.

  • 6. Data: 2009-10-15 22:34:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Cad" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Zakładam, ze chodzi o kucharza, kelnera czy tego typu osoby. Jeśli w umowie
    nie zawrzesz obowiązku osobistego świadczenia usługi, to tym samym nie
    będzie mieć zastosowania kodeks pracy. Innego sposobu ułożenia tej umowy w
    taki sposób, by nie spełniała warunków z kodeksu pracy nie widzę.

  • 7. Data: 2009-10-17 12:57:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Oct 2009, Robert Tomasik wrote:

    > Zakładam, ze chodzi o kucharza, kelnera czy tego typu osoby. Jeśli w umowie
    > nie zawrzesz obowiązku osobistego świadczenia usługi, to tym samym nie będzie
    > mieć zastosowania kodeks pracy.

    IMVHO ten wymóg może stać w sprzeczności z zamiarem zawarcia umowy
    "świadczonej osobiście" - ze względów podatkowych.
    Zamawiający i zleceniodawcy niekiedy wprost żądają deklaracji
    "osobistego wykonania umowy", aby nie narazić się na ew. problem
    w razie zarzutu prowadzenia DG przez realizatora - papierkologia
    wtedy oczywiście inaczej wygląda, zleceniodawca bądź zamawiający
    nie jest płatnikiem i tak dalej - mając w umowie zapis o "osobistym
    wykonaniu" z jednej strony obniża samą możliwość zarzutu, a z drugiej
    ma oczywiste podstawy do ew. żądania odszkodowania za ew. nadpłaty
    lub niedopłaty podatków, składek i podobnych wynalazków.

    > Innego sposobu ułożenia tej umowy w taki
    > sposób, by nie spełniała warunków z kodeksu pracy nie widzę.

    "Brak kierownictwa"?
    To jest chyba najprostsze kryterium - tylko trzeba umieć wykazać
    *faktyczny* brak kierownictwa/nadzoru nad wykonaniem (a dopiero
    "rozliczenie" wg kryteriów, w przypadku zlecenia - "staranności").

    pzdr, Gotfryd