  • 1. Data: 2004-06-05 12:27:50
    Temat: Umowa z dostawca internetu - czy zgodna z prawem?
    Od: "Andrzej" <s...@u...interiadotpl>

    Dostalem do podpisania umowe od dostawcy internetu, ale przed jej
    podpisaniem chcialbym sie upewnic czy zawarte w niej punkty sa zgodne z
    prawem. Jest to umowa na czas okreslony na 1 rok. W umowie napisana jest
    kwota abonamentu, jednak moje zastrzezenia budza nastepujace stwierdzenia:

    1. Zmiana abonamentu nie stanowi zmiany umowy
    2. W przypadku zerwania przez abonenta umowy zawartej na czas okreslony
    zobowiazuje sie on do zaplacenia kwoty rownej wysokosci abonamentu
    pomnozonej przez ilosc miesiecy pozostala do zakonczenia umowy
    Jest jeszcze informacja ze dostawca internetu powiadamia miesiac wczesniej o
    ew. zmianach wysokosci abonamentu.

    Nie ma zadnych informacj co z rozwiazaniem umowy w chwili, kiedy ja sie na
    zmiane wysokosci abonamentu nie zgadzam (np. w regulaminie promocji PLUS GSM
    pisze jasno ze kar umownych nie ma gdy to Plus zmieni abonament a my mamy
    umowe na 2 lata z nimi).
    W Kodeksie Cywilnym w art. 385 jest lista klauzul zabronionych w umowach i
    jest tam informacja iz nie moze byc klauzul uniemozliwiajacych rozwiazanie
    umowy w chwili zmiany cen (punkt 20).

    Na moje pytanie, o powyzsza sprawe dostawca odpowiedzial: Przeciez nie
    zabraniamy zrywac umowy, zerwac mozesz zawsze tylko musisz zaplacic
    pozostale do konca umowy abonamenty.

    Mam wiec pytanie, czy taka umowa i takie wyjasnienie jest zgodne z prawem?

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 2. Data: 2004-06-05 14:21:56
    Temat: Re: Umowa z dostawca internetu - czy zgodna z prawem?
    Od: Marcin Kwaśniewski <f...@z...gazeta.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <s...@u...interiadotpl> napisał w
    wiadomości news:c9see9$hgq$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > pomnozonej przez ilosc miesiecy pozostala do zakonczenia umowy
    > Mam wiec pytanie, czy taka umowa i takie wyjasnienie jest zgodne z prawem?

    Na pierwsze chyba sam sobie odpowiedziałeś. Natomiast co do drugiego, to
    jest to niezgodne z prawem. Kara za zerwanie umowy nie może przewyższać
    wartością ulgi przyznanej Tobie w umowie. Jeśli w tym wypadku ulgą jest
    umniejszona kwota abonamentu, to maksymalna wysokość kary może być jedynie
    różnicą między normalną opłatą abonamentową a opłatą umniejszoną,
    przemnożoną przez ilość miesięcy, kiedy korzystałeś z usługi.

    --
    Pozdrawiam,
    Kwas

  • 3. Data: 2004-06-05 15:32:25
    Temat: Odp: Umowa z dostawca internetu - czy zgodna z prawem?
    Od: "Andrzej" <s...@u...interiadotpl>

    Użytkownik Marcin Kwaśniewski <f...@z...gazeta.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:c9sktu$86r$...@i...gazeta.pl...

    > Na pierwsze chyba sam sobie odpowiedziałeś. Natomiast co do drugiego, to
    > jest to niezgodne z prawem. Kara za zerwanie umowy nie może przewyższać
    > wartością ulgi przyznanej Tobie w umowie.

    Dzieki za odpowiedz, ale chyba nie zrozumielismy sie wzajemnie ;).
    Przytoczylem oba punkty aby przedstawic calosc w calosci zawarte w umowie
    postanowienia dotyczace abonamentu. Z mojego punktu widzenia ta umowa
    powoduje tylko jednostronne zabezpieczenie sie dostawcy jesli chodzi o
    kwestie finansowe a nie zabezpiecza wystarczajaco klienta przed zmianami
    cen. Chodzi mi o nastepujaca przykladowa sytuacje:

    Powiedzmy ze podpisuje umowe na rok i place abonamen 50 zlotych. Po 3
    miesiacach dostawca stwierdzi ze podnosi cene do np. 80 zlotych i powiadamia
    mnie o tym miesiac wczesniej. Ja w takie sytuacji stwierdzam ze to za duzo i
    ze w taki razie rezygnuje. Odpowiedz dostawcy jest wtedy nastepujaca - ok,
    mozesz zrezygnowac ale zaplac nam 9x50 zlotych czyli 450. Z mojego punktu
    widzenia jest to uniemozliwienie mi zerwania umowy (patrz zabronione
    klauzule - Kodeks Cywilny art. 385, punkt 20) bo niekoniecznie moge te 450
    zlotych miec.

    Jednak gdy podalem taki wlasnie przyklad dostawcy i zapytalem co wtedy by
    bylo odpowiedz byla taka jak napisalem - "Przeciez nigdzie nie pisze ze nie
    mozesz umowy zerwac - musisz tylko zaplacic za pozostale miesiace".

    Brakuje mi tu po prostu punktu w stylu:
    W przypadku zmiany wysokosci abonamentu przez dostawce, klient zobowiazany
    umowa na czas okreslony moze odstapic od umowy bez koniecznosci zaplaty
    oplaty zwiazanej z wczesniejszym zerwaniem umowy.

    I w moim pytaniu chodzilo mi o to, czy w umowach na czas okreslony, w
    ktorych przewidziano oplaty zwiazane z wczesniejszym zerwaniem umowy musi
    sie znalezc powyzszy zapis zwiazany ze zmiana cen, czy tez jest to tylko
    dobra wola firmy z ktora sie podpisuje umowe

    Andrzej

  • 4. Data: 2004-06-05 16:29:37
    Od: Marcin Kwaśniewski <f...@z...gazeta.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <s...@u...interiadotpl> napisał w
    wiadomości news:c9sp8c$ecp$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > sie znalezc powyzszy zapis zwiazany ze zmiana cen, czy tez jest to tylko
    > dobra wola firmy z ktora sie podpisuje umowe

    Może nie tyle ze zmianą cen, co w ogóle warunków umowy. W takim razie sam
    chętnie się od kogoś dowiem, czy jest to z urzędu.
    Ale wracając jeszcze do samej kary - nie mogą policzyć Ci za coś, czego Ci
    nie przyznali. Jeśli zawarcie umowy nie wiąże się z żadną ulgą dla Ciebie,
    to nie może być żadnej kary za jej zerwanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Kwas

  • 5. Data: 2004-06-05 16:51:52
    Od: "Andrzej" <s...@u...interiadotpl>

    Użytkownik Marcin Kwaśniewski <f...@z...gazeta.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:c9ssdb$84v$...@i...gazeta.pl...

    > Ale wracając jeszcze do samej kary - nie mogą policzyć Ci za coś, czego Ci
    > nie przyznali. Jeśli zawarcie umowy nie wiąże się z żadną ulgą dla Ciebie,
    > to nie może być żadnej kary za jej zerwanie.

    Jest roznica w wysokosci abonamentu dla umow zawieranych na okres roku i
    umow na czas nieokreslony, wiec ulga jest.

    Pozdrawiam
    Andrzej