  • 1. Data: 2011-02-01 22:50:47
    Temat: Umowa o zakazie konkurencji - dziwne zapisy
    Od: "Robert" <b...@o...pl>

    Witajcie,

    mój pracodawca chce żebym podpisał klauzulę o zakazie konkurencji, jednak
    znajdują się w niej niepokojące mnie zapisy. Czy częstą praktyką coś takiego:

    "Pracownik w czasie zatrudnienia w XXX nie podejmie innego płatnego
    zatrudnienia oraz nie przyjmie zlecenia bez uprzedniej zgody XXX, wyrażonej
    pod nieważnością na piśmie."

    Brak tu wskazania, że chodzi o zatrudnienie w "branży", dalsze punkty mają
    jawnie zaznaczone, że dotyczą działań konkurencyjnych wobec profilu firmy,
    pierwszy jednak wydaje się być próbą nadmiernego kontrolowania tego co robi
    pracownik poza firma, hm...?

    Kolejny zapis to:

    "XXX jest uprawniony do zwolnienia Pracownika w każdym czasie z zakazu
    konkurencji. Od dnia zwolnienia pracownika z zakazu konkurencji XXX nie jest
    zobowiązany do wypłaty części odszkodowania proporcjonalnej do czasu
    pozostającego do zakończenia trwania zakazu konkurencji."

    Czy ma jakieś znaczenie, że pracuję u XXX od kilku lat, a taka umowa pojawia się
    dopiero teraz?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2011-02-01 23:17:07
    Temat: Re: Umowa o zakazie konkurencji - dziwne zapisy
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/1/2011 4:50 PM, Robert wrote:
> [...]
    >
    > "Pracownik w czasie zatrudnienia w XXX nie podejmie innego płatnego
    > zatrudnienia oraz nie przyjmie zlecenia bez uprzedniej zgody XXX, wyrażonej

    nie widze powodu, dla którego takiego zapisu nie moznaby umiescic.
    Mozesz sie na niego zgodzic lub nie.
    Jak sie zgodzisz bedziesz miał całkowity zakaz pracy gdziekolwiek i w
    czymkolwiek.
    mam nadzieje, ze chociaz dobrze płacą.
    nie wiem jaka to branza, ale to moze miec sens, jesli pracownik jest
    wysokospecjalizowany i moze byc tak, ze musi byc dostepny w zasadzie w
    kazdej chwili.

    Moze niech doprecyzuja, ze chodzi o branze. Moze to mieli na mysli,
    tylko zapomniało sie dopisac.

> [...]
    > pierwszy jednak wydaje się być próbą nadmiernego kontrolowania tego co robi

    j.w.
    mozesz sie nie zgodzic.
    ja mam zakaz wypowiadania sie publicznie w sposob mogacy podwazac
    zaufanie do firmy, wliczajac w to profil na facebook, nk itp itd.
    Dotyczy on rowniez tego co robie po za praca.
    Pracownik na pewnym poziomie reprezentuje firme calym soba przez 24
    godziny, a nie tylko od 8 do 16.

    > Kolejny zapis to:
    >
    > "XXX jest uprawniony do zwolnienia Pracownika w każdym czasie z zakazu
    > konkurencji.

    Ale mowa o zakazie w trakcie trwania umowy o prace, czy po jej zakonczeniu?

    > Od dnia zwolnienia pracownika z zakazu konkurencji XXX nie jest
    > zobowiązany do wypłaty części odszkodowania proporcjonalnej do czasu
    > pozostającego do zakończenia trwania zakazu konkurencji."

    to raczej normalne i w zasadzie zbedne
    W zakazie konkurencji po ustaniu pracy nalezy ci sie wynagrodzenie albo
    umowione, albo 25% (mam nadzieje ze sie nic nie zmienilo, pisze z glowy).
    jak cie byly pracodawca z zakazu zwalnia to automatycznie przestaje ci
    płacic.
    Ciezko powiedziec o co chodzi, bo wyrwane z kontekstu.

    > Czy ma jakieś znaczenie, że pracuję u XXX od kilku lat, a taka umowa pojawia się
    > dopiero teraz?

    bez znaczenia,
    pracodawca - pracownik do ustrój feudalny.

    Mozesz sie zgodzic i pracowac dalej, mozesz nie zgodzic i pewnie nie
    pracowac dalej.

  • 3. Data: 2011-02-03 08:12:48
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    A co z rekompensatą za umowę lojalnościową?
    Ja tez mam umowe o zakazie konkurencji (wymuszona) w której są zapisy
    nawet dotyczące transportu, mimo iz moj chcrakter pracy nic z tym
    wspólnego nie ma.
    W zamian za lojalke nie ma zadnej rekompensaty zapisanej w umowie, czy
    jest to zgodne z prawem?

  • 4. Data: 2011-02-03 13:42:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/3/2011 2:12 AM, slawek7 wrote:
> [...]
    > wspólnego nie ma.
    > W zamian za lojalke nie ma zadnej rekompensaty zapisanej w umowie, czy

    jak nie ma w umowie, to jest w ustawie. dawno dawno temu jak to czytalem
    to bylo 25%.