  • 1. Data: 2011-02-02 02:13:36
    Temat: Wydał byłemu esbekowi zaświadczenie
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    PAP | Wtorek, 21 grudnia 2010
    Lech Wałęsa wydał byłemu esbekowi zaświadczenie, że ten pomagał
    "Solidarności" od 1982 roku - ujawnia "Rzeczpospolita". Z pisma gazeta
    dowiaduje się, że Wałęsa wydał je na prośbę samego zainteresowanego z
    "uwagi na ustawę ograniczającą prawo do emerytury Stanisława Rybińskiego".
    Obniżenie świadczeń emerytalnych dla byłych funkcjonariuszy
    komunistycznych służb przewiduje tzw. ustawa dezubekizacyjna.
    Ustawodawca przewidział jednak wyjątek nazwany lex Hodysz od nazwiska
    funkcjonariusza SB, który pomagał opozycji. Z opozycją współpracował od
    1978 r.
    Sejm, przyjmując ustawę dezubekizacyjną, wziął pod uwagę, że wśród
    funkcjonariuszy służb były osoby, które - tak jak Hodysz - mogły działać
    potajemnie na rzecz demokratycznej opozycji.
    - Nie słyszałem nigdy o kimś takim. Może nam pomagał, ale ja nic o tym
    nie wiem - mówi marszałek Senatu Bogdan Borusewicz, legendarny przywódca
    "Solidarności" na Wybrzeżu. Postać Rybińskiego nie jest jednak nieznana
    historykom - zaznacza gazeta.
    Opisali go Sławomir Cenckiewicz i Piotr Gontarczyk w książce "SB a Lech
    Wałęsa" - ale nie jako esbeka pomagającego "Solidarności", lecz
    człowieka, który czyścił archiwa pozostałe po Służbie Bezpieczeństwa.
    Nie wiadomo, czy wystawione byłemu funkcjonariuszowi SB zaświadczenia
    pomogły mu ocalić emeryturę przed obcięciem.
    http://media.wp.pl/kat,1022941,wid,12966503,wiadomos
    c.html