  • 1. Data: 2002-09-12 07:33:36
    Temat: Umowa nienazwana???
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Próbowałam z tym tematem na innej liście, ale wątek rozwinął się w trochę
    innym kierunku. Więc może tutaj ktoś będzie w stanie napisać mi
    "łopatologicznie" - co to jest umowa *nienazwana*. Jakimi cechami się
    charakteryzuje, w jakich sytuacjach można ją zawierać. Np. w działalności
    gospodarczej może regulować stosunki między współpracującymi podmiotami?
    Czy może dotyczyć wszystkich podmiotów i rodzajów działalności? Co to za
    zwierz?
    Przepraszam za lamerstwo w temacie, ale nie wiem jak to ugryźć, a potrzebuję
    koniecznie tej informacji.

    Czekam na odzew i z góry dziękuję, Graszka.

  • 2. Data: 2002-09-12 08:05:58
    Temat: Re: Umowa nienazwana???
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Graszka" <g...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > "łopatologicznie" - co to jest umowa *nienazwana*. Jakimi cechami się
    > charakteryzuje, w jakich sytuacjach można ją zawierać.

    nienazwana jest wtedy, gdy ine podpada pod zadna z "nazwanych" -
    wymienionych w kodeksie. Dawniej lezasig nie byl "nazwany", dzus jest i stad
    pojscie w maliny dyskusji.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-09-12 19:11:21
    Od: "Sebastian Sobolewski" <s...@f...com.pl>

    Umowa nienazwana to taka, która nie jest uregulowana w kodeksie cywilnym.

    Sebastian

  • 4. Data: 2002-09-12 20:07:05
    Temat: Re: Umowa nienazwana??? (odp. wyczerpująca)
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    Co to jest umowa nienazwana już się dowiedziałeś. Co do możliwości zawierania.

    Podstawową zasadą prawa umów (zobowiązań) jest swoboda kształtowania między
    podmiotami prawa cywilnego łączących ich stosunków prawnych wynikających z
    umowy.

    Podmioty prawa cywilnego to podmioty, które są równe - żaden z nich nie ma
    pozycji dominującej. Takiej cechy nie ma np. stosunek pracy, gdyż pracownik
    jest podporządkowany pracodawcy, i dlatego swoboda kształtowania stosunków
    prawnych nie dotyczy stosunków pracy (oczywiście w pewnym zakresie,
    najczęściej na korzyść pracownika, jest to możliwe).

    Podmioty kształtując łączący ich stosunek umowny mogą zawrzeć jedną z umów
    typowych, regulowanych w kodeksie np. umowę sprzedaży, umowę darowizny, umowę
    zlecenia etc., etc...

    Mogę jednak stosunek ten poskładać z elementów dwu lub więcej umów (wtedy
    będzie to umowa mieszana, podtyp umowy nienazwanej) regulowanych w prawie
    cywilnym, albo mogą stworzyć taką hybrydę, która nie będzie przypominała
    przynajmniej na pierwszy rzut oka żadnej umowy nazwanej ("czysta umowa
    nienazwana).

    Ta swoboda jest określona następująco:
    1. Dotyczy tylko stosunków zobowiązaniowych, czyli nie dotyczy np. stosunków
    rodzinnych, stosunków rzeczowych (nie można np. kreować nieznanych w prawu
    cywilnemu ograniczonych praw rzeczowych).
    2. Nowo ukształtowany stosunek prawny nie może sprzeciwiać się
    a) naturze zobowiązań (np. przez umowę nie można zobowiązać osoby trzeciej)
    b) ustawie (np. w odpowiedzialności kontraktowej nie można wyłączyć
    odpowiedzialności za winę umyślną)
    c) zasadom współżycia społecznego (np. zobowiązać kogoś do samobiczowania
    się)

    Do tak nowo ukształtowanego stosunku prawnego stosuje się przepisy regulujące
    poszczególne umowy - jeżeli jego elementy przypominają elementy umów
    nazwanych (mówiąc fachowo stany faktyczne podciągnięte pod hipotezy będą
    podobne) lub przepisy części ogólnej zobowiązań i części ogólnej kodeksu
    cywilnego.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 5. Data: 2002-09-13 11:28:38
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    kam <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > "Paweł Hajdys" napisa_(a):

    > Chodziło mi raczej o interpretację jako umowy o świadczenie przez osobę
    > trzecią (391 kc)

    Tak też sądziłem ;), ale aby unaocznić przykład umowy sprzecznej z naturą
    zobowiązania konsekwentnie trzymam się przykładu, gdzi dwie osoby się
    umawiają, że dłużnikiem będzie osoba trzecia. W tej przykładowej umowie
    celowo nie czynię nikogo z umawiających się dłużnikiem ani wierzycielem, aby
    właśnie nie dać się złapać w pułapkę umowy o świadczenie przez osobę
    trzecią ;).

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 6. Data: 2002-09-13 13:44:41
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    "Paweł Hajdys" napisa_(a):
> [...]
    > celowo nie czynię nikogo z umawiających się dłużnikiem ani wierzycielem, aby
    > właśnie nie dać się złapać w pułapkę umowy o świadczenie przez osobę

    Wydaję mi się, że i tak w nią wpadasz. Co rozumiesz przez stwierdzenie,
    że osoba trzecia będzie dłużnikiem? - jak by nie patrzeć wypełni to
    hipotezę art 391.

    KG

  • 7. Data: 2002-09-13 14:07:31
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    kam <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Wydaję mi się, że i tak w nią wpadasz. Co rozumiesz przez stwierdzenie,
    > że osoba trzecia będzie dłużnikiem? - jak by nie patrzeć wypełni to
    > hipotezę art 391.

    Nie wpadam. Musisz rozróżnić dwie konstrukcje:

    1. (moja) Osoby A i B umawiają się, że osoba C będzie ich dłużnikiem lub
    będzie dłużnikiem osoby D. Jest to coś sprzecznego z sama naturą zobowiązania
    i jako takie ipso iure nieważne.
    Bardziej rażącym (o ile może być bardziej rażący od powyższego ;) przykładem
    jest, sytuacja, że osoba A umawia się z osobą B w ten sposób, że osoba A
    czyni osobę C swoim dłużnikiem. Jak widzisz jest to przykład podobny to
    pierszego przypadku opisanego powyżej, ale jeszcze bardziej unaoczniający, że
    taka konstrukcja jest w ogłe sprzeczna z naturą zobowiązania.

    2. (kosntrukcja umowy o świadczenie przez osobę trzecią) Osoby A i B umawiają
    się w ten sposób, że osoba A zastrzega wobec osoby B, że osoba C zaciągnie
    zobowiązanie wobec osoby B lub spełni świadczenie wobec osoby B. Osoba A jest
    wtedy odpowiedzialna względem osoby B, że tak się stanie. Ale póki osoba C
    nie zaciągnie zobowiązania lub nie spełni świadczenia nie jest ona dłużnikiem
    osoby B.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl

  • 8. Data: 2002-09-13 14:49:49
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    "Paweł Hajdys" napisa_(a):
> [...]
    > pierszego przypadku opisanego powyżej, ale jeszcze bardziej unaoczniający, że
    > taka konstrukcja jest w ogłe sprzeczna z naturą zobowiązania.

    OK, zrozumiałem o co Ci chodzi. Trochę nieprecyzyjnie ( a przynajmniej
    ja tak zrozumiałem) to napisałeś w sformułowaniu "przez umowę nie można
    zobowiązać osoby trzeciej".
    Ale czy A i B rzeczywiście nie mogą się umówić, że C będzie ich
    dlużnikiem? Oczywiście się nim nie stanie, ale zastosowanie konstrukcji
    z art. 391 i wzajemne naprawianie szkody teoretycznie byłoby możliwe ;)

    KG

  • 9. Data: 2002-09-14 23:44:30
    Od: Paweł Skarżyński <s...@p...onet.pl>

    > Ale czy A i B rzeczywiście nie mogą się umówić, że C będzie ich
    > dlużnikiem? Oczywiście się nim nie stanie, ale zastosowanie konstrukcji
    > z art. 391 i wzajemne naprawianie szkody teoretycznie byłoby możliwe ;)
    W jakimś słowniku/encyklopedii powyższe mogłoby ilustrować hasło
    "dzielenie włosa na czworo" ;-)

    Paweł Skarżyński

  • 10. Data: 2002-09-15 11:06:30
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Paweł Skarżyński <s...@p...onet.pl> napisał(a):

    > W jakimś słowniku/encyklopedii powyższe mogłoby ilustrować hasło
    > "dzielenie włosa na czworo" ;-)

    Jest to "dzielenie włosa na czworo" ale takie jest właśnie prawo cywilne i to
    w nim mi się podoba ;)

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl