  • 1. Data: 2009-05-04 09:18:45
    Temat: Umowa najmu na czas określony, bez okresu wypowiedzenia
    Od: Michał <...@p...fm>

    Witam,

    mam taki problem, w zeszłym roku wynająłem od kogoś biuro.
    Podpisalismy umowę na czas określony, w umowie nie ma żadnych zapisów o
    terminie wypowiedzenia, karach, itd.

    Od pewnego czasu mam problemy z płatnościami, i najemca wypowiedział mi
    umowę. Spłaciłem całą zaległość, jaką miałem u najemcy do dnia zajmowania
    biura.
    Najemca żąda odemnie jednak zapłaty za kolejne miesiące, aż do dnia kiedy
    umowa się zakończy plus 2 m-ce wypowiedzenia, mimo iż takich zapisów w
    umowie nie ma, a ja z biura już nie korzystam.

    Czy ma do tego prawo, jeżeli nic o tym nie ma w umowie?
    Czy umowa może być rozwiązana przed upłnieciem okresu na jaki została
    podpisana, i jeżeli tak, to z takimi sankcjami?

    pozdrawiam i dziekuję

  • 2. Data: 2009-05-04 09:35:39
    Od: Przemysław Bernat <p...@p...com>

    Dnia Mon, 4 May 2009 11:18:45 +0200, Michał napisał(a):

> [...]

    > Czy umowa może być rozwiązana przed upłnieciem okresu na jaki została
    > podpisana, i jeżeli tak, to z takimi sankcjami?

    Umowę możesz rozwiązać w każdej chwili. Zapłacić musisz do końca jej
    trwania. Podpisałeś na trzy lata, to właścicielowi należy się przez trzy
    lata czynsz. To czy korzystasz z lokalu nie ma tu znaczenia.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 3. Data: 2009-05-04 10:17:02
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Michał napisal:
    > Najemca żąda odemnie jednak zapłaty za kolejne miesiące, aż do dnia kiedy
    > umowa się zakończy

    I wydaje sie, ze ma racje.

    > plus 2 m-ce wypowiedzenia

    A tu sie wydaje, ze kit wciska.

    > Czy ma do tego prawo, jeżeli nic o tym nie ma w umowie?
    > Czy umowa może być rozwiązana przed upłnieciem okresu na jaki została
    > podpisana, i jeżeli tak, to z takimi sankcjami?

    A masz w umowie zapisany tryb rozwiazania umowy?
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 4. Data: 2009-05-04 10:55:46
    Od: pbz <p...@t...pl>

    On 4 Maj, 11:18, Michał <m...@p...fm> wrote:
> [...]
    > Czy umowa może być rozwiązana przed upłnieciem okresu na jaki została
    > podpisana, i jeżeli tak, to z takimi sankcjami?

    Maja tu zastosowanie zapisy Kodeksu Cywilnego, część "Najem i
    Dzierżawa", a głównie rozdział II - "Najem lokalu"
    Jeśli umowa była na czas określony, bez okresów wypowiedzenia, to
    jednostronnie jej wypowiedzieć nie można. Zawsze można zawrzeć
    "porozumienie stron" rozwiązujące umowę z okresem wypowiedzenia lub
    bez - w zależności jak się strony umówią.

    Jest jeszcze możliwość jaka daje art 672 i 687 - czyli w przypadku nie
    płacenia przez dwa pełne okresy to wynajmujący może wypowiedzieć najem
    na piśmie bez okresu wypowiedzenia, z miesięcznym terminem płatności
    zaległości. Jednak jest to wypowiedzenie - czyli umowa przestaje
    obowiązywać, zarówno wynajmujący może lokal wynająć komu innemu, jak i
    najemca nie płaci za okres po rozwiązaniu umowy.
    Jeśli dostałeś takie wypowiedzenie na piśmie to nie musisz płacić.
    Jeśli nie to zapewne umowa dalej obowiązuje i musisz płacić, ale też
    możesz zajmować lokal - bo dalej jesteś najemcą.
    Jeśli nie dostałeś tego na piśmie, a najemca wynajął lokal już komu
    innemu, to możesz próbować to wykazać w sądzie, że tak odczytałeś
    intencje najemcy - nie mogłeś korzystać z lokalu. Ale niestety nie
    wiem jakie masz szanse...

    --
    pbz

  • 5. Data: 2009-05-04 11:03:40
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 04 May 2009 11:18:45 +0200, Michał napisał(a):

> [...]
    >
    > Od pewnego czasu mam problemy z płatnościami, i najemca wypowiedział mi
    > umowę. Spłaciłem całą zaległość, jaką miałem u najemcy do dnia

    Chyba masz na myśli wynajmującego. To ty jesteś najemcą.

    > Najemca żąda odemnie jednak zapłaty za kolejne miesiące, aż do dnia
    > kiedy umowa się zakończy plus 2 m-ce wypowiedzenia, mimo iż takich
    > zapisów w umowie nie ma, a ja z biura już nie korzystam.

    J.w.

    A który termin upływa szybciej: zakończenie na czas określony, czy
    wypowiedzenie?

  • 6. Data: 2009-05-04 11:07:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 04 May 2009 11:03:40 +0000, jureq napisał(a):

> [...]

    Jeśli w umowie nic nie ma temat wypowiedzenia, to być może przyjęteprzez
    ciebie "wypowiedzenie" można traktować jako przyjętą propozycję
    rozwiązana za porozumieniem stron. Ale trzeba byłoby to dokładnie poczytać

  • 7. Data: 2009-05-04 14:39:49
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    Michał pisze:

    > Od pewnego czasu mam problemy z płatnościami, i najemca wypowiedział mi
    > umowę.
    (...)

    > Najemca żąda odemnie jednak zapłaty za kolejne miesiące, aż do dnia kiedy
    > umowa się zakończy plus 2 m-ce wypowiedzenia,

    No to wypowiedział, czy nie wypowiedział. Z jaka datą i terminem
    wypowiedział? Czy podstawą wypowiedzenia było niepłacenie?

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 8. Data: 2009-05-06 09:47:42
    Od: Michał <...@p...fm>

    Dnia Mon, 4 May 2009 10:17:02 +0000 (UTC), Jacek_P napisał(a):

    > I wydaje sie, ze ma racje.

    > A tu sie wydaje, ze kit wciska.

    > A masz w umowie zapisany tryb rozwiazania umowy?

    Umowa jest na czas określony 12 m-cy, nic nie ma o okresie wypowiedzenia,
    ani o trybie rozwiązania umowy.

  • 9. Data: 2009-05-06 09:52:43
    Od: Michał <...@p...fm>

    Dnia Mon, 04 May 2009 16:39:49 +0200, Roman Rumpel napisał(a):

    > (...)

    > No to wypowiedział, czy nie wypowiedział. Z jaka datą i terminem
    > wypowiedział? Czy podstawą wypowiedzenia było niepłacenie?

    Może jeszcze raz od początku,

    umowa była na okres jednego roku,
    wypowiedzenie nastapiło w powodu opóźnień w opłacaniu czynszu,
    Wynajmujacy ujał to tak
    "wzywam do uregulowania czynszu za okres 4 m-cy do okresu pełnego roku
    uzytkowania lokalu + 2 m-ce okresu wypowiedzenia, no i ze mam opuścic
    lokal.

  • 10. Data: 2009-05-06 10:00:52
    Od: Michał <...@p...fm>

    Dnia Mon, 4 May 2009 11:03:40 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

    > Chyba masz na myśli wynajmującego. To ty jesteś najemcą.

    Oczywiście, pomyliło mi się

    > J.w.
    >
    > A który termin upływa szybciej: zakończenie na czas określony, czy
    > wypowiedzenie?

    Szybciej upływa termin wypowiedzenia, czas określony umowy mija w sierpniu.