  • 1. Data: 2004-10-12 18:14:47
    Temat: Umorzenie zaległych składek ZUS - rozprawa w Sądzie Pracy
    Od: "grzybrzych" <g...@g...pl>

    Witam!
    Bede mial rozprawe w Sadzie w zwiazku z moim odwolaniem od decyzji zusu o
    nieumorzeniu zaleglych skladek. ZUS motywuje to ze splace zadluzenie tym, iz
    m.in.:"...ubezpieczony jest osobą bardzo młodą (22-lata - przyp. autora), bez
    obciazen natury zdrowotnej, obecnie zdobywajaca kwalifikacje w ramach studiow
    wyzszych, ktore to okolicznosci pozwalaja na sformulowanie tezy, ze sytuacja
    materialna dluznika w przyszlosci ulegnie zmianie i pozwoli na uregulowanie
    zaleglosci w stosunku do ZUS przed uplywem okresu ich przedawnienia...".
    Mialem jednoosobowa firme do konca 2003 roku i nabawilem sie zaleglosci.
    Mialem uklad ratalny, ale z powodu braku finansow juz niezaplacenie jednej
    raty spowodowalo zerwanie tegoz ukladu. Jestem teraz na utrzymaniu rodzicow,
    a raczej taty ktory ma rente i wysokosc dochodu na jedna osobe w rodzinie
    wynosi okolo 130zl. Ja nie mam nic na siebie, nie maja wiec ze mnie czego
    sciagnac nawet jakby chcieli. Jedyne co to łudzą sie tym ze po skonczeniu
    studiow (2008 r.)bede mial dobrze platna prace i zaraz im to splace.
    Moje pytanie jest nastepujace:
    - czy ktos mial podobna rozprawe;
    - jak sie bronił;
    - czy okres przedawnienia wynosi w tym przypadku 5 lat? Jezeli tak, to po
    zakonczeniu studiow mialbym jedynie rok czasu na splate zobowiazan a to
    raczej jest nierealne w dzisiejszych czasach;

    Z gory dziekuje za odpowiedz,
    Z powazaniem,
    M.O.

  • 2. Data: 2004-10-12 19:07:23
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "grzybrzych" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

    > - czy okres przedawnienia wynosi w tym przypadku 5 lat? Jezeli tak, to po
    > zakonczeniu studiow mialbym jedynie rok czasu na splate zobowiazan a to
    > raczej jest nierealne w dzisiejszych czasach;

    Przedawnienie jest 10-letnie. Mam tez wrazenie, ze przystapienie do ukladu
    ratalnego przerwalo jego bieg. Jednak dziala to w zasadzie na Twoja korzysc,
    gdyz bieg przedawnienia moze zostac przerwany tylko raz (a tutaj zostal on
    przerwany bardzo szybko w stosunku do daty wymagalnosci). Czyli mam
    wrazenie, ze okres przedawnienia bedzie trwal w tym przypadku 10 lat od dnia
    zawarcia ukladu ratalnego i nic go juz nie bedzie w stanie przedluzyc.

    Przypuszczam, ze szacowna instytucja o ktorej mowimy, nie tyle chyba liczy,
    ze im to zaplacisz czy tez ze beda w stanie to skutecznie wyegzekwowac, ile
    chce miec na papierze lepszy wynik finansowy. Czyli wyzszy przypis skladek
    (co z tego ze w praktyce nieodzyskiwalnych). Na tej podstawie przypuszczam
    tez, ze cokolwiek bys na rozprawie nie zrobil, raczej w pierwszej instancji
    nie wygrasz (wtedy bowiem byla by przesadzona apelacja zusu). Ale spokojnie,
    apelacja i ewentualnie kasacja przed Toba... ;-) Mnostwo zabawy i zdobywanie
    doswiadczenia praktycznie za darmo.

    Do tego co napisalem powinienes podejsc z dystansem, nie jestem bowiem
    fachowcem.

    marekz

  • 3. Data: 2004-10-12 20:00:29
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

    > gdyz bieg przedawnienia moze zostac przerwany tylko raz

    skąd ten pogląd?
    możesz rozwinąć?

  • 4. Data: 2004-10-12 21:26:55
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "pablio" <p...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

    > skąd ten pogląd?

    Czy ja wiem skad ? Z czegos w rodzaju wiedzy ogolnej...? Nie twierdze, ze na
    pewno sluszny.

    > możesz rozwinąć?

    Ale co tu rozwijac ? Mam wrazenie, ze przerwac bieg terminu przedawnienia
    mozna skutecznie tylko raz. Potem biegnie on od poczatku, dobiega do konca i
    tyle. Bez wzgledu na to co by nie zrobic.

    Inna kwestia jest czy obecnie istniejaca nierownosc statusow ZUS-u i
    platnikow (ktorzy moga sie domagac zwrotow nadplat w ciagu 5 lat, a nie
    10-ciu) jest w ogole zgodna z konstytucja. Ale jak przypuszczam nikt sie tym
    nie przejmie, albo TK znowu oglosi, ze wprawdzie jest niezgodna ale
    obowiazuje.

    marekz