  • 1. Data: 2006-06-19 13:14:32
    Temat: Ukryte podatki i brzeg jeziora
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    Nurtują mnie ostatnio dwa problemy - pierwszy to tzw. opłaty klimatyczne,
    ekologiczne i różne takie inne podatki. Przejeżdżałem sobie właśnie przez
    Wigierski Park Narodowy i całkowicie przypadkowo dowiedziałem się, że u nich
    obowiązuje taki haracz. Zagadnienie jest czysto teoretyczne - jak dalej będą
    próbowali mnie złupić to pojadę sobie do Druskiennik aby tam wydawać moje
    pienądze, podobnie jak innych turystów wywieje w Tatry Słowackie. Ale wie ktoś
    może jaka jest podstawa prawna do wprowadzania tych opłat? Czy cudzoziemcy z
    normalnego kraju (tzn. takiego gdzie dba się o turystów i nie wprowadza takich
    głupot) też muszą płacić?

    Problem drugi - już był kiedyś poruszany. Jest jezioro, zresztą bardzo ładne.
    Od wieków można było spacerować po brzegu, takie spacery dookoła jeziora
    stanowiły tam atrakcję turystyczną. Część brzegu jest prywatna, ale płoty nigdy
    nie dochodziły do samego jeziora. Parę lat temu kupił tam działkę obywatel
    pewnego kraju, powiedzmy ościennego, w posiadłości obok polskiej flagi wywiesił
    flagę swojego kraju i dociągnął płot poza linię brzegową. Dodatkowo wywiesił
    informację że teren prywatny i przejścia nie ma. Może ktoś wie jaka jest
    praktyka w takich wypadkach? Bo wiadomo, że do samej wody płotu stawiać nie
    można, z drugiej strony święte prawo własności... Pytam się w interesie tego
    idioty, żeby go uświadomić, zanim miejscowa ludność której odbiera dochody
    spali mu chałupę.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 2. Data: 2006-06-19 13:47:06
    Temat: Re: Ukryte podatki i brzeg jeziora
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    Użytkownik "Czapla" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > normalnego kraju (tzn. takiego gdzie dba się o turystów i nie wprowadza takich

    Możesz nie płacic jesli twój pobyt ma charakteri nny niz rekraacyjno-turystyczny. Np
    jestes służbowo albo u rodziny albo badania
    naukowe albo wymysl sobie cokolwiek innego.

    A.

  • 3. Data: 2006-06-19 13:50:47
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

> [...]
    > idioty, żeby go uświadomić, zanim miejscowa ludność której odbiera dochody

    Warto zacząc od ustalenia czy linia brzegowa = granica ewidencyjna jeziora. Bardzo
    czesto jest tak że granica jeziora są wieksze
    niż obszar zalewany wodą. Bajprościej poszukać graniczników - chyba gość ich nie
    wykopał - a jeśli tak to zgłoszenie o
    przestępstwie. Jeśli nie to do nadzoru wodnego. Ale wtedy nic nie jest oczywiste. Np
    ostatnio w Poznaniu w centrum zgodzono się
    na opłotowanie brzegu jeziora przez developera który wybudował donmy na działce
    graniczącej ze Wartą.

    A.

  • 4. Data: 2006-06-19 14:10:48
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Możesz nie płacic jesli twój pobyt ma charakteri nny niz rekraacyjno-
    > turystyczny. Np jestes służbowo albo u rodziny albo badania
    > naukowe albo wymysl sobie cokolwiek innego.

    Nie o to mi chodziło.

    Jeśli jakiś idiota wprowadza dzisiaj lokalny podatek od powietrza kierując się
    kryteriami meledunkowymi (na zasadzie bij obcego!) to jutro opodatkuje gwiazdy,
    kichanie, czy śmiech dla brunetów albo widok księżyca dla blondynów. Dlatego
    interesuje mnie podstawa prawna wprowadzania takich głupot i kwestia jak się
    mają takie szykany do prawa unijnego.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 5. Data: 2006-06-19 14:18:31
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Warto zacząc od ustalenia czy linia brzegowa = granica ewidencyjna jeziora.

    Tak. Bardzo wyraźna.

    > Jeśli nie to do nadzoru wodnego. Ale wtedy nic nie jest oczywiste.

    Jak wszystko w tym kraju. BTW, akurat to jezioro jest również pod
    opieką ...Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków :).

    > Np ostatnio w Poznaniu w centrum zgodzono  się
    > na opłotowanie brzegu jeziora przez developera który wybudował donmy na
    > działce graniczącej ze Wartą.

    Pewnie chodziło o to, że tonący płotu się chwyta (:.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 6. Data: 2006-06-19 14:39:55
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Czy cudzoziemcy z normalnego kraju (tzn. takiego gdzie dba się o turystów
    > i nie wprowadza takich głupot) też muszą płacić?

    W ostatnim czesie odwiedziłem Włochy, Chorwację, Węgry i wszędzie takie
    opłaty są.

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 7. Data: 2006-06-19 14:49:54
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > W ostatnim czesie odwiedziłem Włochy, Chorwację, Węgry i wszędzie takie
    > opłaty są.

    Wprawdzie nie w ostatnim czasie, ale wielokrotnie odwiedzałem Francję i
    Japonię. We Francji przebywałem oprócz Paryża głównie w miejscowościach
    turystycznych a było to w wakacje. Nigdzie nie musiałem się meldować, wnosić
    żadnych opłat itd. Jak widać co kraj to obyczaj. W Japonii był jakiś podatek,
    ale nie lokalny - płaciło się od razu przy wjeździe na wyspy. Tubylcy
    tłumaczyli, że to za śmieci i klozety, które stoją tam co 50 m. i wszystkie są
    za darmo dla wszystkich.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 8. Data: 2006-06-19 14:56:12
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > podobnie jak innych turystów wywieje w Tatry Słowackie

    Właśnie gdzies znalazłem, że na Słowacji też maja w niektórych rejonach tę
    opłate klimatyczną. W sumie zgadzam się z Tobą, ale chrzanić 1 zł dziennie,
    to nie są jakieś straszne pieniądze. Ale czy czasem nie jest tak, że w PL
    podatki można wprowadzać tylko przez ustawę? jesli tak, no to zgłosić do
    Rzecznika Praw Ob.

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 9. Data: 2006-06-19 15:01:12
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    Znalazłem coś takiego. To chyba zamyka sprawę. Nie wiem, czy jest aktualne,
    ani który to nr Dz.U.:

    Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.Rozdz. 5,
    art 17:
    "Opłata miejscowa jest pobierana od osób fizycznych przebywających czasowo w
    celach wypoczynkowych, zdrowotnych lub turystycznych w miejscowościach
    posiadających korzystne właściwości klimatyczne, walory krajobrazowe oraz
    warunki umożliwiające pobyt osób w tych celach - za każdy dzień pobytu w
    takich miejscowościach."

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 10. Data: 2006-06-19 15:12:25
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Właśnie gdzies znalazłem, że na Słowacji też maja w niektórych rejonach tę
    > opłate klimatyczną.

    To dobrze, może przewieje turystów w tę stronę Tatr? Ciekawe gdzie będą te
    opłaty mniejsze.

    > W sumie zgadzam się z Tobą, ale chrzanić 1 zł dziennie,

    Tu nie chodzi o 1 zł. dziennnie tylko o zasadę. Jeśli lokalne kacyki
    przyzwyczają się do łupienia to będą łupiły również w inny sposób.

    > Ale czy czasem nie jest tak, że w PL
    > podatki można wprowadzać tylko przez ustawę?

    Oni tego nigdy nie nazwą podatkami, choć faktycznie jest to podatek i to z
    wieloletnią tradycją. Opłaty za oddychanie (świeże powietrze?) wprowadzono już
    w Egipcie Ptolomeuszów.

    Pozdrawiam

    Czapla