  • 1. Data: 2004-08-17 16:49:29
    Temat: Udział w nieruchomości w trakcje budowy
    Od: "Daros" <d...@p...wp.pl>

    Witam,

    Proszę o informacje w następującej sprawie:

    Kupiłem działkę budowlaną, rozpocząłem budowę, obecnie mam stan surowy
    zamknięty.
    Projekt dotyczy domu dwurodzinnego z dwoma odrębnymi mieszkaniami. W chwili
    obecnej chciałbym, aby moi rodzice zamieszkali w jednej części, posiadają
    oni mieszkanie, które zamierzają sprzedać żeby sfinansować wykończenie
    przeznaczonej im części, ewentualnie pozostałe pieniądze przeznaczyć na
    dokończenie przeze mnie budowy ogólnie.

    Nie występują na chwile obecną na żadnym dokumencie związanym z w/w
    nieruchomością.

    Zastanawiam się jak to zrobić, aby mieli jakieś zabezpieczenie typu udział w
    nieruchomości np. 25%, bo na tyle to starczy.
    1. Czy mogę w chwili obecnej ustanowić ich współwłaścicielami np. w
    wysokości 25%, po otrzymaniu od nich pieniędzy za ich mieszkanie i czy nie
    będę musiał tego opodatkować (np. jako darowizna lub dodatkowy dochód)?
    2. Jaki to musi być dokument, czy musi być potwierdzony notarialnie i jakie
    są koszty (bardzo ogólnie)?
    3. Czy na dokumencie mogę zawrzeć dodatkowe klauzule np:
    - że przeznaczam im dożywotnio część X m2 z prawem dojścia mimo że będzie to
    stanowić więcej niż ich udziały,
    - ponieważ mam brata, czy mogę zapisać, że mam prawo bezwarunkowo spłacić
    jego część, na podstawie wyceny rzeczoznawcy
    np: dom = 300 tys. * 1/2 udziału rodziców = 37,5 tys. i otrzymuje od
    niego zrzeczenie się roszczeń do nieruchomości,
    - czy mogę zapisać, że to ja z uwagi na 87,5% udziałów po śmierci rodziców
    bezwarunkowo decyduje o nieruchomości (żebym nie dowiedział się nagle ze
    chce abym mu wydzielił np 25 m2 domu bo będzie się przeprowadzał on lub jego
    dzieci).

    Czy może są inne rozwiązania takiego problemu z Waszego doświadczenia?
    Nie chce w żaden sposób stać się czarną owcą w rodzinie, zagarniając
    niesłusznie należnego komuś majątku.

    W zasadzie powinienem pomyśleć o tym wcześniej, ale tak wyszło. Równie
    dobrze mogę wykończyć swoją część bez udziału rodziców, ale dane słowo dla
    mnie bardzo dużo znaczy zwłaszcza w stosunku do rodziców, chce zrobić
    wszystko, żeby rozwiązać problem zgodnie z prawem bez niepotrzebnych
    niedomówień.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2004-08-17 21:15:14
    Temat: Re: Udział w nieruchomości w trakcje budowy
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Tue, 17 Aug 2004 18:49:29 +0200, Daros naskrobał(a):

> [...]
    > będę musiał tego opodatkować (np. jako darowizna lub dodatkowy dochód)?

    współwłaściciele tak / podatki tak

    > 2. Jaki to musi być dokument, czy musi być potwierdzony notarialnie i jakie
    > są koszty (bardzo ogólnie)?

    tak notarialne - ceny podaje notariusz.

    > 3. Czy na dokumencie mogę zawrzeć dodatkowe klauzule np:
    > - że przeznaczam im dożywotnio część X m2 z prawem dojścia mimo że będzie to
    > stanowić więcej niż ich udziały,

    tak

    > - ponieważ mam brata, czy mogę zapisać, że mam prawo bezwarunkowo spłacić
    > jego część, na podstawie wyceny rzeczoznawcy

    w umowie sprzedaży nie bardzo.

> [...]
    > chce abym mu wydzielił np 25 m2 domu bo będzie się przeprowadzał on lub jego

    tak sie nie da raczej

    > Czy może są inne rozwiązania takiego problemu z Waszego doświadczenia?

    notarialna umowa dożywocia z wpisem do KW bez zbednych kosztów i
    kombinacji.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 3. Data: 2004-08-18 13:44:59
    Od: "Daros" <d...@p...wp.pl>

    Witam ponownie,

    Bardzo dziękuje za odpowiedź,
    ale jeżeli to możliwe chciałbym zadać pytanie uzupełniające (pomocnicze).

    Napisał Pan odnośnie mojego pytania:
    Czy może są inne rozwiązania takiego problemu z Waszego doświadczenia?

    "notarialna umowa dożywocia z wpisem do KW bez zbędnych kosztów i
    kombinacji"

    Na jakiej podstawie zapisuje prawo dożywocia rodzicom, przeważnie w
    dokumentach, które czytałem jest sytuacja odwrotna tzn., że np. rodzice
    oddają mi nieruchomość w zamian, ja zobowiązuje się im zapewnić ustalone
    warunki lokalowe itp.
    Czy mogę taki zapis dokonać na podstawie otrzymanych od nich pieniędzy za
    mieszkanie?
    Jak kształtuje się sytuacja mojego brata potencjalnego spadkobiercy części
    majątku po rodzicach?
    (nie chce niepotrzebnych niedomówień w rodzinie).

    Pozdrawiam
    Darek