  • 1. Data: 2008-07-02 19:19:08
    Temat: UOKIK, rejestr klauzul niedozwolonych - jakie możliwości / kary
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Witam,

    Jest sobie UOKIK i jego rejestr klauzul niedozwolonych

    http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/niedo
    zwolone_klauzule/rejestr_klauzul_niedozwolonych/

    Czy przedsiębiorcy który stosuje takie klauzule w swoich umowach /
    regulaminach grozi jakaś kara?

    Czy jeśli podpisałem umowę zawierającą taką klauzulę, czy muszę iść do
    sądu aby uznał on ją za nieobowiązującą?

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 2. Data: 2008-07-03 07:13:38
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 02 Jul 2008 21:19:08 +0200, Kocureq napisał(a):

    > Czy przedsiębiorcy który stosuje takie klauzule w swoich umowach /
    > regulaminach grozi jakaś kara?

    Tak, od jakiegoś czasu utarło się w orzecznictwie, że przedsiębiorca musi
    znać cały ten rejestr na pamięć.

    > Czy jeśli podpisałem umowę zawierającą taką klauzulę, czy muszę iść do
    > sądu aby uznał on ją za nieobowiązującą?

    Możesz napisać do UOKiK, możesz do sądu.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytej Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 3. Data: 2008-07-04 17:31:59
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Olgierd pisze:

    > Tak, od jakiegoś czasu utarło się w orzecznictwie, że przedsiębiorca musi
    > znać cały ten rejestr na pamięć.

    A co jeśli nie zna? Czy grozi jakaś kara?

    > Możesz napisać do UOKiK, możesz do sądu.

    A co mi da UOKIK?

    Załóżmy, że w regulaminie biura podróży jest klauzula "Murzyni nie
    dostają darmowego obiadu", jest one w rejestrze klauzul niedozwolonych.

    Co mam zrobić aby taki obiad dostać (jeśli jestem Murzynem)?

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 4. Data: 2008-07-04 18:24:30
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 04 Jul 2008 19:31:59 +0200, Kocureq napisał(a):

    > A co jeśli nie zna? Czy grozi jakaś kara?

    Tak, i to dość pokaźna. Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów
    jest dość ostra.

    > A co mi da UOKIK?

    Weszcznie postępowanie przeciwko przedsiębiorcy ;-)

    > Załóżmy, że w regulaminie biura podróży jest klauzula "Murzyni nie
    > dostają darmowego obiadu", jest one w rejestrze klauzul niedozwolonych.
    >
    > Co mam zrobić aby taki obiad dostać (jeśli jestem Murzynem)?

    Albo wystąpić do sądu o ustalenie, że taka klauzula jest niedopuszczalna
    (w trybie art. 189 kpc), albo zgłosić sprawę do UOKiK. Można jeszcze
    myśleć o powództwie o naruszenie dóbr osobistych.

  • 5. Data: 2008-07-05 16:37:09
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Olgierd pisze:

    > Tak, i to dość pokaźna. Nowa ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów
    > jest dość ostra.

    Czyli jak sobie ziernę w tę ustawę, to znajdę taką karę napisaną w
    prostych żołnierskich słowach?

    I inaczej - czy można się stać takim "łowcą klauzul" - wyszukiwać takie
    klauzule w umowach, regulaminach i zgłaszać do UOKIKu, aby
    przedsiębiorca je stosujący został ukarany?

    > Weszcznie postępowanie przeciwko przedsiębiorcy ;-)

    Dobra, wszcząć se weszcznie, ale nie zadecyduje w konkretnej sprawie. A
    jak zadecyduje, to chyba nie ma aż takiej mocy sprawczej jak sąd.

    Może się mylę, ale wydaje mi się, że UOKIK to bardziej takie ciało doradcze.

    > Albo wystąpić do sądu o ustalenie, że taka klauzula jest niedopuszczalna
    > (w trybie art. 189 kpc), albo zgłosić sprawę do UOKiK. Można jeszcze
    > myśleć o powództwie o naruszenie dóbr osobistych.

    A co mi da decyzja UOKIKu? Tak w praktyce - przecież aby coś wymusić na
    przedsiębiorcy będę potrzebował wyroku sądowego?

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 6. Data: 2008-07-05 19:53:50
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Sat, 05 Jul 2008 18:37:09 +0200, Kocureq napisał(a):

    > Czyli jak sobie ziernę w tę ustawę, to znajdę taką karę napisaną w
    > prostych żołnierskich słowach?

    Si.

    > I inaczej - czy można się stać takim "łowcą klauzul" - wyszukiwać takie
    > klauzule w umowach, regulaminach i zgłaszać do UOKIKu, aby
    > przedsiębiorca je stosujący został ukarany?

    No niby można, ale co Ci to da?

    > Dobra, wszcząć se weszcznie, ale nie zadecyduje w konkretnej sprawie. A
    > jak zadecyduje, to chyba nie ma aż takiej mocy sprawczej jak sąd.

    Ma, może nakazać odstąpienie od praktyki, ukarać przedsiębiorcę itd.

    > Może się mylę, ale wydaje mi się, że UOKIK to bardziej takie ciało
    > doradcze.

    Mylisz się :-)

    > A co mi da decyzja UOKIKu? Tak w praktyce - przecież aby coś wymusić na
    > przedsiębiorcy będę potrzebował wyroku sądowego?

    Nie, decyzja UOKiK nawet gorsza może być ;-)

  • 7. Data: 2008-07-06 19:09:33
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Olgierd pisze:

    > No niby można, ale co Ci to da?

    Naprawię trochę świat :)

    Aby późniejsi klienci tego przedsiębiorcy nie musieli przechodzić
    jeszcze raz przez coś, co już zostało uznane za zakazane.

    > Mylisz się :-)

    Super :)

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
    (___(|_|_| [ k...@j...org ] |_|_|)___)

  • 8. Data: 2008-07-07 15:15:24
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    Olgierd pisze:

    > Si.

    A jest :)

    Prezes Urzędu może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę
    pieniężną w wysokości nie większej niż 10% przychodu osiągniętego w roku
    rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, jeżeli przedsiębiorca
    ten, choćby nieumyślnie:
    1) dopuścił się naruszenia zakazu określonego w art. 6, w zakresie
    niewyłączonym na podstawie art. 7 i 8, lub naruszenia zakazu określonego
    w art. 9;
    2) dopuścił się naruszenia art. 81 lub 82 Traktatu WE;
    3) dokonał koncentracji bez uzyskania zgody Prezesa Urzędu;
    4) dopuścił się stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy
    konsumentów w rozumieniu art. 24.

    Zostaję Łowcą Przedsiębiorców :)

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \