  • 1. Data: 2003-04-09 15:32:03
    Temat: TUiR Warta a moje podwyzszone cisnienie...
    Od: "Joanna Bałuszek" <k...@i...pl>

    Witam,

    Dzisiaj bylam zglosic szkode w TUiR Warta poniewaz pan ubezpieczony w tej
    firmie byl laskaw wjechac mi w tyl auta (odszkodowanie z OC sprawcy).
    Dostalam kupke dokumentow ktore podpisalam ze "przyjmuje je jako informacje
    jednak sie z nimi nie zgadzam", poniewaz podniosly mi troche cisnienie.

    Pojutrze czeka mnie wizyta rzeczoznawcy a trzy dni pozniej spotkanie z pania
    od odszkodowan.... Z gory dziekuje za wszystkie porady. Oto fragmenty
    dokumentow, z ktorymi sie szczegolnie nie zgadzam (prosze o porade jak sie
    przed tym bronic):

    1. "koszt części ustalany jest w wysokosci cen (...) z zastosowaniem
    rynkowego ubytku wartosci czesci zgodnie z przepisem art. 8.1 Ustawy o
    dzialalnosci ubezpieczeniowej (...)"

    Artykul ten brzmi: "Odszkodowanie z tytulu ubezpieczenia majatkowego nie
    moze byc wyzsze od poniesionej szkody, chyba ze umowa stanowi inaczej".

    Moim zdaniem nie jest to podstawa do amortyzowania czesci mojego pojazdu -
    przeciez ja je bede musiala kupic wiec odszkodowanie ma byc IMHO takie zebym
    mogla je kupic (w szczegolnosci - mam fabryczne czesci - kupuje fabryczne).
    W szczegolnosci chodzi mi o to ze powinnam uzyskac odszkodowanie ktore
    pozwala na przywrocenie pojazdu do stanu _niegorszego_ niz przed zdarzeniem.

    2. Orzeszek z informatora: "Indeks cen części od dnia 2003-03-05 wynosi
    52,33%. Oznacza to, że możliwe jest zakupienie nowych części do naprawy
    powypadkowej za 52,33% (lub nawet mniej) cen proponowanych w ASO".

    Z dalszej czesci wynika, ze beda chcieli policzyc wartosc czesci jako 52,33%
    ceny ASO, co jest lekko smieszne dla mnie. Zwlaszcza ze posiadam nietypowy
    samochod do ktorego nie produkuje sie zamiennikow. (Przypuszczam ze beda
    wybierali wartosc lepsza dla siebie - albo czesc "zamortyzowana" albo 52,33%
    wartosci czesci!).

    3. W kwitkach znajduja sie m.in. definicje. Definicja "czesci nowych
    markowych" brzmi: "czesci nowe, dystrybuowane przez sprzedawcow niezaleznych
    od oficjalnych importerow pojazdow, (...), nie posiadajace jednak
    oznakowania producenta pojazdu". Oczywiscie nie ma wogole opcji czesci nowe,
    oznakowane jako czesci producenta. Czyli nie przewiduja WOGOLE zakupu w ASO.
    Slicznie!!!

    4. Dostalam rowniez spis "hurtowni czesci do napraw powypadkowych". Znajduja
    sie tam chyba wszystkie okoliczne AUTO ZŁOMY! (czyzbym miala sie udac po
    zderzak do mojego pojazdu na zlom?! zwlaszcza ze go tam nie bedzie - chodzi
    o nietypowy pojazd!). Spis ten juz wykorzystuje w celu przygotowania sie do
    spotkania z p. rzeczoznawca - wyslalam faksem zapytanie o ceny czesci - po
    kolei wszyscy odpowiadaja faksem ze NIE MA zamiennikow, moga tylko
    zaproponowac mi oryginaly z ASO (wszak mam nietypowy pojazd).... Ciekawe co
    zrobia z tym swoim 52,33%, niemoznoscia zakupu w ASO (ASO akurat ma
    wszystkie czesci) i amortyzacja czesci... Jak mi zaproponuja "swoje" ceny
    czesci to chyba natychmiast zloze im oferte zakupu czesci po tych cenach!

    5. Dostalam takze "wykaz warsztatow rzemieslniczych w wspolpracujacych z
    TUiR Warta w Krakowie" - w 100% sa to "autonaprawy garazowe" - nie ma
    zadnego wiekszego warsztatu. Oddanie im auta uwazam za abstrakcje... Dlatego
    wole gotowke, a jak nie to oddam do ASO (a jak sadze ASO juz bedzie
    wiedzialo jak wyczesac z "kochanego" TUiR Warta pieniazki)....

    6. Wyplata oczywiscie bez VATu. I tu watpliwosc - jak to powinno wygladac
    jesli jestem platnikiem VAT ale auto nie jest "wciagniete" w dzialalnosc
    (nie jest w ŚT), zakupilam je przed uruchomieniem DG.

    7. Rozwazam mozliwosc wystapienia (jak mnie bardzo zdrzaźnią) o
    zadośćuczynienie z tytułu zmniejszenia wartości pojazdu (z winy sprawcy
    zmienil sie z bezwypadkowego na "po przejsciach"). Pod jaki paragraf to
    podpada?

    8. Gdzie w Krakowie jest jakis rzecznik praw ubezpieczonych? Chetnie przesle
    mu do analizy cala kupke dokumentow z TUiR Warta... Pewnie mi juz bardzo nie
    pomoze ale pewnie moze podjac dzialania aby cisnienie przyszlych klientow
    TUiR Warta pozostalo w normie :).

    pzdr
    aska

  • 2. Data: 2003-04-09 15:50:17
    Temat: Re: TUiR Warta a moje podwyzszone cisnienie...
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Joanna Bałuszek" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

    niezla chamowa, a tak z ciekawosci jakim ty autkiem jezdzisz ze to takie
    nietypowe??

  • 3. Data: 2003-04-09 16:00:23
    Od: "Joanna Bałuszek" <k...@i...pl>

    Użytkownik "SzerszeN" <s...@t...pl> napisał w wiadomości

    > niezla chamowa, a tak z ciekawosci jakim ty autkiem jezdzisz ze to takie
    > nietypowe??

    bardzo dobrym :).
    Na przyklad zderzak bez dodatkow: 1747,92zł. Dochodzą jeszcze do niego
    jeszcze "drobne" rzeczy, jak np. zaslepka za jedyne 66,92zł... Jak beda
    chcieli mi go "sprzedać" za 52,33% to poswiece sie i kupie od nich 3 sztuki
    (dwie potem gdzies opchne troche drozej)... Zamiennikow nie ma - mam juz
    faksy z prawie wszystkich firm, ktore wg TUiR Warta zajmuja sie takimi
    sprawami... :O.

    pzdr
    aska

  • 4. Data: 2003-04-09 17:58:22
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

> [...]
    > (dwie potem gdzies opchne troche drozej)... Zamiennikow nie ma - mam juz
    > faksy z prawie wszystkich firm, ktore wg TUiR Warta zajmuja sie takimi

    ales ty tajemnicza :)
    jesli myslisz ze zdezak do bardzo dobrego auta kosztuje tylko 1700 zeta to
    jestes w bledzie :)
    mojemu kumplowi na 8000 zeta wycenili naprawe laguny I, 3 letniej, a mial
    tylko mala dziurke w przednim zdezaku, naprawde mala wielkosci 5-cio
    zlotowki, poza tym nic nie bylo widac :), takze jak sama widzisz takie ceny
    to nic nadzwyczajnego

    pytalem sie konkretnie o marke i model, bo caly czas wspominasz ze to takie
    nietypowe, dla mnie nietypowe to np "mustang shelby gt 500" tego napewno na
    szrocie niedostaniesz :)

  • 5. Data: 2003-04-10 05:57:26
    Od: "Joanna Bałuszek" <k...@i...pl>

    Czy KTOKOLWIEK moze zerknac w ustawe / artykul i powiedziec czy mam racje
    czy nie? :) A moze ktos to wie bez wertowania ustaw?

    pzdr
    aska

  • 6. Data: 2003-04-10 06:58:09
    Od: "gonz0" <g...@N...pl>

> [...]
    informacje
    > jednak sie z nimi nie zgadzam", poniewaz podniosly mi troche cisnienie.

    pogadaj z ludzmi z pl.misc.samochody - tam powinni wiedziec cos wiecej :)

    gonz0

  • 7. Data: 2003-04-10 07:47:04
    Od: m...@p...onet.pl

    > Czy KTOKOLWIEK moze zerknac w ustawe / artykul i powiedziec czy mam racje
    > czy nie? :) A moze ktos to wie bez wertowania ustaw?
    >
    > pzdr
    > aska

    Ha - ale genialna jestem - wiem bez wertowania ;-)

    Tytułem wstępu - WARTA to jedno z moich ulubionych TU - właśnie za to
    amortyzowanie części przy szkodach z OC.
    Dzieki ich uporowi juz po jednej rozprawie mam wyrok i zasądzone koszty
    zastępstwa procesowego ;-)))

    A przechodząc do rzeczy _ ICH DZIAŁANIE JEST BEZPRAWNE!
    Nie ma mozliwości, by poszkodoowanego zmusić do łażenia po szrotach i grzebania
    we wrakach żeby znalreżć tańszy zderzak. Normalny człowiek oddaje auto do
    warsztatu i czeka na rachunek, który później przedstawia w TU sprawcy celem
    zapłaty. Niestey - Warcie trudno to zrozumieć. najzabawniejsze jest j4ednak to,
    że w większości decyzji powołują się na jedno z orzeczeń SN - cytując nawet
    część zdania z uzasadnienia. Traf chciał, że cytują pierwszą połowę zdania -
    zapominając o drugiej, która mówi o niedopuszczalności takiego zachowania ;-).

    Z praktyki wiem, że ostatnio sądy - przynajmniejw Łodzi - na Wartę się zeźliły,
    bo coraz częściej wydawane są nakazy zapłaty w postępowaniu upominawczym - bez
    rozpraw i żenady w wykonaniu pracowników TUiR WARTA SA.

    Wniosek - jak Ci zaczną cokolwiek amortyzować - odwołaj się. Nic Ci to nie da
    (wiem z doświadczenia własnego i klientów) - więć w następnym kroku skieruj
    sprawę do Sądu.

    Monika

  • 8. Data: 2003-04-10 20:49:44
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    m...@p...onet.pl wrote:
> [...]
    > bo coraz częściej wydawane są nakazy zapłaty w postępowaniu upominawczym - bez
    > rozpraw i żenady w wykonaniu pracowników TUiR WARTA SA.

    i co, nie ma sprzeciwów?

    KG