  • 1. Data: 2009-10-20 16:16:57
    Temat: TU żąda okazania dowodu osobistego
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Witam, zwracam się z pytaniem, czy towarzystwo ubezpieczeniowe może żądać
    okazania dowodu osobistego pracownika, który w imieniu firmy zgłasza szkodę
    majątkową w obrębie siedziby firmy?
    Konkretnie sytuacja wygląda tak, że pracownik upoważniony przez
    reprezentanów firmy (sp. z o.o. jeśli to ma jakieś znaczenie) zgłosił
    szkodę telefonicznie i został poinformowany, że skontaktuje się z nim
    rzeczoznawca w celu zapoznania się z rozmiarem szkody i ustaleniem
    wysokości odszkodowania. Do tej pory wszystko było oczywiste. Ale następnie
    osoba przyjmująca zgłoszenie poinformowała pracownika, że podczas wizyty
    rzeczoznawcy pracownik będzie musiał przygotować dowód osobisty ... do
    okazania rzeczoznawcy. Na pytanie w jakim celu, skoro sprawa dotyczy firmy,
    a nie pracownika, konsultantka poinformowała, ze takie są wewnętrzne
    procedury towarzystwa ubezpieczeniowego, że osoba zgłaszająca szkodę musi
    okazać dowód osobisty. Szczerze mówiąc nie widzę powodu, dla którego
    pracownik (bądź co bądź osoba tylko pracująca w firmie) miała okazywać
    swoje dane osobowe w sprawie zupełnie z nim nie związanej. Zresztą w ogóle
    żądanie DO w sytuacji, gdy szkoda nie dotyczy majątku osób fizycznych,
    tylko prawnych jest jakimś nieporozumieniem, ale może się nie znam. Na
    razie nie mam możliwości zerknięcia w umowę ubezpieczenia. A chodzi o
    Allianz.
    Czy ktoś z Was spotkał się z takim przypadkiem, czy też na bezczela chcą
    wyłudzić cudze dane? Aha, na początku rozmowy konsultantka poprosiła
    pracownika o podanie kodu pocztowego z jego miejsca zamieszkania, ale
    pracownik odmówił, więc zapisano kod pocztowy firmy.

    Pozdr

  • 2. Data: 2009-10-20 16:25:27
    Temat: Re: TU żąda okazania dowodu osobistego
    Od: spp <s...@o...pl>

    Krzysztof pisze:

    > Witam, zwracam się z pytaniem, czy towarzystwo ubezpieczeniowe może żądać
    > okazania dowodu osobistego pracownika, który w imieniu firmy zgłasza szkodę
    > majątkową w obrębie siedziby firmy?

    Hmm, a w jaki sposób TU ma mieć pewność, że ten upoważniony pracownik
    jest właśnie tym za kogo sie podaje?

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-10-20 16:52:08
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    "spp" <s...@o...pl> napisał

    > Hmm, a w jaki sposób TU ma mieć pewność, że ten upoważniony pracownik
    > jest właśnie tym za kogo sie podaje?

    Hmm.... skoro rzeczoznawca przychodzi do siedziby firmy, to trudno, by
    przyjął go w tej firmie ktoś z zewnątrz. A jeśli sprawą zajmie się sam
    prezes, to też się będzie musiał wylegitymować, że to na pewno on? Na tej
    zasadzie, to ktokolwiek przyszedłby do firmy i chciałby rozmawiać z daną
    osobą (albo podpisać umowę), miałby prawo żądać okazania DO ;-)
    Szczerze mówiąc pierwszy raz się z czymś takim spotykam. Przy likwidacji
    szkód komunikacyjnych w ogóle nie ma konieczności uczestnictwa osób z
    firmy, a tym samym okazywania DO. Zgłasza się szkodę telefonicznie bądź
    frmularzem elektronicznym, oddaje się auto do warsztatu, tam przyjeżdża
    rzeczoznawca, mailem wysyła się do TU skany dowodu rejetracyjnego,
    dokumenty firmowe, prawo jazdy kierowcy, upoważnienie dla warsztatu, gdy
    rozliczenie jest bezgotówkowe i to wszystko. Dokument rozliczenia i
    likwidacji szkody przysyłane są pocztą, kasę dostaje warsztat (chyba, że
    wybrano inny sposób rozliczenia) i koniec. Na żadnym etapie nie ma
    konieczności okazywania DO.

    Pozdr.
    K.

  • 4. Data: 2009-10-20 17:02:29
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-10-2009 o 18:52:08 Krzysztof <k...@i...pl> napisał(a):

    > Na tej zasadzie, to ktokolwiek przyszedłby do firmy i chciałby rozmawiać
    > z daną osobą (albo podpisać umowę), miałby prawo żądać okazania DO ;-)

    Przy zawieraniu umów to chyba normalne że chcesz wiedzieć z kim tą umowę
    zawierasz.
    Nawet niedawno był wątek o notarialnym poświadczeniu podpisu na umowie
    zlecenia.

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2009-10-20 17:09:27
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > z daną osobą (albo podpisać umowę), miałby prawo żądać okazania DO ;-)

    > Przy zawieraniu umów to chyba normalne że chcesz wiedzieć z kim tą umowę

    I zawsze sprawdzasz przy tym dowód osobisty drugiej strony?
    A co z umowami podpisywanymi oddzielnie? Gdy strony na oczy się nawet nie
    widzą, bo uzgodnienia są prowadzone telefonicznie czy mailowo, a "papiery"
    wysyłane kurierem lub pocztą. Zresztą przecież w przypadku spółki z o.o.
    jej "dowodem osobistym" jest KRS, a nie dowód osobisty pracownika.

    > Nawet niedawno był wątek o notarialnym poświadczeniu podpisu na umowie
    > zlecenia.

    Przy zawieraniu umowy o pracę też się sprawdza dowód osobisty pracodawcy?

    Pozdr
    K.

  • 6. Data: 2009-10-20 17:15:22
    Od: Stachna <s...@g...com>

    On 20 Paź, 18:52, "Krzysztof" <k...@i...pl> wrote:
    > "spp" <s...@o...pl> napisał
    [...]
    > dokumenty firmowe, prawo jazdy kierowcy, upoważnienie dla warsztatu, gdy
    [...]

    A czym jest prawo jazdy ??

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-10-20 17:38:28
    Od: spp <s...@o...pl>

    Krzysztof pisze:

    > I zawsze sprawdzasz przy tym dowód osobisty drugiej strony?

    Przy ważnych, jeżeli nie znam osobiście - tak.

    > Zresztą przecież w przypadku
    > spółki z o.o. jej "dowodem osobistym" jest KRS, a nie dowód osobisty
    > pracownika.

    Wbrew pozorom nie KRS podpisuje umowę.

    > Przy zawieraniu umowy o pracę też się sprawdza dowód osobisty pracodawcy?

    A co stoi na przeszkodzie? Dziwnie to będzie wyglądało ale przeciez
    można. :)

    --
    spp

  • 8. Data: 2009-10-20 17:42:37
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-10-2009 o 19:09:27 Krzysztof <k...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > pracownika.

    > Przy zawieraniu umowy o pracę też się sprawdza dowód osobisty pracodawcy?

    A jakie to ma znaczenie czy sprawdzam i jak często w kontekście
    pierwotnego pytania?

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2009-10-20 18:27:09
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Krzysztof" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > majątku osób fizycznych, tylko prawnych jest jakimś nieporozumieniem,
    > ale może się nie znam. Na razie nie mam możliwości zerknięcia w umowę

    Co do zasady, to twoją tożsamość mają prawo potwierdzić, jeśli umocowany
    jesteś imiennym pełnomocnictwem.
    Inna sprawa jakie dane są im potrzebne, bo wg mnie (po okazaniu DO) Imię
    Nazwisko (które jest na pełnomocnictwie) i nr DO powinien im wystarczyć.

    Z drugiej strony nie popadajmy w paranoję - ja bym jedynie zażądał
    okazania DO (z czystej przekory) przez agenta Allianz, który przybył do
    firmy i także spisał jego dane, motywując to dokładnie w ten sam sposób - że
    muszę mieć pewność, iż jest on osobą upoważnioną przez Allianz, za którą to
    się podaje.

  • 10. Data: 2009-10-20 18:36:43
    Od: "Krzysztof" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Stachna" <s...@g...com> napisał w

    > A czym jest prawo jazdy ??

    Prawo jazdy kierowcy biorącego udział w kolizji przecież to nie to samo, co
    dowód osobisty osoby zgłaszającej szkodę i nie mającej z tą szkodą nic
    wspólnego, poza samym zgłoszeniem.