  • 1. Data: 2005-03-30 23:48:54
    Temat: Szukam prawnika: Zwrot opłaty za patent żeglarski
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Żeby nie zanudzać, sprawę opiszę tutaj w telegraficznym skrócie, na stronie
    http://www.sakowski.pl/bezprawie/patenty.html jestem bardziej wylewny
    (gdyby to kogoś interesowało).

    Temat wielokrotnie wałkowany na pl.rec.zeglarstwo: Zgodnie z Dz.U. 1997 nr
    12 poz. 729 do uprawiania żeglarstwa w Polsce potrzebne są tzw. patenty;
    ich wystawianie zostało zlecone Polskiemu Związkowi Żeglarskiemu (oraz
    zależnym od niego okręgowym związkom żeglarskim). PZŻ z tytułu wystawienia
    patentu pobiera opłaty (niemałe), chociaż nie jest do tego upoważniony
    żadnym aktem prawnym (vide art. 217 Konstytucji).

    Jako posiadacz patentu zamierzam, dla zasady, wystąpić przeciwko Pomorskiemu
    Okręgowemu Związkowi Żeglarskiemu (który wydał mój patent) o zwrot
    pobranych opłat na podstawie przepisów kc o bezpodstawnym wzbogaceniu.

    Szukam prawnika (albo innej osoby obytej w prawie cywilnym), który
    zechciałby pomóc mi w przygotowaniu do procesu, w szczególności w
    sformułowaniu pism procesowych. Jako że koszt komercyjnego wynajęcia
    prawnika pewnie szybko przekroczyłby wartość sporu (300 zł), nie ukrywam że
    mam nadzieję że ktoś zechce się tego podjąć pro publico bono (szeroko
    rozumianego), ew. za symboliczną rekompensatę za poświęcony czas. A może
    ktoś chciałby mnie reprezentować przed sądem (właściwość miejscowa:
    Gdynia)?

    Z góry dziękuję i pozdrawiam wszystkich grupowiczów.

    Na koniec treść pewnego, chyba dość istotnego tutaj, pisma:

    "Polska Konfederacja Sportu
    Warszawa, 2003.08.07
    Biuro Organizacji i Rozwoju Sportu
    BOiRS/415/2003

    Pan
    Andrzej Mazurek......

    W nawiązaniu do wcześniejszej korespondencji uprzejmie informuję, że w dniu
    07.08.2003 r. Prezes Polskiej Konfederacji Sportu wystąpił w trybie
    nadzoru /art. 16 pkt 1 ustawy o kulturze fizycznej/ do Zarządu PZŻ
    zobowiązując go, aby uchylił wcześniejsze swoje decyzje dot. pobierania
    opłat za wydawanie patentów żeglarskich oraz ich zróżnicowanie w stosunku
    do osób zrzeszonych bądź nie, w klubach i sekcjach żeglarskich.

    Prezes Polskiej Konfederacji Sportu uznał, że przepisy te wydane zostały bez
    należytej podstawy prawnej. PZŻ może jedynie pobierać ujednolicone opłaty z
    tytułu kosztów administracyjnych związanych z procedurą wydawania patentów.

    RADCA PRAWNY

    mgr Zbigniew Kaliński"

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 2. Data: 2005-03-30 23:55:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Paweł Sakowski" <p...@s...pl> napisał w wiadomości

    A czy jest gdzieś napisane, że mają to czynić za darmo? Bo jeśli nie, to
    obowiązek wniesienia opłaty można najprawdopodobniej wywieść z art. 735
    kc: "Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący
    zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie
    zlecenia należy się wynagrodzenie. Jeżeli nie ma obowiązującej taryfy, a
    nie umówiono się o wysokość wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie
    odpowiadające wykonanej pracy."

    Tak mi się nasunęło bez analizy meritum sporu i trochę nie na temat, bo
    szukasz prawnika, a nie porady.

  • 3. Data: 2005-04-01 20:28:01
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > A czy jest gdzieś napisane, że mają to czynić za darmo?

    Art. 217 Konstytucji. Bądź co bądź mowa nie o jakiejś wewnętrznej
    legitymacji PZŻ, tylko o opłacie za prawo do korzystania z polskich dróg
    wodnych. Takie sprywatyzowane myto.

    Ale zgoda, że offtopic.

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 4. Data: 2005-04-01 22:55:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Art. 217 Konstytucji. Bądź co bądź mowa nie o jakiejś wewnętrznej
    > legitymacji PZŻ, tylko o opłacie za prawo do korzystania z polskich
    dróg
    > wodnych. Takie sprywatyzowane myto.

    Przejrzałem ustawy i faktycznie wygląda na to, że masz rację. Brak jest
    podstawy prawnej do pobrania opłaty. Chyba, ze jest to gdzie ukryte\ w
    jakiejś dziwnej ustawie.

  • 5. Data: 2005-04-01 23:09:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:d2kjh4$dlu$1@inews.gazeta.pl...

    Tak sam ze sobą, bo przemyślałem. :-)

    Po co Ty szukasz prawnika. Skoro przedstawiciel Związku, mający przecież
    w związku z prawem do wystawienia dokumentu status funkcjonariusza
    publicznego w tym zakresie, bezpodstawnie uzależnia wystawienie tego
    dokumentu od udzielenia korzyści majątkowej (Związkowi, a nie jemu, ale
    z punktu widzenia prawa karnego, to bez większego znaczenia), to
    dopuszcza się przestępstwa ściganego z urzędu - 228§3 kk. Od roku do 10
    lat pozbawienia wolności.
    Tutaj najpierw bym uderzył do prokuratury z zawiadomieniem.

    Kluczowe ty będzie przekonanie prokuratury o tym, że mamy do czynienia z
    funkcjonariuszem publicznym. Moim zdaniem wynika to z art. 115§13 p. 4,
    albowiem wydanie uprawnień jest formą decyzji administracyjnej.

  • 6. Data: 2005-04-03 19:29:46
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > Tutaj najpierw bym uderzył do prokuratury z zawiadomieniem.

    Droga karna wydaje mi się tutaj nieco trudniejsza. Problemy, jakie widzę:

    - Trzeba wykazać, że wydanie patentu podpada pod pojęcie decyzji
    administracyjnej (przepisy tego jasno nie precyzują). Wynika to z jakiejś
    ogólnej zasady?

    - Trzeba personalnie wskazać winnego, czyli w tym przypadku "osobę
    uprawnioną do wydawania decyzji administracyjnych", która "uzależnia
    wykonanie czynności służbowej od otrzymania korzyści". Zgodnie z
    rozporządzeniem RM w sprawie uprawniania żeglarstwa patenty wydaje
    (zbiorowo) zarząd okręgowego związku żeglarskiego. Na patencie podpisuje
    się (w moim przypadku) prezes Pomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego
    oraz sekretarz Okręgowej Komisji Szkolenia POZŻ. Uchwała o opłatach
    pochodzi od prezydium Polskiego Związku Żeglarskiego. Kogo tutaj wskazać
    jako sprawcę?

    - No i podstawowy problem: czy można liczyć na to, że prokutarowi będzie się
    chciało rzetelnie prowadzić sprawę (przy optymistycznym założeniu że nie
    umorzy na dzień dobry)?

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 7. Data: 2005-04-03 19:43:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > - Trzeba wykazać, że wydanie patentu podpada pod pojęcie decyzji
    > administracyjnej (przepisy tego jasno nie precyzują). Wynika to z
    jakiejś
    > ogólnej zasady?

    Moim zdaniem wynika to z art. 104 kpa. "Organ administracji publicznej
    załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu
    stanowią inaczej." Żaden przepis kodeksu, ani inny szczególny nie
    stanowi inaczej. A kpa ma zastosowanie na podstawie art. 1.2 kpa - są
    innym podmiotem.

> [...]
    > oraz sekretarz Okręgowej Komisji Szkolenia POZŻ. Uchwała o opłatach
    > pochodzi od prezydium Polskiego Związku Żeglarskiego. Kogo tutaj

    Tego, który wydał dokument. Organom kolegialnym takich zarzutów się nie
    da postawić. Ale organ wykonawczy, otrzymasz sprzeczną z prawem uchwałę
    nie powinien jej wykonać. nie chce mi się szukać, co powinien zrobić,
    ale z reguły ostatecznością jest zwrócenie się do sadu o uchylenie
    uchwały sprzecznej z prawem. Związek, to stowarzyszenie, a więc ma
    zastosowanie art. 29 Ustawy o Stowarzyszeniach.

> [...]
    będzie się
    > chciało rzetelnie prowadzić sprawę (przy optymistycznym założeniu że

    Trzeba się będzie zażalić - to niemal pewne, że pierwsze będzie
    umorzenie.