  • 1. Data: 2005-06-04 22:54:53
    Temat: Straż pożarna a nieprawidłowo zaparkowany samochód
    Od: "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>

    Czy wóz bojowy straży pożarnej pędzący do pożaru może w majestacie prawa
    staranować nieprawidłowo zaparkowany samochód osobowy ?

    Pozdr
    Krzysztof - 'kw1618' > http://grupy.3mam.net
    Pisz e-listy nie e-maile !!

  • 2. Data: 2005-06-04 23:27:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@j...w.stopce.pl>
    napisał w wiadomości
    > Czy wóz bojowy straży pożarnej pędzący do pożaru może w majestacie
    prawa
    > staranować nieprawidłowo zaparkowany samochód osobowy ?

    Prawidłowe lub nieprawidłowe zaparkowanie nie ma tu wiele do rzeczy.
    Zgodnie z ROZP. RADY MINISTRÓW z dnia 4 lipca 1992 r. w sprawie zakresu
    i trybu korzystania z praw przez kierującego działaniem ratowniczym
    "Kierujący akcją ratowniczą lub innym działaniem ratowniczym prowadzonym
    przez jednostki ochrony przeciwpożarowej jest uprawniony do zarządzenia
    (...) ewakuacji mienia, w szczególności gdy (...) usytuowanie mienia
    utrudnia prowadzenie działania ratowniczego". Tyle suchy przepis.

    W praktyce, jeśli pojazd będzie faktycznie uniemożliwiał dojazd na
    miejsce zdarzenia, to zostanie podjęta próba jego przemieszczenia.
    Niekoniecznie poprzez staranowanie, bo czasem może to być jedynie
    przepchnięcie albo po prostu przeniesienie. Taranować raczej nikt nikogo
    nie taranuje, choćby obawie o uszkodzenie pojazdów pożarniczych, choć
    gdy inne sposoby zawiodą, to zdarza się, że do przepchnięcia używa się
    samochodu pożarniczego. Przy przemieszczaniu pojazd może ulec
    uszkodzeniu i wówczas dopiero można się zastanawiać nad tym, czy był on
    prawidłowo zaparkowany. Bo jeśli był nieprawidłowo, to wówczas szanse na
    uzyskanie odszkodowania przez właściciela maleją.

  • 3. Data: 2005-06-05 00:47:03
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:
    > Czy wóz bojowy straży pożarnej pędzący do pożaru może w majestacie prawa
    > staranować nieprawidłowo zaparkowany samochód osobowy ?

    A co jest większym dobrem? Samochodzik jakiegoś palanta, który nawet
    zaparkować nie potrafi, czy życie i mienie wielu ludzi zagrożone pożarem?

    Choć oczywiście nie będą go taranować, bo by się sami mogli uszkodzić -
    tylko albo przepchną albo (jak pojazd niezbyt duży) przerzucą wspólnym
    wysiłkiem gdzieś na bok. Albo np. rozwalą siekierką szybę i zwolnią hamulec.

    A źle zaparkowanego palanta to jeszcze IMHO powinien ścignąć prokurator
    za utrudnianie akcji ratunkowej.

  • 4. Data: 2005-06-05 07:53:33
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-06-05 02:47, Użytkownik Andrzej Lawa napisał:

> [...]
    > hamulec.
    >
    > A źle zaparkowanego palanta to jeszcze IMHO powinien ścignąć prokurator

    Ale z drugiej strony samochód jest czyimś dobrem. Czy dobrze, czy źle
    zaparkowany nikt nie może go zniszczyć. Jeśli zniszczy, powinien ponieść
    koszty.
    Sytuacja podobna do ostatniego wątku z niepłacącymi lokatorami. Oni nie
    płacą, a właściciel nie może im prawnie odciąć prąd.

    --
    Witiia

  • 5. Data: 2005-06-05 08:18:18
    Od: "Zbig.T" <z...@g...pl>

[...]

    To akurat kiepska argumentacja, patrz art. 26 KK. Stan wyższej konieczności.
    Pzdr.

  • 6. Data: 2005-06-05 08:39:27
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-06-05 10:18, Użytkownik Zbig.T napisał:

    > To akurat kiepska argumentacja, patrz art. 26 KK. Stan wyższej konieczności.
    > Pzdr.

    Ok, ale straż chyba poniesie wtedy koszty naprawy?
    Za złe zaparkowanie należy się tylko mandat, a nie koszta naprawy
    samochodu, prawda?

    --
    Witiia

  • 7. Data: 2005-06-05 09:10:01
    Od: castrol <j...@w...blumen.pl>

    Witiia napisał(a):

    > Ok, ale straż chyba poniesie wtedy koszty naprawy?
    > Za złe zaparkowanie należy się tylko mandat, a nie koszta naprawy
    > samochodu, prawda?

    A jesli w czasie gdy straz pozarna bedzie probowala uporac sie z
    samochodem, ten ktos kto akurat potrzebuje pomocy, umrze to kto bedzie
    placil??

    Zycie ludzkie nie ma ceny i nikt sie nie bedzie zastanawial nad dobrem
    jakiegos palancika

    Jacek

  • 8. Data: 2005-06-05 09:24:03
    Od: "Zbig.T" <z...@g...pl>

    Ok, ale straż chyba poniesie wtedy koszty naprawy?
    Za złe zaparkowanie należy się tylko mandat, a nie koszta naprawy
    samochodu, prawda?

    Nie poniesie żadnych kosztów. Oczywiście zakładamy, że jedzie do pożaru, a
    nie ściągnąc kota z drzewa.
    Pzdr.

  • 9. Data: 2005-06-05 09:29:14
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-06-05 11:24, Użytkownik Zbig.T napisał:

    > Nie poniesie żadnych kosztów. Oczywiście zakładamy, że jedzie do pożaru, a

    I to jest zgodnie z prawem? Ja się nie znam, ale jestem bardzo ciekawy.
    A co gdy Policja biorąca udział w pościgu uszkodzi mi auto?

    --
    Witiia

  • 10. Data: 2005-06-05 09:55:30
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    Witiia wrote:

    > A co gdy Policja biorąca udział w pościgu uszkodzi mi auto?

    Zaplaci ci z ubezpieczenia. No chyba, ze uszkodzenie bedzie z twojej
    winy, np. nie przepuscisz samochodu na sygnale - to ty zaplacisz ze
    swojego za uszkodzenia radiowozu, no i jeszcze dostaniesz mandat...

    --
    Gwiezdne Wojny - Epizod 3: Zemsta Sithów ....... http://tiny.pl/hknr
    William Gibson "Pattern recognition" ........... http://tiny.pl/hn3l