  • 1. Data: 2005-12-04 11:00:28
    Temat: Sprzeciw do wyroku nakazowego
    Od: "Wojtek" <g...@p...onet.pl>

    Witam!

    Bardzo proszę o pomoc w poniższej sprawie.

    Pewnego dnia Straż Miejska, kilkaset metrów od kiosku "ruchu" zatrzymała
    szesnastolatka palącego papierosy. Na pytanie gdzie je kupił, wskazał właśnie
    ten kiosk.

    Wezwano pracownika kiosku do złożenia wyjaśnień, w trakcie których zaprzeczył
    że sprzedał papierosy nieletniemu. Na wydruku z kasy fiskalnej nie ma operacji
    sprzedaży papierosów w okolicach tej godziny.

    Wyrok nakazowy stwierdza "przyjmując na podstawie zebranych dowodów, że
    okoliczności czynu i wina obwinionego nie budzą wątpliwości na podstawie par.
    93 1 i 2 kpw" i nakłada grzywnę.

    Nie jestem prawnikiem i dlatego chciałbym zapytać. Przecież ten paragraf, pkt
    2 brzmi:

    "[...] w wyniku ustaleń popartych wiarygodnymi dowodami, jeżeli z dowodów tych
    wynika, że obwiniony nie kwestionuje popełnienia zarzucanego mu czynu, a
    okoliczności tego czynu i wina obwinionego nie budzą wątpliwości."

    W tej sytuacji obwiniony jak najbardziej kwestionuje popełnienie czynu, zatem
    czy wszystko jest OK?

    Czy można na to zwrócić uwagę w sprzeciwie?

    Z góry dziękuję za pomoc,
    Wojtek

  • 2. Data: 2005-12-04 11:17:21
    Temat: Re: Sprzeciw do wyroku nakazowego
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Wojtek napisał(a):
    > Wezwano pracownika kiosku do złożenia wyjaśnień, w trakcie których zaprzeczył
    > że sprzedał papierosy nieletniemu. Na wydruku z kasy fiskalnej nie ma operacji
    > sprzedaży papierosów w okolicach tej godziny.

    a to musiał wtedy kupić?

> [...]
    > wynika, że obwiniony nie kwestionuje popełnienia zarzucanego mu czynu, a
    > okoliczności tego czynu i wina obwinionego nie budzą wątpliwości."

    że jak?
    "Orzekanie w postępowaniu nakazowym może nastąpić, jeżeli okoliczności
    czynu i wina obwinionego nie budzą wątpliwości. Wydając wyrok nakazowy,
    sąd uznaje za ujawnione dowody dołączone do wniosku o ukaranie."

    > W tej sytuacji obwiniony jak najbardziej kwestionuje popełnienie czynu, zatem
    > czy wszystko jest OK?

    kwestionowanie winy nie oznacza automatycznie, że budzi ona wątpliwości

    > Czy można na to zwrócić uwagę w sprzeciwie?

    nie ma to znaczenia

    KG

  • 3. Data: 2005-12-04 11:29:21
    Od: "Wojtek" <g...@p...onet.pl>

    Pięknie dziękuję za szybką odpowiedź!

    > a to musiał wtedy kupić?

    Oczywiście nie, ale nie rozumiem czymu słowo palącego małolata "z osiedla"
    jest uznawane za bardziej wiarygodne od słowa starszej osoby o "nienagannej
    przeszłości".

    > że jak?

    Wyszukiwałem przez www.abc.com.pl i widzę, że znalazłem jakiś starszy akt.
    Teraz byłem na sejm.gov.pl.

    > nie ma to znaczenia

    Czy w sprzeciwie należy wnieść o oddalenie powództwa czy po prostu o
    rozpatrzenie sprawy na zasadach ogólnych? I czy w uzasadnieniu należy jakoś
    szczegółowo wszystko opisywać, czy wystarczy stwierdzenie że obwiniony nie
    przyznaje się do popełnienia tego czynu?

    Pozdrawiam serdecznie,
    Wojtek