  • 1. Data: 2002-06-03 14:38:44
    Temat: Sprawa spadkowa - co dalej?
    Od: "Tobas" <t...@N...plusnet.pl>

    Witam.
    Odbyła się sprawa spadkowa, w której sąd stwierdził
    iż spadkobiercami są równo po 1/4 żona i trójka dzieci.
    Minęły trzy tygodnie i wyrok się uprawomocnił
    w związku z tym mam pytanie. Po pierwsze co dalej?
    A po drugie jak ustalić co jest spadkiem, a co nie jest?
    Np. mieszkanie - domyślam się, że spadkiem jest jego
    połowa, bo druga obligatoryjnie należy do żony, ale jak
    jest np. z samochodem, kontem w banku? Czy np.
    jedno z dzieci będzie mogło pójść do banku i na podstawie
    orzeczenia z sądu odebrać swoją część pieniędzy na koncie?
    Czyli ile? 1/4 - zgodnie z orzeczeniem czy 1/4 z 1/2 ?

    Pozdrawiam
    Tobas

  • 2. Data: 2002-06-03 18:09:30
    Temat: Re: Sprawa spadkowa - co dalej?
    Od: "William Bonawentura" <a...@b...com>

    Użytkownik "Tobas" <t...@N...plusnet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Minęły trzy tygodnie i wyrok się uprawomocnił
    > w związku z tym mam pytanie. Po pierwsze co dalej?

    Uzyskać odpis postanowienia i opłacić podatek.

    > A po drugie jak ustalić co jest spadkiem, a co nie jest?
    > Np. mieszkanie - domyślam się, że spadkiem jest jego
    > połowa,

    O tym świadczy zawartość księgi wieczystej.

    >bo druga obligatoryjnie należy do żony, ale jak
    > jest np. z samochodem, kontem w banku?

    Czy samochód został kupiony już w trakcie trwania małż ? Jeżeli tak,
    to do spadku należy jego połowa.

    Jeżeli konto nie miało żony jako współwłaściciela (nie pełnomocnika)
    to nalezy w całości do masy spadkowej.

    > jedno z dzieci będzie mogło pójść do banku i na podstawie
    > orzeczenia z sądu odebrać swoją część pieniędzy na koncie?
    > Czyli ile? 1/4 - zgodnie z orzeczeniem czy 1/4 z 1/2 ?

    Tak, 1/4

    > Pozdrawiam
    > Tobas

    William

  • 3. Data: 2002-06-03 19:54:12
    Od: "M S" <m...@w...pl>

    dalej?

    > Uzyskać odpis postanowienia i opłacić podatek.

    Mam podobny problem więc zapytam:
    Podatek od czego? Od postanowienia ?
    Skąd mam wiedzieć , od czego ten podatek jest
    liczony ?
    Ile jest czasu na zapłacenie podatku od spadku?

    --
    _
    |\ /| (_ m...@w...pl
    ___________________________
    Ziemia jest piekłem innego świata

  • 4. Data: 2002-06-03 21:23:00
    Od: "William Bonawentura" <a...@b...com>

    > Podatek od czego? Od postanowienia ?

    Od masy spadkowej :) Ale w US chcą też kserokopię (i oryginał do
    wglądu) postanowienia.

    > Skąd mam wiedzieć , od czego ten podatek jest
    > liczony ?

    Teoretycznie od całości majątku, praktycznie rzeba go zapłacić od
    tego co wymaga "papierowego" dowodu własności czyli nieruchomości i
    samochodów, imiennych akcji i obligacji itp. Nie wiem jak jest z
    majątkiem firmy.

    > Ile jest czasu na zapłacenie podatku od spadku?

    1 miesiąc. W/g ustawy od otwarcia spadku (śmierci), jednak w praktyce
    jest liczony przez US od dnia uprawomocnienia postanowienia.

  • 5. Data: 2002-06-04 04:36:21
    Od: "M S" <m...@w...pl>

> [...]
    > czyli nieruchomości i samochodów, imiennych
    akcji i
    > obligacji itp. Nie wiem jak jest z majątkiem

    Ale kto ma ustalać co należy do masy spadkowej?
    Ja? Sąd? (brak testamentu)

    > 1 miesiąc. W/g ustawy od otwarcia spadku
    (śmierci),
    > jednak w praktyce jest liczony przez US od dnia
    > uprawomocnienia postanowienia.

    A jeśli po roku dowiem się , że osoba zmarła miała
    jeszcze jakiąś
    lokatę w banku to to już nie należy do spadku?

    --
    _
    |\ /| (_ m...@w...pl
    ___________________________
    Ziemia jest piekłem innego świata

  • 6. Data: 2002-06-04 08:18:00
    Od: "William Bonawentura" <a...@b...com>

    > Ale kto ma ustalać co należy do masy spadkowej?
    > Ja? Sąd? (brak testamentu)

    A czy testament opisuje majątek zmarłego ? Oczywiście, że nie. To
    zmarły powinien w waszym interesie poinformować was o jakichś ukrytych
    kontach. Moglibyście też wystąpić o dokonanie spisu inwentarza (ale
    już trochę za późno - spadek przyjeliście w całości).

    > (śmierci),
    >
    > A jeśli po roku dowiem się , że osoba zmarła miała
    > jeszcze jakiąś
    > lokatę w banku to to już nie należy do spadku?

    To składa się uzupełniające rozliczenie. IMHO bez wcześniejszego
    rozliczenia z US nie otrzymasz tych pieniędzy z banku.

    William