  • 1. Data: 2009-05-16 16:09:00
    Temat: Specjalizowana przeglądarka internetowa
    Od: "Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz" <g...@n...tg.pl>

    Cześć,
    jest strona w sieci, wyświetla jakieś dane, codziennie aktualizowane -
    załóżmy że są to kursy walut. Jeśli napiszę specjalną przeglądarkę do
    tej strony, która będzie wyświetlać np. tylko kurs franka i pomijać
    wszystko inne (w tym reklamy, co pewnie najistotniejsze) to czy muszę
    mieć zgodę właściciela strony? A może wystarczy podać źródło, jak to
    robi np. google news?

    --
    Grych

  • 2. Data: 2009-05-16 22:03:47
    Temat: Re: Specjalizowana przeglądarka internetowa
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 16 Maj, 18:09, "Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz" <g...@n...tg.pl>
    wrote:
> [...]
    > wszystko inne (w tym reklamy, co pewnie najistotniejsze) to czy muszę
    > mieć zgodę właściciela strony? A może wystarczy podać źródło, jak to

    Na pewno przegladarke?

  • 3. Data: 2009-05-17 08:01:30
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    >Na pewno przegladarke?

    no tak, korzysta z protokolu http, tyle ze przegladarka jest tak prymitywna
    ze potrafi wyswietlic fragment jednej ze stron.

    --
    DUMPINGOWIEC.pl - Program do faktur/rachunków/paragonów imiennych/fiskalnych
    z magazynem za 29,99 zł. !

  • 4. Data: 2009-05-17 08:24:23
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Tomek "Grych" Gryszkiewicz wrote:
> [...]
    > wszystko inne (w tym reklamy, co pewnie najistotniejsze) to czy muszę
    > mieć zgodę właściciela strony? A może wystarczy podać źródło, jak to

    Jeżeli odbywa się to bez zgody właściciela pierwotnego serwisu, jest to
    naruszenie praw autorskich. Pytanie - czyich praw? Pamiętaj, że część
    danych (na przykład te kursy walutowe) może być pobierana od innych
    usługodawców na podstawie licencji/umowy, wtedy łamiesz prawa kilku osób.
    Google news nie przetwarza informacji, tylko korzysta z dostępnych
    RSS-ów i wyświetla w postanie niezmienionej. Nie bierze ich np. z RSS-ów
    zawierających reklamy (są też takie).

    M.

  • 5. Data: 2009-05-17 09:07:06
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 17 Maj, 10:24, "Maciej Bebenek (news.onet.pl)"
    <m...@t...waw.pl> wrote:

> [...]
    > Google news nie przetwarza informacji, tylko korzysta z dostępnych
    > RSS-ów i wyświetla w postanie niezmienionej. Nie bierze ich np. z RSS-ów

    Nie. Dlatego pytalem czy na pewno chodzi o przegladarke a nie o
    program filtrujacy lub pobierajacy dane na inna strone.
    Przegladarka taka pobiera dane jak zwykle "okno na internet" ale z
    pewnymi odgornymi blokadami ktore my wgrywamy sobie jako "ficzery" do
    naszych przegladarek.

  • 6. Data: 2009-05-17 13:12:00
    Od: "Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz" <g...@n...tg.pl>

    SzalonyKapelusznik pisze:
> [...]
    > Przegladarka taka pobiera dane jak zwykle "okno na internet" ale z
    > pewnymi odgornymi blokadami ktore my wgrywamy sobie jako "ficzery" do
    Chodzi o przeglądarkę. Program będzie wyświetlać te kursy walut, nigdzie
    nie będzie ich zapisywać.

    --
    Grych

  • 7. Data: 2009-05-17 16:55:00
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Sun, 17 May 2009 10:24:23 +0200, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    napisał(a):

> [...]
    > danych (na przykład te kursy walutowe) może być pobierana
    > od innych usługodawców na podstawie licencji/umowy,
    Mam pewną stronkę, na której prezentuję pewne treści, fotki,
    tekst. Z logów serwera widzę, że użytkownicy korzystają z
    jakiś tam przeglądarek firefoksy, linksy i inne. AFAIK links
    nie wyświetla obrazków (no, powiedzmy) autorzy linksa
    naruszają moje prawa autorskie?

    --
    pozdro
    poreba

  • 8. Data: 2009-05-17 19:25:30
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    poreba wrote:

> [...]
    > jakiś tam przeglądarek firefoksy, linksy i inne. AFAIK links
    > nie wyświetla obrazków (no, powiedzmy) autorzy linksa

    W pewnym sensie tak ;)

    A tak poważniej, to jeżeli przedpisca pisał o przeglądarce, która daje
    możliwość selekcji konkretnego rodzaju treści i użytkownik sam to może
    włączyć, to rzeczywiście nie różni się to niczym od FF z Adblockiem czy
    czymś podobnym. Jednak jeżeli jest to program, który został specjalnie
    napisany do wyświetlania tych umownych kursów walut, to IMO ewidentnie
    mamy do czynienia z naruszeniem praw włąściciela serwisu.

    Nie jestem tylko pewien, czy jest to naruszenie PA czy np. ustawy o
    ochronie baz danych czy np. zapisów o nieuczciwej konkurencji.

    M.

  • 9. Data: 2009-05-17 19:37:16
    Od: "Tomek \"Grych\" Gryszkiewicz" <g...@n...tg.pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

> [...]
    > napisany do wyświetlania tych umownych kursów walut, to IMO ewidentnie
    > mamy do czynienia z naruszeniem praw włąściciela serwisu.

    Tak, chodzi mi o wyświetlanie tych kursów.
    Swoją drogą- zauważyłem dzisiaj w którym z serwisów zapis mówiący o tym,
    że nie mogę pobierać zawartości tego serwisu i zapisywać jej na dysk :)
    rozumiem więc że przeglądając tą stronę mam wyłączyć sobie cache?

    --
    Grych

  • 10. Data: 2009-05-17 20:10:11
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Tomek "Grych" Gryszkiewicz wrote:

    > Tak, chodzi mi o wyświetlanie tych kursów.

    i nie jest to przeglądarka tylko specjalizowany program, prawda?

    > Swoją drogą- zauważyłem dzisiaj w którym z serwisów zapis mówiący o tym,
    > że nie mogę pobierać zawartości tego serwisu i zapisywać jej na dysk :)
    > rozumiem więc że przeglądając tą stronę mam wyłączyć sobie cache?

    niezupełnie. Tu prawdopodobnie chodzi o taki sam zapis, jak w ustawie o
    świadczeniu usług drogą elektroniczną:
    Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto transmitując
    dane oraz zapewniając automatyczne i krótkotrwałe pośrednie
    przechowywanie tych danych w celu przyspieszenia ponownego dostępu do
    nich na żądanie innego podmiotu:
    1) nie modyfikuje danych,
    2) posługuje się uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju
    działalności technikami informatycznymi określającymi parametry
    techniczne dostępu do danych i ich aktualizowania oraz
    3) nie zakłóca posługiwania się technikami informatycznymi uznanymi
    i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności w zakresie zbierania
    informacji o korzystaniu ze zgromadzonych danych.

    M.