  • 1. Data: 2005-12-06 17:09:15
    Temat: Spadkobierca testamentowy - orzeczenie testamentu
    Od: "Andre NH" <a...@p...onet.pl>

    Witam.

    Pan X jest spadkobiercą testamentowym, gdzie udziałem spadku jest
    mieszkanie wlasnosciowe w bloku. Pan X jest wnukiem Spadkodawcy. Małzonek
    Spadkodawcy poniosl juz smierc.

    Kiedy i czy w ogole jest koniecznosc okazania testamentu spisanego przez
    Spadkodawców (malzenstwo) jakiemus organowi?

    --

    Andrzej Turek (Andre NH)
    a...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2005-12-06 18:26:38
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andre NH napisał(a):
    > Kiedy i czy w ogole jest koniecznosc okazania testamentu spisanego
    > przez Spadkodawców (malzenstwo) jakiemus organowi?

    Aby cokolwiek załatwić musi uzyskać postanowienie sądu o stwierdzeniu
    nabycia spadku, a więc przedstawić ten testament w sądzie. Zresztą każdy
    kto dysponuje testamentem zmarłego powinien złożyć ten testament w
    sądzie po rygorem odpowiedzialności za ewentualne szkody i grzywny
    (art.646 kpc). Koszt (na razie) 20 zł, wniosek i testament składa się w
    sądzie rejonowym miejsca ostatniego zamieszkania spadkodawcy.
    Z tym, że jeśli jest to rzeczywiście testament małżeństwa, to będzie
    problem, bo testament wspólny jest nieważny.

    KG

  • 3. Data: 2005-12-06 18:53:10
    Od: "Andre NH" <a...@p...onet.pl>

    > Z tym, że jeśli jest to rzeczywiście testament małżeństwa, to będzie
    > problem, bo testament wspólny jest nieważny.

    De Facto sa to dwa testamenty: zony i męża. Czyli OK.

    Jeden z malzonkow zyje. Rozumiem, ze nie trzeba skladac testamentu
    (jestem spadkobiercą testamentowym) w sadzie. A moze trzeba? Jak to sie ma w
    obliczu prawa?

    --

    Andrzej Turek (Andre NH)
    a...@p...onet.pl

  • 4. Data: 2005-12-06 20:06:43
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andre NH napisał(a):
    > Jeden z malzonkow zyje. Rozumiem, ze nie trzeba skladac testamentu
    > (jestem spadkobiercą testamentowym) w sadzie. A moze trzeba? Jak to sie
    > ma w obliczu prawa?

    Teoretycznie trzeba, z opisanymi wcześniej konsekwencjami (grzywna
    czysto hipotetycznie...).
    W przypadku nie najlepszych stosunków rodzinnych trzeba też uważać, żeby
    ktoś nie próbował uzyskać stwierdzenia nabycia spadku z ustawy...

    KG