  • 1. Data: 2005-11-06 23:04:04
    Temat: Spadek-pytania
    Od: "news.tpi.pl" <m...@o...pl>

    Hi
    3 miesiace temu zmarl moj dziadek.Ja mieszkam z babcia, zyja tez dwie corki.
    Dziadek sporzadzil u notariusza testament powolujac mnie do calosci spadku
    (taki sam testament sporzadzila rowniez babcia).Jak wyglada ewentualny
    podzial spadku,czy jest jakas roznica miedzy zlozeniem w sadzie wniosku o
    stwierdzenie nabycia spadku do 6 miesięcy od daty smierci czy 6 miesiecy po
    dacie smierci (bo ktos mi cos na ten temat wspominał), ewentualnie jakies
    inne istotne dla mnie sprawy-bo jedna z corek zaczyna cos "kombinowac" ;-).
    Czy babcia powinna zrobic jeszcze jakies kroki zebym nie mial "problemow"
    np. z mieszkaniem po jej ewentualnej smierci (chcialaby zrobic mi
    darowizne).

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-11-06 23:15:48
    Temat: Re: Spadek-pytania
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    news.tpi.pl napisał(a):
> [...]
    > Dziadek sporzadzil u notariusza testament powolujac mnie do calosci spadku
    > (taki sam testament sporzadzila rowniez babcia).Jak wyglada ewentualny

    spadek jest Twój (chyba że ktoś podważy testament), natomiast córkom
    przysługuje prawo do żądania zapłaty jakiejś kwoty (zachowek)

    > czy jest jakas roznica miedzy zlozeniem w sadzie wniosku o
    > stwierdzenie nabycia spadku do 6 miesięcy od daty smierci czy 6 miesiecy po
    > dacie smierci (bo ktos mi cos na ten temat wspominał),

    jeśli sprawa spadkowa odbędzie się przed upływem 6 miesięcy, to będziesz
    musiał złożyć oświadczenie o przyjęciu albo odrzuceniu spadku (koszt 20
    zł), po upływie tego terminu przyjmuje się, że przyjąłeś spadek wprost -
    czyli odpowiadasz za wszytkie ewentualne długi dziadka bez ograniczenia

    > ewentualnie jakies
    > inne istotne dla mnie sprawy-bo jedna z corek zaczyna cos "kombinowac" ;-).

    radziłbym nie czekać, koszt postępowania to 20 zł wpisu (ewentualnie
    kolejne 20 zł za oświadczenie)
    a jak rodzina będzie bardzo kombinować, to może okazać się, że w sądzie
    zapomni o testamencie...

    KG

  • 3. Data: 2005-11-06 23:23:12
    Od: Marcin Szawurski <x...@x...pl>

    kam wrote:

> [...]
    > zł), po upływie tego terminu przyjmuje się, że przyjąłeś spadek wprost -
    > czyli odpowiadasz za wszytkie ewentualne długi dziadka bez ograniczenia

    To może precyzyjniej: w ciągu 6 miesięcy możesz przyjąć z
    dobrodziejstwem inwentarza (czyli będziesz odpowiadać za długi tylko do
    wysokości spadku), odrzucić spadek lub przyjąć wprost (razem z
    wszystkimi nieznanymi ci nawet długami, ktore mogą być większe niż
    wartość spadku).

    Jeśli w ciągu 6 miesięcy nic nie zrobisz to tak jakbyś przyjął
    najniebezpieczniejszą dla ciebie opcję. Więc warto się zastanowić.

  • 4. Data: 2005-11-07 04:13:11
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    No i babci (wdowie po zmarłym dziadku) przysługuje zachowek.
    Zachowek to zwykle 1/2 wartosci spadku ustawowego.
    Jeśli dziadek z babcia posiadali mieszkanie hipoteczne, to w spadku mozesz otrzymać
    część po dziadku (czyli zwykle 1/2).
    Gorzej, jesli spółdzielcze własnosciowe, bo nie możesz zostać współwłaścicielem razem
    z babcia.
    JaC
    PS. Kto poniósł koszty pochówku??

  • 5. Data: 2005-11-07 06:23:08
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    666 napisał(a):
    > Gorzej, jesli spółdzielcze własnosciowe, bo nie możesz zostać współwłaścicielem
    razem z babcia.

    niby dlaczego nie?

    KG

  • 6. Data: 2005-11-07 08:08:56
    Od: "news.tpi.pl" <m...@o...pl>

    Użytkownik " 666" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    > No i babci (wdowie po zmarłym dziadku) przysługuje zachowek.

    Dzieki pieknie za szybka odpowiedz :-)

    Doprecyzujmy:
    Testament jest sporzadzony z 10 lat temu u notariusza wiec podważenie raczej
    nie wchodzi w rachube.
    Babcia nic odemnie nie bedzie chciala (jedna z córek-moja mam tez). Dlugow
    dziadek nie ma zadnych na
    100% wiec termin 6 miesiecy raczej nic nie zmieni w moim polozeniu. Co do
    mieszkania i innych dóbr -
    mieszkanie jest wlasnosciowe (mieszkam w nim z babcia od urodzenia
    praktycznie) ,jest tez garaz wlasnosciowy,
    auto (zarejstrowane na dziadka ale tez jestem jako wspolwlasciciel w nim
    wpisany) , jakies książeczki w banku.
    Jak wyglad sprawa w sadzie musza byc wszyscy (ja, babcia, corki) -sad
    stwierdza co sie komu nalezy ,
    czy odrazu wycenia jak jaka kase musze ewentualnie zaplacic córce ? Jakie
    kroki moze podjac corka jesli
    ja na razie nie podejmuje zadnych?

    ps
    Koszty pochowku (rachunek) sa na babcie.

    jak cos cobie jeszcze przypomne to dopisze :-)

    pozdro

  • 7. Data: 2005-11-07 11:40:57
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Babcia nie musi chcieć, ale jak babcia umrze, to sąd bedzie chciał...
    JaC

  • 8. Data: 2005-11-07 15:48:34
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    news.tpi.pl napisał(a):
    > Jak wyglad sprawa w sadzie musza byc wszyscy (ja, babcia, corki) -sad
    > stwierdza co sie komu nalezy ,

    nie muszą, muszą być zawiadomieni

    > czy odrazu wycenia jak jaka kase musze ewentualnie zaplacic córce ?

    Nie, w postępowaniu o stwierdzenie nabycia spadku sąd stwierdza tylko
    kto jest spadkobiercą, nie zajmuje się podziałem spadku i innymi
    roszczeniami (np. zachowkiem), a nawet tym co wchodzi w skład spadku.

    > Jakie
    > kroki moze podjac corka jesli
    > ja na razie nie podejmuje zadnych?

    Może sama wystąpić o stwierdzenie nabycia spadku

    KG

  • 9. Data: 2005-11-07 22:13:42
    Od: "news.tpi.pl" <m...@o...pl>

    > Może sama wystąpić o stwierdzenie nabycia spadku

    Ale to raczej nie zmieni w zaden sposob mojej sytuacji ?
    Zaczynam co nieco rozumiec ;) Czyli sa dwie rozne sprawy-nabycie spadku
    i ewentualny podzial spadku.W ciagu jakiego okresu corka moze wystapic o
    zachowek
    (bo rozumiem ze to musi byc jej incjatywa) i jak to sie dzieli procentowo
    pomiedzy czlonkow rodziny?
    I jak to wyglada-ktos wycenia wartosc majatku i każe zaplacic z tego jakis
    procent czy inaczej?
    I co powinna zrobic babcia zebym po jej smierci nie mial takich problemów ?

    sorry ze zawracam tak glowe ale ta tematyka jest mi calkiem obca :-)

    pozdro

  • 10. Data: 2005-11-07 22:27:11
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    news.tpi.pl napisał(a):
    > sorry ze zawracam tak glowe ale ta tematyka jest mi calkiem obca :-)

    poczytaj http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/spis_t
    resci.html

    KG