  • 1. Data: 2003-02-07 19:50:34
    Temat: Spadek - podział majątku (matematyczna zagadka???)
    Od: "claude" <c...@p...hoga.pl>

    Witam!

    Mam pytanie związane z podziałem majątku (prawie matematyczną zagadkę, ale
    chodzi mi o rozwiązanie poparte ustawami prawnymi).

    Wyobraźmy sobie taką sytuację jest pewna nieruchomość i pewna rodzina.
    Połowa tej nieruchomości należy do matki, a druga połowa jest równo
    podzielona pomiędzy matkę i jej trójkę dzieci (dzieci są pełnoletnie, dla
    uszczegółowienia, nie jest ważne jak do takiego podziału nieruchomości
    doszło). Jedno z tych trojga dzieci ma córkę (nazywaną dalej córką). W
    pewnym momencie jedno z tych tojrga dzieci (to które ma córkę) umiera. Jasne
    jest, że cała część majątku należąca do zmarłej osoby, przechodzi na jej
    jedyną córkę (mogę się w tym stwierdzeniu mylić, więc w razie czego proszę o
    sprostowanie). Jednakże po jakimś czasie od poprzedniego zdarzenia umiera
    wspomniana matka.
    Pytania jest takie, jaki jest (procentowy) podział omawianej nieruchomości
    pomiędzy pozostałe trzy osoby: dwoje dzieci zmarłej matki i córkę zmarłego
    trzeciego dziecka matki? (pytanie może trochę zagmatwane, ale mam nadzieje
    że da się je zrozumieć). Innymi słowy chodzi mi o to czy córka będzie
    partycypowała w części majątku swojej babci (czyli zmarłej matki trojga
    dzieci, w tym matki rodzica wspomnianej córki)?

    Jeżeli to możliwe proszę o odpowiedzi w postaci:
    dziecko1: x % z całości nieruchomości
    dziecko2: y % z całości nieruchomości
    córka dziecka3: z % z całości nieruchomości

    Z góry dziękuję,
    Claude

  • 2. Data: 2003-02-07 20:30:56
    Temat: Re: Spadek - podział majątku (matematyczna zagadka???)
    Od: "kasia kasia" <s...@N...gazeta.pl>

    claude <c...@p...hoga.pl> napisał(a):

> [...]
    > Claude
    >

    > To jest tak.Matka miala 1/2 plus 1/4 z 1/2 czyli calosc matki to 5/8 calosci
    Dziecko2 mialo 1/8
    Dziecko3 a potem jego corka tez 1/8 calosci
    Po smierci matki dziedzicza wszyscy w rownych czesciach jej czesc, czyli:
    Dziecko1 bedzie mialo 1/8 plus 1/3 z 5/8 itd.
    Wszyscy teraz maja po rowno czyli jak Dziecko1
    Matematycznie wiec :
    1/8 + 1/3*5/8 = 3/24 + 5/24 = 8/24 = 1/3
    Wszyscy majy po 1/3 calosci. Pozdrawiam ))

  • 3. Data: 2003-02-07 20:57:02
    Temat: Odp: Spadek - podział majątku (matematyczna zagadka???)
    Od: "Martynika" <m...@o...pl>

    Użytkownik claude <c...@p...hoga.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b212o7$had$...@j...coi.pw.edu.pl...

    > Witam!
    >
    > Mam pytanie związane z podziałem majątku (prawie matematyczną zagadkę, ale
    > chodzi mi o rozwiązanie poparte ustawami prawnymi).

    Kodeks cywilny art. 931

    > Wyobraźmy sobie taką sytuację jest pewna nieruchomość i pewna rodzina.
    > Połowa tej nieruchomości należy do matki, a druga połowa jest równo
    > podzielona pomiędzy matkę i jej trójkę dzieci

    Czyli do tej pory jest tak że matka ma 5/8 a dzieci po 1/8

    ( pewnym momencie jedno z tych tojrga dzieci (to które ma córkę) umiera.
    Jasne
    > jest, że cała część majątku należąca do zmarłej osoby, przechodzi na jej
    > jedyną córkę

    tak w/w 1/8 dziedziczy córka córki

> [...]
    > partycypowała w części majątku swojej babci (czyli zmarłej matki trojga
    > dzieci, w tym matki rodzica wspomnianej córki)?

    Udział matki czyli w/w 5/8 dzielą na 3. Czyli po 5/24 całości nieruchomości

    > Jeżeli to możliwe proszę o odpowiedzi w postaci:
    > dziecko1: x % z całości nieruchomości
    > dziecko2: y % z całości nieruchomości
    > córka dziecka3: z % z całości nieruchomości

    W ułamkach ok?
    dziecko 1 8/24 czyli 1/3
    dziecko 2 8/24 czyli 1/3
    wnuczka 3 8/24 czyli 1/3

    na procenty przełóż sobie sama

    > Z góry dziękuję,
    > Claude

    Bardzo proszę

  • 4. Data: 2003-02-07 21:19:42
    Od: "claude" <c...@p...hoga.pl>

    > W ułamkach ok?
    > dziecko 1 8/24 czyli 1/3
    > dziecko 2 8/24 czyli 1/3
    > wnuczka 3 8/24 czyli 1/3
    Bardzo dziękuję za odpowiedź (rozwiązanie),

    > na procenty przełóż sobie sama
    aczkolwiek jedno założenie jest błędne, ma na myśli osobę,
    bo ja jestem on, a nie ona, ale oczywiście nic się nie stało i
    jeszcze raz bardzo dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam,
    Cię, Martyniko

  • 5. Data: 2003-02-07 21:58:12
    Od: "Martynika" <m...@o...pl>

    Użytkownik claude <c...@p...hoga.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b217vb$j39$...@j...coi.pw.edu.pl...
    > aczkolwiek jedno założenie jest błędne, ma na myśli osobę,
    > bo ja jestem on, a nie ona, ale oczywiście nic się nie stało i
    > jeszcze raz bardzo dziękuję za odpowiedź.

    UPS:)))
    Na dodatek się nie podpisałam - Ja również pozdrawiam - Martynika (ja tu po
    raz pierwszy zazwyczaj to Martens tu coś pisze)

  • 6. Data: 2003-02-09 13:17:13
    Od: "claude" <c...@p...hoga.pl>

    > Kodeks cywilny art. 931

    A jak art. 931 odnosi się do art . 927, w którym mowa jest o tym, że aby
    spadkobierca mógł dziedziczyć spadek musi żyć w chwili śmierci spadkodawcy?

    Pozdrawiam,
    Claude

  • 7. Data: 2003-02-09 16:19:52
    Od: "Martynika" <m...@o...pl>

    Użytkownik claude <c...@p...hoga.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b25keq$5a9$...@j...coi.pw.edu.pl...

    > ale

    > A jak art. 931 odnosi się do art . 927, w którym mowa jest o tym, że aby
    > spadkobierca mógł dziedziczyć spadek musi żyć w chwili śmierci
    spadkodawcy?

    Nie bardzo rozumiem o co chodzi w twoim pytaniu (ale jesli wyjaśnienie
    będzie niejasne to mam nadzieję że doprecyzujesz pytanie) - w przedstawionym
    przykładzie najpierw żyje matka i 3 dzieci, jedno z dzieci umiera dziedziczy
    po nim żyjąca córka (wnuczka babci), umiera matka dziedziczą po niej żyjące
    2 dzieci i żyjąca wnuczka - wnuczka bo art. 931 par. 2 reguluje sytację
    zstępnych (dzieci wnuków itd). Dziedziczą Ci co żyją tyle że w odpowiedniej
    kolejności.

    Pozdrawiam Martynika

  • 8. Data: 2003-02-09 18:08:52
    Od: "Claude" <c...@p...onet.pl>

    Witam,

> [...]
    > 2 dzieci i żyjąca wnuczka - wnuczka bo art. 931 par. 2 reguluje sytację
    > zstępnych (dzieci wnuków itd). Dziedziczą Ci co żyją tyle że w

    I czy właśnie ta, odpowiednia, kolejność nie powoduje, iż podział tej
    nieruchomości między te 3 osoby będzie inny niż 1/3 dla każdego (np.: żyjące
    dzieci matki dostają więcej niż jej wnuczka)?

    Pozdrawiam,
    Claude

  • 9. Data: 2003-02-09 18:15:31
    Od: "Martynika" <m...@o...pl>

    Użytkownik Claude <c...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b265fh$b2v$...@j...coi.pw.edu.pl...
> [...]
    żyjące
    > dzieci matki dostają więcej niż jej wnuczka)?

    Nie w tym przypadku nie powoduje bo art. 931 § 2. "Jeżeli dziecko
    spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy, który by mu
    przypadał, przypada jego dzieciom w częściach równych. Przepis ten stosuje
    się odpowiednio do dalszych zstępnych."

    W tłumaczeniu gdyby żyła córka matki to jej by przypadła 1/3 po matce, córka
    nie zyje więc jej udział czyli 1/3 dziedzicz jej dzieci (w przykładzie 1
    córka ).

    Pozdrawiam Martynika

  • 10. Data: 2003-02-09 19:08:46
    Od: "Claude" <c...@p...onet.pl>

    Już teraz jest wszystko dla mnie jasne (tak mi się wydaje ;).

    Wielkie dzięki,
    Claude