  • 11. Data: 2012-07-25 10:03:56
    Temat: Re: Spadek, ochrona spadkobierców
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Tuesday, 24 July 2012 10:23:20 UTC+2, Andrzej Lawa wrote:
    > W dniu 24.07.2012 08:51, Adam Klobukowski pisze:
    >
    > &gt; FBN #1 :)
    >
    > Tak czy inaczej coś psujesz przy pomocy &quot;quoted-printable&quot; (wyłącz tę
    > opcję). Popatrz sobie na źródła, to zrozumiesz.

    Niestety Google Groups jest moądrzejsze :(

    > A wracając do sedna...
    >
    > Jeśli dłużnik coś uznał i da się do udowodnić (czyli np. wysłał jakieś
    > pismo) to wtedy przedawnienie biegnie od nowa. Pozew w sądzie też
    > przerywa przedawnienie.
    >
    > Natomiast skoro ktoś zostawił same długi, to dlaczego po prostu nie
    > odrzucisz spadku?

    Bo, jak już pisałem wcześniej spadek rozejdzie się po rodzinie i kto inny będzie miał
    problem. Chcemy sprawę uciąć od razu.

    > Z dobrodziejstwem inwentarza bez inwentarza się nie da - musisz zapłacić
    > urzędnikowi nawet za stwierdzenie zerowego stanu posiadania.
    >
    > IMHO lepiej poodrzucać spadek i tyle. Jak w którymś momencie trafi na
    > nieletnich, to oni ustawowo dziedziczą z dobrodziejstwem inwentarza.

    Nieletnich brak.

    > Ile jest tych &quot;linii spadkobierców&quot;? Może tak będzie prościej.

    Bezpośrednio jest dwóch spadkobierców. Jak odrzucą wówczas sprawa przejdzie na brata
    spadkodawcy, jak on odrzuci to dalej w rodzinę.

    AdamK

  • 12. Data: 2012-07-25 10:05:10
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Tuesday, 24 July 2012 19:16:39 UTC+2, witek wrote:
    > On 07/23/2012 11:13 AM, Adam Klobukowski wrote:
    > &gt; Witam
    > &gt;
    > &gt; Zakładamy że spadkobiercy przyjmują spadek:
    > &gt; Przypadek A: wprost
    > &gt; Przypadek B: z dobrodziejstwem inwnetarza
    > &gt;
    > &gt; Po N latach zgłasza sie ktoś kto twierdzi że spadkodawca był mu winny jakąś
    kwotę (o czym wcześniej spadkobiercy nie wiedzieli). Czy zakładając dobrą wiarę
    spadkobierców, są oni przed tym jakoś chronieni?
    > &gt;
    > &gt; AdamK
    > &gt;
    > art 1032 i dalsze
    >
    > Art. 1032.
    > § 1. Jeżeli spadkobierca, który przyjął spadek z dobrodziejstwem
    > inwentarza, spłacił niektóre długi spadkowe nie wiedząc o istnieniu
    > innych długów, ponosi on odpowiedzialność za nie spłacone długi tylko do
    > wysokości różnicy między wartością ustalonego w inwentarzu stanu
    > czynnego spadku a wartością świadczeń spełnionych na zaspokojenie
    > długów, które spłacił.

    Ok. A jeżeli spis inwentarza nie będzie sporządzony? Czy jest on obowiązkowy? Kto
    może go sporządzić: tylko komornik, dowolny komornik czy jest jakiś przydział
    terytorialny?

    AdamK

  • 13. Data: 2012-07-25 10:26:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.07.2012 10:05, Adam Klobukowski pisze:

    > Ok. A jeżeli spis inwentarza nie będzie sporządzony? Czy jest on obowiązkowy?
    > Kto może go sporządzić: tylko komornik, dowolny komornik czy jest jakiś
    > przydział terytorialny?

    Generalnie jeśli ty przejmiesz spadek "z dobrodziejstwem", to sąd
    powinien z urzędu nakazać sporządzenie inwentarza.

    Poza tym - jeśli nie masz spisu inwentarza, to jak wykażesz
    wierzycielom, że oddałeś już im tyle, ile był wart spadek, hmm?

    Swoją szosą po odrzuceniu spadku opiekunowie prawni osoby
    niepełnoletniej następnej w kolejności do spadku mogą wystąpić do sądu
    rodzinnego o umożliwienie odrzucenia spadku w imieniu tego dziecka. I
    sąd powinien się do tego przychylić, jeśli do masy spadkowej nic nie
    wchodzi.

  • 14. Data: 2012-07-25 11:57:35
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Wednesday, 25 July 2012 10:26:31 UTC+2, Andrzej Lawa wrote:
    > W dniu 25.07.2012 10:05, Adam Klobukowski pisze:
    >
    > &gt; Ok. A jeżeli spis inwentarza nie będzie sporządzony? Czy jest on obowiązkowy?
    > &gt; Kto może go sporządzić: tylko komornik, dowolny komornik czy jest jakiś
    > &gt; przydział terytorialny?
    >
    > Generalnie jeśli ty przejmiesz spadek &quot;z dobrodziejstwem&quot;, to sąd
    > powinien z urzędu nakazać sporządzenie inwentarza.
    >
    > Poza tym - jeśli nie masz spisu inwentarza, to jak wykażesz
    > wierzycielom, że oddałeś już im tyle, ile był wart spadek, hmm?

    Generalnie to będę przyjmował spadek przed notariuszem, on też zarządzi spis
    inwentarza?

    To tutaj nie zachodzi.

    AdamK

  • 15. Data: 2012-07-25 12:03:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.07.2012 10:03, Adam Klobukowski pisze:

    > Bezpośrednio jest dwóch spadkobierców. Jak odrzucą wówczas sprawa
    > przejdzie na brata spadkodawcy, jak on odrzuci to dalej w rodzinę.

    No to musisz sobie skalkulować - rodzina w którymś momencie się skończy,
    więc może prościej będzie zebrać się i po kolei odrzucić spadek.
    Zwłaszcza, że się tak bronisz przed spisem inwentarza ;)

    A GoogleGroups to ZŁO! ;->
    (z przyczyn problemów technicznych bramek webowych do przestrzeni
    usenetu jestem ich zdecydowanym przeciwnikiem)

  • 16. Data: 2012-07-25 12:35:54
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Wednesday, 25 July 2012 12:03:32 UTC+2, Andrzej Lawa wrote:
> [...]
    > więc może prościej będzie zebrać się i po kolei odrzucić spadek.
    > Zwłaszcza, że się tak bronisz przed spisem inwentarza ;)

    Bronię się, bo nie chce ponieść niepotrzebnych kosztów. Przy odrzucaniu spadku leci
    on dalej w rodzinę i będzie to kosztować więcej no i będzie okazja do kłótni, czego
    tez chciałbym uniknąć.

    > A GoogleGroups to ZŁO! ;-&gt;
    > (z przyczyn problemów technicznych bramek webowych do przestrzeni
    > usenetu jestem ich zdecydowanym przeciwnikiem)

    Google Groups jest dla mnie wybawieniem od problemu co robić z newsami w momencie
    zmiany ISPa.

    AdamK

  • 17. Data: 2012-07-25 12:37:22
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.07.2012 11:57, Adam Klobukowski pisze:

    > Generalnie to będę przyjmował spadek przed notariuszem, on też zarządzi spis
    inwentarza?

    A fakt, parę lat temu to weszło...

    Zarządzić nie zarządzi, ale może złożyć w twoim imieniu wniosek do sądu.
    Zresztą najlepiej podpytać go o praktyczną stronę procedury podczas...
    zaraz... jak to się oficjalnie nazywa... a mam: podczas sporządzania
    aktu poświadczenia dziedziczenia. Tylko pamiętaj, że wszyscy
    spadkobiercy powinni się zebrać u tego notariusza.

    A potem komornika oprowadzisz po majątku, żeby spisał.

  • 18. Data: 2012-07-25 13:01:16
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Wednesday, 25 July 2012 12:37:22 UTC+2, Andrzej Lawa wrote:
> [...]
    > &gt; Generalnie to b�d� przyjmowa� spadek przed notariuszem, on te�
    zarz�dzi spis inwentarza?

    > A fakt, par� lat temu to wesz�o...
    >
    > Zarz�dzi� nie zarz�dzi, ale mo�e z�o�y� w twoim imieniu wniosek do
    s�du.
    > Zresztďż˝ najlepiej podpytaďż˝ go o praktycznďż˝ stronďż˝ procedury podczas...
    > zaraz... jak to si� oficjalnie nazywa... a mam: podczas sporz�dzania
    > aktu po�wiadczenia dziedziczenia. Tylko pami�taj, �e wszyscy
    > spadkobiercy powinni siďż˝ zebraďż˝ u tego notariusza.
    >
    > A potem komornika oprowadzisz po maj�tku, �eby spisa�.

    Na pewno wszyscy spadkobiercy są potrzebni? Bo z przepisów wynika że jak jedna osoba
    przyjmie z dobrodziejstwem inwentarza to Ci co się nie wypowiedzą też z automatu tak
    przyjmują.

    AdamK

  • 19. Data: 2012-07-25 13:01:33
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.07.2012 12:35, Adam Klobukowski pisze:

    > Google Groups jest dla mnie wybawieniem od problemu co robić z newsami w momencie
    zmiany ISPa.

    Cóż, ja mam konto pocztowe na home.pl i korzystam z ich serwerów
    niezależnie od dostawcy.

  • 20. Data: 2012-07-25 13:03:10
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Bronię się, bo nie chce ponieść niepotrzebnych kosztów.
    > Przy odrzucaniu spadku leci on dalej w rodzinę i będzie to kosztować
    > więcej no i będzie okazja do kłótni, czego tez chciałbym uniknąć.

    Twój wybór.

    Albo płacisz za spis inwentarza (i może "oszczędzona" rodzina się do
    tego dorzuci) albo odrzucasz i oni się martwią.