  • 1. Data: 2004-08-31 06:23:38
    Temat: Spadek nagle koszmar!!
    Od: <A...@o...pl>

    10 m-cy temu mojej żonie zmarła mama. Właśnie dostaliśmy pismo z Banku Lukas
    z informacją, że kredyt zaciągnięty na zakup samochodu od 10 m-cy nie jest
    spłacany. Bank informuje, że dług wchodzi w skład masy spadkowej i będzie na
    drodze sądowej egzekwował spłatę zadłużenia "od wszystkich spadkobierców
    solidarnie". Moja żona ma trzech braci, w tym jeden jest nieletni, drugi
    studiuje. Samochód został kupiony dla trzeciego brata, który pracował na
    nim jako taksówkarz. Miał oczywiście kredyt spłacać, ale niestety okazało
    sie, że nie spłaca kredytu a samochód jest zniszczony, tzn.: zatarty silnik,
    nic nie wymieniane przez 2 lata, każda opona inna, itp. CO Z TYM ZROBIĆ????

    --
    Piotr W.
    A...@o...pl

    SUZUKI GS850G 1980r

  • 2. Data: 2004-08-31 07:33:30
    Temat: Re: Spadek nagle koszmar!!
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    <A...@o...pl> naskrobał/a w news:ch15n4$fpk$1@nemesis.news.tpi.pl:

    > CO Z
    > TYM ZROBIĆ????

    NIe pezyjmować spadku, albo przyjąć z dobrodziejstwm inwentarza.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.

  • 3. Data: 2004-08-31 07:44:42
    Od: Stasio Podróżnik <B...@o...pl>

    Użytkownik A...@o...pl napisał:

    > sie, że nie spłaca kredytu a samochód jest zniszczony, tzn.: zatarty silnik,
    > nic nie wymieniane przez 2 lata, każda opona inna, itp. CO Z TYM ZROBIĆ????

    Odrzucić spadek ...
    --
    Stasio Podróżnik
    Black 525 tds E-34 nr rej.RP XXXXX (pl.misc.samochody-bez naklepki ;))

  • 4. Data: 2004-08-31 08:00:17
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    <A...@o...pl> naskrobał/a w news:ch15n4$fpk$1@nemesis.news.tpi.pl:

    > CO Z
    > TYM ZROBIĆ????

    Nie przyjmować spadku, albo przyjąć z dobrodziejstwm inwentarza.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Elfy do rezerwatu!

  • 5. Data: 2004-08-31 08:24:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Aug 2004 A...@o...pl wrote:

> [...]
    >+ z informacją, że kredyt zaciągnięty na zakup samochodu od 10 m-cy nie jest
    >+ spłacany. Bank informuje, że dług wchodzi w skład masy spadkowej

    No ma rację...

    >+ i będzie na
    >+ drodze sądowej egzekwował spłatę zadłużenia "od wszystkich spadkobierców
    >+ solidarnie".

    Mało danych.
    Ty przedstawiłeś za mało danych: skąd mamy wiedzieć czy odbyła się
    rozprawa spadkowa i czy spadek jest (i przez kogo - czy sąd się
    "wtrącał" :)) podzielony, czy coś (np. ów samochód) było przedmiotem
    zapisu ?
    Czy był jakiś INNY *istotny* majątek ?

    Dajmy na to (z KC):
    ++++
    Art. 1034. § 1. Do chwili działu spadku spadkobiercy ponoszą solidarną
    odpowiedzialność za długi spadkowe. Jeżeli jeden ze spadkobierców spełnił
    świadczenie, może on żądać zwrotu od pozostałych spadkobierców w
    częściach, które odpowiadają wielkości udziałów.
    § 2. Od chwili działu spadku spadkobiercy ponoszą odpowiedzialność za
    długi spadkowe w stosunku do wielkości udziałów.
    ----

    Ja tam prawnikiem nie jestem, ale dopóki nie poobjaśniasz szczegółów
    to nie widzę możliwości żeby ktoś dał razy wyłożyć co i jak, musiałby
    napisać (opisać :>) ze sto artykułów z KC... (BTW: jakbyś mógł
    rzucić okiem na Kodeks Cywilny, artykuły od numeru 1030 dalej
    - to by nie zawadziło, miałbyś jasność (?) co MOŻE mieć znaczenie !)

    >+ Moja żona ma trzech braci, w tym jeden jest nieletni

    Acha. Być może to wam uratuje skórę... o ile nie było innego
    majątki i dobrze mi się wydaje że w takim układzie (małoletni)
    z zasady ma miejsce domyślnie przyjęcie spadku "z dobrodziejstwem
    inwentarza" (również przez tych, którzy "nie wyrazili woli").

    Bo wtedy to bank może tylko szwagra ścigać - nie za spadek,
    a za samochód, w końcu z samochodu korzystał.

    >+ Samochód został kupiony dla trzeciego brata,

    Tj. to *była darowizna* ? Bo nie wiem jak rozumieć to co
    piszesz że "dla niego".
    Jakieś dowody są ?
    Deklaracja podatku od darowizn na przykład ? ;)

> [...]
    >+ nic nie wymieniane przez 2 lata, każda opona inna, itp. CO Z TYM ZROBIĆ????

    Nie licząc zastrzeżenia o możliwym uznaniu iż przyjęcie było
    "z dobrodziejstwem" (z powodu małoletniego) to stan na moje
    oko jest mniej wiecej taki, jakby szwagier wziął TWÓJ samochód
    na który TY wziąłeś kredyt z banku.
    Przecież spadek jest (w części :)) TWÓJ. Art. 925 KC, jakby co.
    I przeciw temu że samochód jest "twój" przemawiają aż i tylko
    wszystkie "papiery" związane ze spadkiem, na załatwienie tego
    miałeś AFAIK pół roku od śmierci spadkodawcy. To właśnie art.
    1030 KC stanowi:
    ++++
    Art. 1030. Do chwili przyjęcia spadku spadkobierca ponosi odpowiedzialność
    za długi spadkowe tylko ze spadku. Od chwili przyjęcia spadku ponosi
    odpowiedzialność za te długi z całego swego majątku.
    ----
    ...a inne regulacje stanowią iż do pół roku musisz się zdecydować,
    czy spadek bierzesz (cały, z długami), bierzesz "z dobrodziejstwem"
    (wtedy płacisz komornikowi za inwentaryzację !) czy odrzucasz - oraz
    co się dzieje jak nic nie zrobisz mimo że masz obowiązek (z zasady
    dostajesz "spadek wprost" i martw się sam co dalej).
    Dopełnienie "działu" jest istotne bo:
    ++++
[...]
    Art. 1035. Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności
    majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy
    o współwłasności w częściach ułamkowych z zachowaniem przepisów
    niniejszego tytułu.
    ----

    Po polsku: jeśli nie zrobiliście "porządku w papierach" i przypadkiem
    nie jesteście pod ochroną z powodu małoletniego brata to wobec osób
    trzecich (np. banku) każdy z was odpowiada za CAŁE długi.
    Bo IMHO sąd MÓGŁ (art. 1044) "wydzielić samochód dla brata". Ale
    to w ramach rozprawy a nie "na gębę" !

    Później wszyscy od których wyegzekwowano należności mogą się sądzić
    od "winnego": bo skoro brat korzystał z samochodu i przyczynił się
    do zmniejszenia jego wartości jest IMHO wam winien i wynagrodzenie
    i odszkodowanie. Wam, nie bankowi.
    Może jakiś prawnik skomentuje, czy w takim układzie załapujecie się
    "wprost" czy "z dobrodziejstwem":
    ++++
    Art. 1015. § 1. Oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku może być
    złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział
    się o tytule swego powołania.
    § 2. Brak oświadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest jednoznaczny
    z prostym przyjęciem spadku. Jednakże gdy spadkobiercą jest osoba nie
    mająca pełnej zdolności do czynności prawnych albo osoba, co do której
    istnieje podstawa do jej całkowitego ubezwłasnowolnienia, albo osoba
    prawna, brak oświadczenia spadkobiercy w terminie jest jednoznaczny
    z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
    ....w powiązaniu z....
    Art. 1016. Jeżeli jeden ze spadkobierców przyjął spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza, uważa się, że także spadkobiercy, którzy nie złożyli
    w terminie żadnego oświadczenia przyjęli spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza.
    ---

    Wychodzi że wypadałoby żebyś doczytał KC od art. 922...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-08-31 17:57:00
    Od: <A...@o...pl>

    Sprawy sądowej jeszcze nie było, spadek nie jest podzielony. Nie ma żadnego
    testamentu ani zapisu. Teściowa wzięła kredyt na samochód, ponieważ szwagier
    nie wykazywał dochodu i nie mógł wziąć kredytu. Jednakże miał ów kredyt
    spłacać. Nie było mowy o żadnej darowiźnie. Aczkolwiek w samochodzie są
    taksometr i kasa fiskalna, chyba te urządzenia muszą zawierać jakieś
    informacje na temat użytkownika samochodu. Samochód cały czas jest
    zarejestrowany na teściową (pomimo tego, że takiej osoby już dawno nie ma) i
    Lukas Bank, a szwagier używał go jako narzędzia pracy - taksówki. Jakiś czas
    temu zrezygnował z działalności. Podjął inną pracę, a samochód wylądował w
    warsztacie. Najmłodszy z braci jest nieletni, uczy się w gimnazjum. Starszy
    studiuje, a najstarszy z braci narobił nam problemów.

    --
    Piotr W.
    A...@o...pl

  • 7. Data: 2004-08-31 19:39:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Aug 2004, Stasio Podróżnik wrote:

> [...]
    > + > silnik,
    > + > nic nie wymieniane przez 2 lata, każda opona inna, itp. CO Z TYM ZROBIĆ????

    Po dziesięciu miesiącach ?? Bank już wiedział kiedy się odezwać :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-08-31 19:41:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Aug 2004, Goomich wrote:

    >+ <A...@o...pl> naskrobał/a w news:ch15n4$fpk$1@nemesis.news.tpi.pl:
> [...]

    A jakaś podstawa prawna ?
    Bo jak dwie osoby pod rząd mi piszą że po 10 miesiącach można nie przyjąć
    spadku, to znaczy że o czymś nie wiem... i poproszę o komentarz !

    >+ albo przyjąć z dobrodziejstwm inwentarza.

    Jest szansa że się łapią "z automatu". Ale może ktoś zwracający
    uwagę na szczegóły ;) poświadczy czy się nie mylę...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-09-01 19:40:02
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> naskrobał/a w
    rtezjan.zabrze.pl:

    > Bo jak dwie osoby pod rząd mi piszą że po 10 miesiącach można nie
    > przyjąć spadku, to znaczy że o czymś nie wiem...

    Masz rację, powinienm był najpierw zajrzeć do ustawy.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Kobieta to nie czlowiek, to zebro.