  • 11. Data: 2008-01-02 18:23:06
    Temat: Re: Spadek a darowizna (zachowek)
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr [trzykoty] wrote:
    > "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote
    >>> Z Kodeksu Cywilnego
    >> w którym miejscu.
    >> może tym masz jakiś inny kodeks cywilny
    >
    > 993?

    No ale z czego wynika te 5 lat. Po na pewno nie z 993.
    Natomiast przeczytaj jeden paragraf niżej i wyjdzie ci, że 10 lat, albo
    wręcz w ogóle bez limitu.
    Mówimy o roszczeniu o zachowek w stosunku do obdarowanego.

  • 12. Data: 2008-01-02 18:26:49
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote
    > No ale z czego wynika te 5 lat. Po na pewno nie z 993.

    No tak, tak. Chyba się pomylił z tym 5, bo ja tez nie widzę.

  • 13. Data: 2008-01-05 11:01:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Jan 2008, Piotr [trzykoty] wrote:

    > A gdyby dziedziczyli ustawowo (brak testamentu), a zmarły wcześniej
    > przekazał darowiznę jednemu z nich oświadczając, że nie wchodzi w schedę to
    > pozostali mogą mieć jakieś roszczenia do obdarowanego?

    Do tego "pierwotnie obdarowanego", oczywiście, bo dlaczego by nie?
    Dostał? - dostał.
    A że sam komuś "dalej" podarował? A kogo to obchodzi, co zrobił ze
    swoją własnością? :)

    > Czy po prostu dzielą
    > się spadkiem ustawowo nie wliczając nic więcej i tyle? Wtedy ten co dostał
    > darowiznę miałby więcej.

    Ten co dostał ją "drugi raz podarowaną" miałby więcej.
    Ale ten co dostał ją od spadkodawcy miałby zachowek do zapłacenia.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-01-05 11:02:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 2 Jan 2008, Piotr [trzykoty] wrote:

    > A gdyby zamiast darowizny przeniósł własność np. sprzedażą za jakąś
    > symboliczną kwotę?

    Skarga pauliańska? (patrz wikipedia)

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2008-01-05 21:05:20
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisal:
    > Skarga pauliańska? (patrz wikipedia)

    A gdzie masz tutaj dluznika i wierzycieli?
    Potencjalny spadkodawca, zmarly, nie byl dluznikiem.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 16. Data: 2008-01-05 21:25:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jan 2008, Jacek_P wrote:

    > A gdzie masz tutaj dluznika

    Obdarowany spadkobierca. Ten, kto *miałby* zapłacić zachowek.
    Przyznaję, że fakt iż dłużnik jest jednocześnie osobą trzecią
    komplikuje mi punkt widzenia.

    > i wierzycieli?

    Ci pozostali spadkobiercy, którzy mogliby załapać się na zachowek.

    > Potencjalny spadkodawca, zmarly, nie byl dluznikiem.

    Oczywiście, 100% zgody.

    Moje pytanie jest takie: czy skarga pauliańska jest wykluczona,
    jeśli czynność została uczyniona przez stronę *nim* stała się
    ona dłużnikiem, o ile czyniła to *z zamiarem* ograniczenia
    przyszłego długu?

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2008-01-05 23:51:24
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

> [...]
    > jeśli czynność została uczyniona przez stronę *nim* stała się
    > ona dłużnikiem, o ile czyniła to *z zamiarem* ograniczenia

    Ciekawe. Sadze, ale to tylko moje zdanie, ze powinna byc wykluczona,
    gdyz w przeciwnym razie groziloby nieograniczone pieniactwo sadowe
    w stylu amerykanskim, a skutkiem bylby paraliz decyzyjny, gdyz
    liczba mozliwych niekorzystnych scenariuszy jest nieograniczona.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 18. Data: 2008-01-06 17:47:55
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Jacek_P" <Z...@c...edu.pl> wrote
> [...]
    > w stylu amerykanskim, a skutkiem bylby paraliz decyzyjny, gdyz
    > liczba mozliwych niekorzystnych scenariuszy jest nieograniczona.

    No właśnie. Przecież przez całe życie człowiek dokonuje wielu czynności,
    gdyby potem potencjalni spadkobiercy mieli je kwestionować, bo to zmieniło
    jakiś hipotetyczny scenariusz to byłby absurd.

  • 19. Data: 2008-02-13 10:38:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Jan 2008, Piotr [trzykoty] wrote:

> [...]
    > gdyby potem potencjalni spadkobiercy mieli je kwestionować, bo to zmieniło
    > jakiś hipotetyczny scenariusz to byłby absurd.

    Ale w takim układzie przepis o obowiązku zaliczania darowizny do schedy
    spadkowej jest bezsensowny.
    Zmaczy spadkodawca może w łatwy sposób skutecznie rozporządzić swoim
    majątkiem przed śmiercią, wbrew woli ustawodawcy :> (który chce ograniczyć
    zakres rozporządzenia).

    pzdr, Gotfryd