  • 11. Data: 2023-03-29 00:01:21
    Temat: Re: Spadek
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.03.2023 o 16:56, J.F pisze:
    > Testament trzeba otworzyc, odczytac, przeanalizowac, a potem policzyc
    > zachowek ?

    Otwarcie spadku, to termin prawniczy i nie ma nic wspólnego z otwarciem
    koperty zawierającej testament. Chodzi o ustalenie takich rzeczy, jak
    choćby pożytek ze spadku. Mało kto sie nad tym zastanawia, ale w
    niektórych wypadkach może to mieć krytyczne znaczenie.

    Przykładowo zmarły zapisał Ci lokal użytkowy. Komorne płatne co miesiąc.
    Spadkodawca zmarł 15 dnia. I teraz, jeśli komorne było płatne z góry, to
    całość wchodzi do masy spadkowej. Ale jeśli z dołu (koniec miesiąca), to
    połowa trafia do masy spadkowej i tam podlega podziałowi, a druga trafia
    już wyłącznie dla Ciebie.
    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2023-03-29 08:01:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-28 o 16:17, Jacek pisze:
    > Skoro K.C mówi:
    > Art. 924. [Chwila otwarcia spadku]
    > Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
    > Art. 925. [Nabycie spadku]
    > Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
    >
    > To po jaką cholerę spadkobierca musi złożyć do Sądu wniosek o nabycie
    > spadku?

    Bo to nie jest wniosek o nabycie, tylko wniosek o stwierdzenie nabycia.

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2023-03-29 08:26:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-28 o 16:43, Jacek pisze:

    > Z testamentu.

    Ale to osoba trzecia ma wiedzieć, że ktoś jest spadkobiercą, a nie sam
    spadkobierca (który nawet wówczas może się mylić).

    --
    Liwiusz

  • 14. Data: 2023-03-29 08:49:34
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Wed, 29 Mar 2023 08:01:59 +0200, użytkownik Liwiusz napisał:

    > Bo to nie jest wniosek o nabycie, tylko wniosek o stwierdzenie nabycia.

    To po jaką cholerę mi jakieś stwierdzenie skoro już z mocy prawa spadek
    nabyłem?
    A co jeśli sąd orzecze że go nie nabyłem? W końcu ten sąd nie jest
    obligatoryjnie zobowiązany orzec stwierdzenie nabycia. Więc jeśli orzecze
    że nie nabyłem a paragrafy K.C. mówią że nabyłem to kto będzie miał rację?

    --
    Jacek

  • 15. Data: 2023-03-29 08:57:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-29 o 08:49, Jacek pisze:

    > To po jaką cholerę mi jakieś stwierdzenie skoro już z mocy prawa spadek
    > nabyłem?

    Tobie może być po nic. Nie ma obowiązku posiadania stwierdzenia nabycia
    spadku. Jeśli jednak chcesz przed osobami trzecimi uchodzić za
    właściciela, to musisz to jakoś udowodnić. Twoje "uwierz, mordo" to za mało.

    > A co jeśli sąd orzecze że go nie nabyłem?

    No to nie nabyłeś. Co zadajesz głupie pytania, niczym JF?

    > W końcu ten sąd nie jest
    > obligatoryjnie zobowiązany orzec stwierdzenie nabycia. Więc jeśli orzecze
    > że nie nabyłem a paragrafy K.C. mówią że nabyłem to kto będzie miał rację?

    Jeśli orzeczenie jest prawomocne, to nie nabyłeś.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2023-03-29 10:49:36
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Wed, 29 Mar 2023 08:57:14 +0200, użytkownik Liwiusz napisał:

    > No to nie nabyłeś. Co zadajesz głupie pytania, niczym JF?

    Uruchom zdolności analityczne jeśli jakieś masz. Przytoczone artykuły K.C.
    mówią wyraźnie - spadkodawca umarł, nabyłeś spadek. Nie przewidują żadnych
    wyjątków, w rodzaju "o ile sąd nie orzeknie inaczej".
    No więc widzę tu niekonsekwencję prawną. Jeden fragment prawa twierdzi coś
    czego drugi nie potwierdza.

    --
    Jacek

  • 17. Data: 2023-03-29 10:56:47
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 28 marca 2023 o 23:25:24 UTC+2 Jacek napisał(a):
    > Co niby piszą? Dlaczego $ 924 i 925 K.C. stanowią że spadek się nabywa w
    > chwili śmierci spadkodawcy a jednak rozporządzanie tym spadkiem jest
    > możliwe dopiero po orzeczeniu sądu w sprawie nabycia spadku?

    Doczytaj mój poprzedni post - przeczytałeś chyba tylko to pierwsze zdanie ;P

    > Jakoś nie
    > widzę odpowiedzi nawiązującej do pytania, czyli tłumaczącej kiedy się
    > nabywa spadek - w chwili śmierci spadkodawcy czy w chwili orzeczenia sądu?
    > Czy może są dwa nabycia - jedno upoważnia do czegoś a drugie do czego
    > innego?

    Może w ten sposób - w chwili otwarcia spadku nabywają go spadkobiercy - na
    współwłasność (minus zapisy windykacyjne).
    Ale _kim_są_ci spadkobiercy_, i jakie są ich udziały, staje się jasne dopiero po
    orzeczeniu sądu, ew. poświadczeniu dziedziczenia u notariusza.
    I dopiero wtedy masz papier dla osób trzecich poświadczający własność - testament nim
    nie jest, bo może być unieważniony lub jednym z wielu.

    Rozporządzać spadkiem przed stwierdzeniem nabycia ew. możesz, gdy jesteś domniemanym
    spadkobiercą, ale raczej tylko w zwykłym zarządze, i to nawet tylko niezbędnym.
    Wiecej i tak nie zrobisz, np. nie sprzedasz nieruchomości czy też nie dostaniesz kasy
    z banku na więcej niż "zwyczajowy pogrzeb".

    A pozostaje jeszcze dział spadku i ew. zachowki.
    Dopiero wtedy wiadomo co kto dostał - wcześniej wszystko wspólne, chyba że ktoś ma
    szczęście być jedynym spadkobiercą (w tym lrzypadek że inni odrzucą i nie mają
    małoletnich dzieci, jeśli dziedziczenie ustawowe) - szczęście o tyle, jak zachowku
    nie będą chcieli.

  • 18. Data: 2023-03-29 11:03:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 29 marca 2023 o 10:49:38 UTC+2 Jacek napisał(a):

> [...]
    > wyjątków, w rodzaju "o ile sąd nie orzeknie inaczej".
    > No więc widzę tu niekonsekwencję prawną. Jeden fragment prawa twierdzi coś

    A ty to opatrzność jakaś, że nieomylnie wiesz, KTO jest spadkobiercą, i to już w
    chwili śmierci spadkodawcy?
    Doczytaj o testamentach.
    O dziedziczeniu ustawowym, odrzucaniu, małoletnich.
    Czyli ogólnie - lurk moar, a nie szkasz pozornych sprzeczności w wyrwanych z
    kontekstu dwóch przepisach, i to jeszcze ich nie rozumiejąc.

    Nie mówiąc o dowiedzeniu się, co zawiera masa spadkowa, by cokolwiek z nią robić.
    Czyli co spadkodawca miał w chwili śmierci.
    Może dzień wcześniej komuś dał - nawet jak masz testament z zapisem windykacyjnym na
    daną rzecz.
    Raz takie darowizny dolicza się do masy przy wyliczaniu zachowku, innym razem nie.
    Ale w spadku już ich nie ma, testamentem możesz se podetrzeć ;P

  • 19. Data: 2023-03-29 11:03:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-29 o 10:49, Jacek pisze:

    > Uruchom zdolności analityczne jeśli jakieś masz. Przytoczone artykuły K.C.
    > mówią wyraźnie - spadkodawca umarł, nabyłeś spadek.

    To doczytaj jeszcze o sytuacjach, kiedy tego spadku mogłeś nie nabyć,
    choćby dlatego, że był testament inaczej to regulujący.

    > Nie przewidują żadnych
    > wyjątków, w rodzaju "o ile sąd nie orzeknie inaczej".

    Oczywiście, że przewiduje wyjątki.

    > No więc widzę tu niekonsekwencję prawną. Jeden fragment prawa twierdzi coś
    > czego drugi nie potwierdza.

    Nie widzę tu niekonsekwencji. Spadek przyjąłeś, i jeśli ci pasuje, to
    możesz nic nie robić. Jeśli jednak chcesz, aby ktoś uwierzył ci, że
    naprawdę jesteś spadkobiercą, to potrzebujesz papieru, a nie "uwierz,
    mordo!"

    --
    Liwiusz

  • 20. Data: 2023-03-29 11:10:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Mar 2023 06:49:34 -0000 (UTC), Jacek wrote:

    > To po jaką cholerę mi jakieś stwierdzenie skoro już z mocy prawa spadek
    > nabyłem?

    Nabyles, albo i nie nabyłeś.
    Sad to swierdzi i będziesz pełnoprawnym nabywcą - wstecznie, od chwili
    smierci.

    A jak nie stwierdzi, to widac nie byłeś :-)

    > A co jeśli sąd orzecze że go nie nabyłem? W końcu ten sąd nie jest
    > obligatoryjnie zobowiązany orzec stwierdzenie nabycia. Więc jeśli orzecze
    > że nie nabyłem a paragrafy K.C. mówią że nabyłem to kto będzie miał rację?

    Może KC, moze sąd, a moze reszta urzędników, ktorzy stwierdzą
    "ale nam jest sądowe/notarialne stwierdzenie nabycia potrzebne" :-)

    J.