  • 1. Data: 2003-11-03 16:37:56
    Temat: Sp. z o.o. - udzialowcy
    Od: "Andrzej Bogdanik - Kaczor" <A...@w...pl>

    Witam wszystkich.
    Mam pytanko, jest spolka z o.o. ktorej udzialowcami sa cztery podmioty
    gospodarcze majace po 25 % udzialow kazdy. Spolka ta prowadzi dzialalnosc
    swidaczac uslugi takze dla swoich udzialowcow. Czy jest mozliwa sytuacja w
    ktorej trzech z nich ustanawia zapis ze kazdy udzialowiec musi dokonywac
    zakupow w spolce powiedzmy 50 % wszystkich swoich transakcji, a gdyby ktorys
    /w domysle ten czwarty/ nie wywiazal sie z tego okreslonego procenta
    obrotow, wspolnik zostanie wyrzucony ze spolki a jego udzialy splacone.

    Z gory dzieki za odpowiedz

    Andrzej Bogdanik

  • 2. Data: 2003-11-04 18:42:09
    Temat: Re: Sp. z o.o. - udzialowcy
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Andrzej Bogdanik - Kaczor wrote:

> [...]
    > ktorys /w domysle ten czwarty/ nie wywiazal sie z tego okreslonego
    > procenta obrotow, wspolnik zostanie wyrzucony ze spolki a jego udzialy

    Witam,
    z umowy spółki może wynikać, że wspólnicy muszą spełniać wobec spółki także
    inne obowiązki ponad wniesienie wkładu na pokrycie kapitału zakładowego.
    Jednak takie obowiązki muszą być dokładnie określone w umowie pod rygorem
    nieważności (art. 159 k.s.h.)

    Możliwość umorzenia udziału ("wyrzucenia ze spółki") opisuje art. 199 k.s.h.
    Umowa spółki z o.o. może przewidywać, że udział wspólnika będzie umorzony w
    razie ziszczenia się określonego zdarzenia nawet bez powzięcia uchwały
    zgromadzenia wspólników. Przesłanki i tryb takiego umorzenia musi określać
    umowa spółki. Uwaga! Umorzenie udziału może wymagać obniżenia kapitału
    zakładowego spółki o wartość umarzanych udziałów. Nie dzieje się tak w
    przypadku, gdy umorzenie nastąpi z funduszy będących czystym zyskiem
    spółki.

    Zmiany do umowy spółki wprowadza się uchwałą zgromadzenia wspólników i
    powinny uzyskać jednomyślność tych wspólników, których dotyczą.

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 3. Data: 2003-11-05 07:05:35
    Od: "Andrzej Bogdanik - Kaczor" <A...@w...pl>

    Czesc.

    > Zmiany do umowy spółki wprowadza się uchwałą zgromadzenia wspólników i
    > powinny uzyskać jednomyślność tych wspólników, których dotyczą.

    Czyli jesli sie jeden ze wspolnikow nie zgodzi to nie mozna zmienic umowy
    spolki ??

    dzieki wielkie za odpowiedz

    Andrzej Bogdanik

  • 4. Data: 2003-11-05 15:39:06
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    > Czyli jesli sie jeden ze wspolnikow nie zgodzi to nie mozna zmienic umowy
    > spolki ??

    Art. 246 § 3 k.s.h. wyraźnie stanowi, że uchwała dotycząca zmiany umowy
    spółki, zwiększająca świadczenia wspólników lub uszczuplająca prawa
    udziałowe bądź prawa przyznane osobiście poszczególnym wspólnikom, wymaga
    zgody wszystkich wspólników, których dotyczy.

    Dla dopełnienia obrazu regulacji umożliwiających "pozbycie się" wspólnika
    sp. z o.o. powinnam jeszcze była dodać, że w pewnych sytuacjach istnieje
    możliwość wnioskowania do sądu o wyłączenie wspólnika (art. 266 - 268
    k.s.h.) Wyłączenie następuje z ważnych przyczyn dotyczących tego wspólnika.
    Pod warunkiem że: z żądaniem wyłączenia wystąpią wszyscy pozostali
    wspólnicy, udziały tych wspólników stanowią więcej niż połowę kapitału
    zakładowego.

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 5. Data: 2003-11-06 12:39:08
    Od: "Andrzej Bogdanik - Kaczor" <A...@w...pl>

    Czesc.

    Wielkie dzieki dobra kobieto :-) Wiem juz co powinienem bycl wiedziec.

    Andrzej Bogdanik