  • 1. Data: 2007-02-15 21:15:56
    Temat: Skręcanie mebli -- czy sprzedawca ma obowiązek skręcić klientowi meble za darmo?
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Witam,

    Kupując meble w sklepach detalicznych zwykle nie dostaje się mebli
    (czyli "przenośny sprzęt będący częścią wyposażenia mieszkania, biura
    itp.") ale kilka kartonów zawierający elementy mebli, które klient
    skręca sobie w zaciszu mieszkania.

    Z drugiej strony jednak, klient kupił _mebel_ czyli ów "przenośny sprzęt
    będący częścią wyposażenia mieszkania, biura itp." a nie "zestaw
    półfabrykatów meblowych do samodzielnego złożenia". Czy wobec tego można
    skutecznie dochodzić aby mebel został wydany ze sklepu w stanie
    zmontowanym? Czy ma uzasadnienie żądanie od kupującego dodatkowej opłaty
    za zmontowanie mebla?

    Rozumiem, że częściowym powodem tego, że meble są wydawane kupującemu w
    postaci elementów do samodzielnego montażu jest okoliczność, że znacznie
    łatwiej jest ów mebel przetransportować -- zwłaszcza do typowego
    polskiego mieszkania w wielkiej płycie. Ale czy owa praktyka mająca na
    celu ułatwienie nie poszła za daleko poprzez faktyczne sprzedawanie
    "elementów mebli" zamiast mebli?

    W sumie sprzedawanie mebli w postaci elementów nie różni się (poza
    oczywiście przedmiotem) od sprzedawania komputera w postaci elementów:
    płyta główna, procesor, kary rozszerzeń, obudowa osobno i nazywanie tego
    wszystkiego _komputerem_.

    Pozdrawiam,
    --
    Przemysław Płaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have

  • 2. Data: 2007-02-15 21:26:07
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 15 Feb 2007 22:15:56 +0100, Przemysław Płaskowicki napisał(a):

    > Czy wobec tego można
    > skutecznie dochodzić aby mebel został wydany ze sklepu w stanie
    > zmontowanym?

    Nie.

    > Czy ma uzasadnienie żądanie od kupującego dodatkowej opłaty
    > za zmontowanie mebla?

    Tak.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2007-02-15 21:46:59
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-02-15 22:26, scream wrote:

    > Nie.

    > Tak.

    Uściślę: pytam się po to, aby wiedzieć czy jest sens się upierać się w
    sklepie czy nie. Dlatego byłbym wdzięczny za jakieś argumenty
    przemawiające za jedną albo drugą opcją.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 4. Data: 2007-02-15 21:51:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemysław Płaskowicki" <p...@p...name> napisał w
    wiadomości news:45d4cd94@news.home.net.pl...

    Jest to kwestia umowy pomiędzy Tobą a sklepem. Skoro oferują to w kawałkach, a
    Ty ofertę przyjmujesz, to dostajesz w kawałkach. Może ich nie kupić albo
    zapłacić za złożenie.

  • 5. Data: 2007-02-15 22:01:28
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    Tak. Jest to dodatkowa usługa. No chyba, że w ofercie sklepu pisze, że
    płacisz za gotowca.

    Umawiasz się ze sprzedającym, że kupujesz mebel w stanie "tartak". Jeśli
    chcesz kupić w stanie złożonym, to ten sam mebel jest powiększany o koszt
    złożenia. Nie ma tutaj nigdzie oszustwa, czy naciągactwa. Porządne sklepy
    meblowe mają koszt złożenia w cenniku. W tych gorszych robią to pracownicy
    na fuchę.

    Poza tym za transport w stanie rozłożonym tez zapłacisz pewnie ze 2 razy
    więcej.

    --
    Lukasz

  • 6. Data: 2007-02-15 22:08:46
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Jest to kwestia umowy pomiędzy Tobą a sklepem. Skoro oferują to w
    > kawałkach, a Ty ofertę przyjmujesz, to dostajesz w kawałkach. Może ich
    > nie kupić albo zapłacić za złożenie.

    Jeżeli oferują. Zbyt często zdarza się, że na wystawie są meble w pełni
    złożone, podczas zakupu nikt słowem nie piśnie o tym, że meble są typu
    "zrób to sam", a do domu przyjeżdża milion paczek.

    M.

  • 7. Data: 2007-02-15 22:27:50
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-02-15 22:51, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    >
    > Jest to kwestia umowy pomiędzy Tobą a sklepem. Skoro oferują to w
    > kawałkach, a Ty ofertę przyjmujesz, to dostajesz w kawałkach. Może ich

    Pytanie kluczowe to czy domyślnie sprzedaż mebli jest w kawałkach czy
    nie. Inaczej, czy jeśli umowa nie określa stanu końcowego mebla to umowa
    została zawarta co do mebla złożonego czy w kawałkach.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    Heav'n has no Rage, like Love to Hatred turn'd,

  • 8. Data: 2007-02-15 22:33:31
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2007-02-15 23:01, Lukasz wrote:

> [...]
    > meblowe mają koszt złożenia w cenniku. W tych gorszych robią to pracownicy

    Sensem mojego pytania jest: czy oferta sprzedaży mebla, tj. złożony
    mebel na wystawie z ceną oznacza:
    a) ofertę sprzedaży mebla w stanie zmontowanym;
    b) ofertę sprzedaży mebla w stanie niezmontowanym.

    Moim zdaniem oznacza to ofertę sprzedaży mebla w stanie zmontowanym --
    vide art. 543 kc.

    > Poza tym za transport w stanie rozłożonym tez zapłacisz pewnie ze 2 razy
    > więcej.

    Zależy jaki to mebel. W moim konkretnym przypadku koszt transportu byłby
    identyczny (zwykła taksówka bagażowa).
    --
    Przemysław Płaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 9. Data: 2007-02-15 22:39:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jeżeli oferują. Zbyt często zdarza się, że na wystawie są meble w pełni
    > złożone, podczas zakupu nikt słowem nie piśnie o tym, że meble są typu "zrób
    > to sam", a do domu przyjeżdża milion paczek.

    Jeśli w fakturze są meble, a nie elementy mebli to oczekujemy na dostawę mebli.
    Jak to zrobi sprzedający, to już wówczas jest jego problem. Tylko należy
    patrzeć, co się podpisuje na fakturze.

  • 10. Data: 2007-02-15 22:40:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemysław Płaskowicki" <p...@p...name> napisał w
    wiadomości news:45d4de67$1@news.home.net.pl...

    Tu nie ma domyślności żadnej. Jeśli faktura jest na meble, to ma być szafa, a
    nie 5 desek. Ale z reguły na fakturze jest, że dostarcza się meble w paczkach do
    samodzielnego montażu.