  • 1. Data: 2007-02-15 21:47:03
    Temat: Problem tajnego glosowania
    Od: "pawel" <r...@p...onet.pl>

    Czy jedna z podstaw demokracji jest tajnosc glosowania?
    pawel

  • 2. Data: 2007-02-15 22:06:55
    Temat: Re: Problem tajnego glosowania
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    pawel napisał(a):
    > Czy jedna z podstaw demokracji jest tajnosc glosowania?
    > pawel

    Jeżeli przepisy przewidują ;)

    Andrzej

  • 3. Data: 2007-02-15 22:51:19
    Od: "pawel" <r...@p...onet.pl>

    > Jeżeli przepisy przewidują ;)
    >
    > Andrzej

    Mnie chodzi o zasady demokracji. Czy mozna powiedziec, ze glosowanie jawne godzi
    w podstawy demokracji?
    pawel

  • 4. Data: 2007-02-15 23:02:21
    Od: "Qbek" <q...@w...pl>

    Mnie chodzi o zasady demokracji. Czy mozna powiedziec, ze glosowanie
    jawne godzi w podstawy demokracji?

    def. z PWN
    demokracja
    1. <<ustrój polityczny, w którym władzę sprawuje społeczeństwo poprzez
    swych przedstawicieli; też: państwo o takim ustroju>>
    2. <<forma organizacji życia społecznego, w której wszyscy uczestniczą
    w podejmowaniu decyzji i szanują prawa i wolność innych ludzi>>

    Moim zdaniem nie, moze miec wpływ na to jak glosuja niektorzy ludzie.

  • 5. Data: 2007-02-16 07:08:33
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu pawel porozsypywal nastepujace haczki:
    > Mnie chodzi o zasady demokracji. Czy mozna powiedziec, ze glosowanie jawne godzi
    > w podstawy demokracji?
    To zapytaj sie na grupie poswieconej demokracji. Albo poszukaj w
    encyklopedii.
    --
    badzio

  • 6. Data: 2007-02-16 16:30:27
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Wiesz, przy systemie przedstawicielskim (jak np. elektorskim) - a nie bezpośrednim -
    to można próbować powiedzieć, że
    głosowanie tajne godzi w podstawy demokracji.
    JaC

    > Czy mozna powiedziec, ze glosowanie jawne godzi w podstawy demokracji?

    It has removed 3093 spam emails to date.
    Try SPAMfighter for free now!

  • 7. Data: 2007-02-16 21:17:52
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Mnie chodzi o zasady demokracji. Czy mozna powiedziec, ze glosowanie
    > jawne godzi w podstawy demokracji?

    Jeśli jesteś np. posłem i reprezentujesz grupę osób, które na Ciebie
    głosowały, to wtedy TAJNE głosowanie będzie godziło w demokrację. Ludzie,
    którzy głosowali na Ciebie nie będą mogły sprawdzić, jak ich reprezentujesz.
    Inaczej mówiąc: w takim wypadku jawne głosowanie jest wyrazem zdrowej
    demokracji.

    --
    Lukasz

  • 8. Data: 2007-02-17 10:01:12
    Od: "pawel" <r...@p...onet.pl>

    > Wiesz, przy systemie przedstawicielskim (jak np. elektorskim) - a nie
    bezpośrednim - to można próbować powiedzieć, że
    > głosowanie tajne godzi w podstawy demokracji.
    > JaC

    Wg mnie jest dokladnie odwrotnie. Glosowanie jawne jest moze i ciekawe dla
    wyborcow, ale ostatecznie moze byc dla nich szkodliwe. Glosujacy bowiem kierowac
    sie moze nie tylko wlasnym sumieniem, ale takze tym jak go widza inni. I bedzie
    zwracac uwage nie na swoj elektorat, ale na swoich mocodawcow. Dowodem jest
    glosowanie w sejmie, gdzie za niepodporzadkowanie sie partii (a nie wyborcowm!)
    wylatuje sie z klubu, a nawet z partii.
    Glosowanie jawne jest charakterystyczne dla systemu totalitarnego. W PZPR zawsze
    glosowano jawnie.

  • 9. Data: 2007-02-17 11:08:49
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Bo do Sejmu posłowie dostają się dzięki partiom, a nie dzięki wyborcom...
    JaC

    > Dowodem jest glosowanie w sejmie, gdzie za niepodporzadkowanie sie partii (a nie
    wyborcowm!) wylatuje sie z klubu, a
    nawet z partii.

    It has removed 3098 spam emails to date.
    Try SPAMfighter for free now!

  • 10. Data: 2007-02-17 11:27:26
    Od: r...@p...onet.pl

    > Bo do Sejmu posłowie dostają się dzięki partiom, a nie dzięki wyborcom...
    > JaC
    Stawiasz glos na partie czy na konkretna osobe? Gdyby tylko na partie, to
    stawialbys krzyzyz dla partii, nie byloby na karcie w ogole nazwisk, bo po co.