  • 1. Data: 2004-08-10 08:54:31
    Temat: Samowolka budowlana mimo woli - co robić ???
    Od: qlx1 <q...@i...pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów

    W 2004 r. w szeregu 10 boksów garażowych wybudowane zostały 3 kolejne
    garaże (boksy 5,6,7). Inwestycja była realizowana wspólnie przez
    trzech inwestorów (projekt na 3 boksy garażowe). Kolejno załatwiane były
    formalności związane z uruchomieniem budowy:
    - wypis i wpis do rejestru gruntów,
    - zawarto ustną umowę na projekt i kierowanie budową (zapłacono za to
    i są pokwitowania),
    - wykonano mapki geodezyjne,
    - uzyskano decyzję o warunkach zabudowy, przy odbiorze decyzji o
    warunkach zabudowy urzędnik Urzędu Miejskiego kazał zapłacić za
    pozwolenie budowlane, zapłacono (jest dowód wpłaty) i urzędnik
    stwierdził, że to wszystko (a to nie było pozwolenie budowlane),
    wprowadzając nas w błąd.

    Po wypełnieniu tych formalności projektant i jednocześnie kierownik
    budowy stwierdził, że można budować (nie wiadomo na jakiej podstawie,
    czy nie zaniedbał tu swoich kompetencji ???).

    Garaże zostały wybudowne pomiedzy VI-IX 2003 i w X 2003 przystapiono
    do załatwiania formalności niezbędnych do zakończenia inwestycji,
    powstały mapki powykonawcze i dopiero na tym etapie zauważono, że nie
    ma pozwolenia budowlanego - ewidentna samowolka.

    Aktualnie Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał postanowienie
    o wstrzymaniu robot budowlanych (garaże są ukończone i w użyciu od X
    2003) i w tej sytuacji mam do wyboru :
    1.Wystąpienie z wnioskiem o legalizację (za to zdaje się będę musiał
    zapłacić 25000 PLN)
    2.Jeżeli nie złożę dokumentów niezbędnych do legalizacji wydany
    zostanie nakaz rozbiórki. :-(((

    Co robić ?

    Legalizacja za 25000 PLN jest bez sensu (przekracza koszty
    inwestycji), rozbierać szkoda bo technicznie i konstrukcyjnie wszystko
    jest OK (rozbiórka trudna do wykonania bez uszkodzenia boksów
    sasiadujących)

    A teraz pytania:

    1.Jak wyglądać będą procedury przy nakazie rozbiórki w przypadku gdy
    nie złożę dokumentów na legalizacj? ???
    2.Jak będą wygladać procedury gdy złożę dokumenty na legalizację ???
    Przyjdzie nakaz zapłaty 25000 PLN ??? Gdy nie będę chciał tego
    zapłacić przyjdzie komornik czy wydadzą nakaz rozbiórki ???
    3.Wobec popełnionych, opisanych powyżej błędów sądzić się ??? Z kim
    ??? O co ??? Z Urzędem Miejskim - wprowadzenie w błąd, kierownikiem
    budowy - budowa bez zezwolenia ??? Czy to ma w ogole sens ???
    4.A może da się zrobić rozbiórkę bez rozbiórki ????
    5.Dlaczego w sprawie jednej budowy - 3 boksy, PINB prowadzi 3 osobne
    sprawy przeciwko każdemu z Inwestorów ??? Czy to zawsze tak jest ???

    Pomocy plizzzzz

    qlx1

  • 2. Data: 2004-08-10 23:16:49
    Temat: Re: Samowolka budowlana mimo woli - co robić ???
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "qlx1" <q...@i...pl> napisał w wiadomości

    Jedyne co mi przychodzi do głowy, to ewentualnie ścigać tego kierownika
    budowy na drodze cywilnej za straty (rozbiórka, czy też opłata
    legalizacyjna). Ale pod warunkiem, że zleciliście mu załatwienie formalności
    i potraficie to dowieść przed sądem.

  • 3. Data: 2004-08-11 07:16:38
    Od: qlx1 <q...@i...pl>

> [...]
    > budowy na drodze cywilnej za straty (rozbiórka, czy też opłata
    > legalizacyjna). Ale pod warunkiem, że zleciliście mu załatwienie formalności

    Nie zlecaliśmy kierownikowi budowy załatwiania formalności, jednak czy
    do jego obowiązku nie należało przypadkiem sprawdzenie czy te są
    dopełnione ??? Przecież za coś kasę wziął, a samowolkę to mozna było
    sobie wybudować i bez niego ???

  • 4. Data: 2004-08-11 19:14:14
    Od: "Magik" <w...@i...pl>

> [...]
    > do jego obowiązku nie należało przypadkiem sprawdzenie czy te są
    > dopełnione ??? Przecież za coś kasę wziął, a samowolkę to mozna było

    Kierownik budowy ma obowiązek sprawdzić czy wszystkie wymagane dokumenty
    zostały wydane!!!

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-08-11 21:28:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Magik" <w...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Kierownik budowy ma obowiązek sprawdzić czy wszystkie wymagane dokumenty
    > zostały wydane!!!

    A możesz zacytować przepis, z którego to wynika? Bo z tego, co ja wiem, to
    kierownik odpowiada za bezpieczne, zgodne z projektem i sztuką inżynierską
    postawienie budynku oraz wypełnienie książki budowy.

  • 6. Data: 2004-08-12 07:01:42
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

> [...]
    > pozwolenie budowlane, zapłacono (jest dowód wpłaty) i urzędnik
    > stwierdził, że to wszystko (a to nie było pozwolenie budowlane),

    Scigac urzednika.
    Jest odpowiedzialny za wszelkie szkody jakie poniesc mozesz
    wskutek podania blednych czy niepelnych informacji.
    KPA

    "Art. 7. W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży
    praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego
    wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie
    interes społeczny i słuszny interes obywateli.

    Art. 9. Organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i
    wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych,
    które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących
    przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby
    strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z
    powodu nieznajomości prawa, i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień
    i wskazówek. "

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl