  • 1. Data: 2003-06-10 16:19:20
    Temat: Sądowy nakaz leczenia
    Od: N29Ah <n...@N...eu.org>

    Witam serdecznie szanownych grupowiczow.
    Zapewne nurtujace mnie pytanie bylo juz w przeszlosci zadawane , ale
    nie mam czasu na wertowanie archiwow.
    W pelnym skrocie ... od 3 dni wystepuja o ojca objawy zaburzen
    psychicznych polegajace na halucynacjach wzrokowych i sluchowych.
    Wydaje mu sie , ze slyszy glosy i widzi 2 panow , kotrzy chca go pozbawic
    zycia.(poszedl do sasaidow pietro wyzej dac im haracz , krzyczy do tych panow
    przez okno itp).W domu jest nas lacznie 4 doroslych
    osob i poza ojcem wszyscy widza , ze jego zachowanie swiadczy o zdrowiu
    psychicznym.Powidziano nam , ze musi sie ojciec zgodzic dobrowolnie na leczenie ,
    ale on wogole o tym nie chce slyszec , bo jest okazem zdrowia w swoim przekonaniu.

    W zwiazku z tym , pozostaje nam tylko skierowanie go na leczenie wydane przez sad.

    Prosze uprzejmie o podstawowe informacje jak sie do tego zabrac , jaki wnisoek
    zlozyc i czywystarczy do tego tylko oswaidczenie w obecnosci sadu domownikow o
    :niekonwencjonalnym" zachowaniu ojca?? Czy najpierw trzeba miec opinie specjalisty??
    Ile moze to potrwac przebieg postepowania??
    Prosze o jakiekolwiek info.

    Z gory dziekuje.

  • 2. Data: 2003-06-11 14:48:51
    Temat: Re: Sądowy nakaz leczenia
    Od: "Szuwarek" <s...@...pl>

    "N29Ah" <n...@N...eu.org> wrote in message
> [...]
    leczenie ,
    > ale on wogole o tym nie chce slyszec , bo jest okazem zdrowia w swoim

    http://www.psyche.pl/Docs/ustawa.htm - ustawa o ochronie zdrowia
    psychicznego

    "Art. 21.

    1. Osoba, której zachowanie wskazuje na to, że z powodu zaburzeń
    psychicznych może zagrażać bezpośrednio własnemu życiu albo życiu lub
    zdrowiu innych osób, bądź nie jest zdolna do zaspokajania podstawowych
    potrzeb życiowych, może być poddana badaniu psychiatrycznemu również bez jej
    zgody, a osoba małoletnia lub ubezwłasnowolniona całkowicie - także bez
    zgody jej przedstawiciela ustawowego. W tym przypadku Art. 18 ma
    zastosowanie.

    2. Konieczność przeprowadzenia badania, o którym mowa w ust. 1, stwierdza
    lekarz psychiatra, a w razie niemożności uzyskania pomocy lekarza
    psychiatry - inny lekarz. Przed przystąpieniem do badania uprzedza się osobę
    badaną lub jej przedstawiciela ustawowego o przyczynach przeprowadzenia
    badania bez jej zgody.

    3. W razie potrzeby lekarz przeprowadzający badanie zarządza bezzwłocznie
    przewiezienie badanego do szpitala. Przewiezienie takiej osoby z
    zastosowaniem przymusu bezpośredniego powinno nastąpić w obecności lekarza
    lub pielęgniarki.

    4. Lekarz, który przeprowadził badanie psychiatryczne określone w ust. 1,
    odnotowuje tę czynność w dokumentacji medycznej, wskazując na okoliczności
    uzasadniające podjęcie postępowania przymusowego. Przy ocenie zasadności
    poddania osoby badaniu bez jej zgody stosuje się odpowiednio Art. 18 ust.
    6."

    czyli dopóki nie stwarza zagrożenie nie ma jak go zmusić

    --
    Pozdrv!
    Andrzej