  • 1. Data: 2005-11-07 18:48:38
    Temat: ŚWIADEK
    Od: "A" <p...@p...onet.pl>

    Witam

    Dostałem wezwanie do sądu rejonowego jako świadek w sprawie karnej z roku
    1999. I tu jestem zaskoczony. Nie mam zielonego pojęcia o co chodzi . Moge
    się tylko domyślać. Wiele lat temu zadzwonił do mnie ktoś w sprawie kłopotu.
    Powiedziałem gościowi , że nie jestem już biegłym sądowym i na tym się
    rozmowa zakończyła. Ale widocznie nie dla niego. Domyślam się, że sprawa
    wróciła do ponownego rozpatrzenia przez sąd rejonowy. Nie mam żadnego związku
    z tą sprawą więc co mam zrobić z wezwaniem ??

    Czy mogę zażyczyć sobie z sądu po co mnie wzywają ??. Hipotetycznie. Czy mogę
    być np. wezwany jako świadek w sprawie np. stzrelania do górników
    w "Wujku" ??

    Pozdr. A

  • 2. Data: 2005-11-07 18:58:54
    Temat: Re: ŚWIADEK
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    A napisał(a):
    > Czy mogę zażyczyć sobie z sądu po co mnie wzywają ??.

    nie

    > Hipotetycznie. Czy mogę
    > być np. wezwany jako świadek w sprawie np. stzrelania do górników
    > w "Wujku" ??

    możesz
    masz się stawić

    KG

  • 3. Data: 2005-11-07 20:16:59
    Od: "A" <p...@p...onet.pl>

    > masz się stawić

    No dobrze. Ale mam się stawic jako świadek ---> [...]Świadek jest to osoba
    fizyczna przekazująca spostrzeżenia własne i zasłyszane[...].

    A co będzie jak zapytają się mnie o sprawy gdy wymagane są wiadomości
    specjalne , np. ekspertyza dowodu ??

    [...]Opinia biegłego &#8211; jest dowodem w sprawie , gdy wymagane są wiadomości
    specjalne , np. ekspertyza dowodu .
    Biegły jest to osoba fizyczna o kreślonej wiedzy fachowej. Biegli są wpisani
    na listę biegłych Podlegają tym samym prawom, co świadkowie oraz wyłączeniu
    tak jak pracownicy organu (art. 24)[...]

    Oczekuję pytań specjalnych. Co wtedy ??. Przeciez nie są to [...]

  • 4. Data: 2005-11-07 21:35:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "A" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Na wstępie możesz zadzwonić do sekretariatu sądu i podając sygnaturę
    akt (jest na wezwaniu) dowiedzieć się bardzo ogólnie czego sprawa
    dotyczy. Dowiesz się tyle, ile jest napisane w wokandzie na drzwiach,
    ale to często w zupełności wystarczy, by się zorientować. Nazwisko
    oskarżonego i kwalifikacja prawna.

    Natomiast na pytania sądu musisz odpowiadać. Z tym, że jeśli zaczną
    Cię pytać o rzeczy inne, niż Twoje spostrzeżenia, a wymagające wiedzy
    specjalistycznej, to możesz się wywinąć stwierdzeniem, że wymaga to
    przemyślenia i sporządzenia ewentualnie opinii. Niech Cię powołają na
    biegłego.

  • 5. Data: 2005-11-07 22:21:32
    Od: "A" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    >

    > Na wstępie możesz zadzwonić do sekretariatu sądu i podając sygnaturę
    > akt (jest na wezwaniu) dowiedzieć się bardzo ogólnie czego sprawa

    Na piśmie mam nr sprawy ( z 1999 r ) i nazwisko gościa ( dla mnie czarna
    magia ). Szczeółową odpowiedź tu znalazłem
    http://www.prawo.lex.pl/czasopisma/pk/tekst235.html

    Ja wół stoi, że sąd nie może wzywać kogo chce.

    1.Za świadka, w ujęciu słownikowym, uznaje się osobę obecną przy czymś, coś
    widzącą, mogącą stwierdzić, co widziała, świadczyć o czymś, przy czym była
    2. Z pomocą przychodzi tu orzecznictwo Sądu Najwyższego, wskazujące na
    konieczność ścisłego, wręcz zawężonego rozumienia tego pojęcia, ograniczonego
    do przypadków faktycznego bycia na miejscu zdarzenia, posiadania wiadomości
    nabytych drogą własnych zmysłowych spostrzeżeń, z wyłączeniem tzw. świadków ze
    słuchu
    3. S. Śliwiński podaje, że świadkiem jest osoba fizyczna (gdyż tylko taka może
    stawić się, zeznawać ustnie i zeznania swe ewentualnie zaprzysiąc), która ma
    złożyć w obcej sprawie karnej zeznanie co do spostrzeżonych faktów, nie
    wchodzące w zakres obowiązków biegłego lub tłumacza7

    itp. itp.

    Pozdr. A

  • 6. Data: 2005-11-07 22:25:55
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    A napisał(a):

> [...]
    > fizyczna przekazująca spostrzeżenia własne i zasłyszane[...].
    >
    > A co będzie jak zapytają się mnie o sprawy gdy wymagane są wiadomości

    Nie mędrkuj. Ocena czy twoja wiedza to wiedza świadka czy biegłego
    (wiedza specjalistyczna) w istocie rzeczy należy do sądu.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 7. Data: 2005-11-07 22:28:42
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    A napisał(a):

    > Na piśmie mam nr sprawy ( z 1999 r ) i nazwisko gościa ( dla mnie czarna
    > magia ). Szczeółową odpowiedź tu znalazłem
    > http://www.prawo.lex.pl/czasopisma/pk/tekst235.html
    >
    > Ja wół stoi, że sąd nie może wzywać kogo chce.

    Szkoda tylko że takie artykuły nie są źródłem prawa ...
    Sąd może wezwać każdego kogo uważa za świadka.

  • 8. Data: 2005-11-08 05:21:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "A" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Ale to zastrzeżenie dla sądu, a nie dla świadka. Ty, jak otrzymasz
    wezwanie, to musisz się stawić. Inaczej po prostu nałożą na Ciebie
    karę, a w ostateczności zlecą Policji zatrzymanie Cię i doprowadzenie.

  • 9. Data: 2005-11-08 10:32:10
    Od: "A" <p...@p...onet.pl>

    > Szkoda tylko że takie artykuły nie są źródłem prawa ...
    > Sąd może wezwać każdego kogo uważa za świadka.

    A nie można na wstępie złożyć zażalenia na decyzję sądu ??. Wiem, nic nie
    zmieni ale ........... ??. Swoją drogą są fajne zdania : nie wiem, nie
    pamiętam, nie mam wiedzy na ten temat itp. Dla mnie na starcie widzę jak
    kompromtuje się wymiar. Pozostaje mi dostosować się do tej roli jaką będe
    musiał zagrać .

    Pozdr. A

  • 10. Data: 2005-11-08 12:40:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    A napisał(a):

    > A nie można na wstępie złożyć zażalenia na decyzję sądu ??.

    Nie można.