    From: "Marcin" <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Rzekomy mandat, sprawa w sądze, komornik
    Date: Tue, 9 Mar 2010 11:58:15 +0100

    Witam.

    Kiedyś miałem taką sytuację. Na dworcu PKP zostałem zatrzymany przez SOK.
    Sytuacja wyglądała tak: piłem piwo na dworcu, odstawiłem po nim puszkę. Po
    kilu minutach na stację przyszli panowie z SOK. Byłem wtedy z kolegami.
    Strażnicy podeszli do nas i zaczęli spisywać mnie i kolegę. Wręczyłem im
    dowód. Na stację podjechała kolejka, wsiedli do niej moi koledzy i o dziwo
    Panowie z SOK wraz z moim dowodem osobistym. Ja nie wsiadałem do kolejki bo
    mieszkałem blisko felernej stacji. Na drugi dzień poszedłem odebrać dowód
    osobisty. Jakiś szeryf powiedział mi, że piłem piwo (prawda), sikałem na
    dworcu (nieprawda) i zaczepiałem ludzi (nieprawda) oraz nie chciałem przyjąć
    mandatyu w wysokości 400 zł. Po jakimś czasie otrzymałem wyrok drogą
    pocztową inakaz zapłaty mandatu. Odwołałem się do wyroku. Odbyła się sprawa.
    Zostałem uniewinniony od czynów, których nie popełniłem. Dostałem nakaz
    zapłaty 100 zł (z picie piwa) i 130 zł kosztów sądowych. Kwit z nakazem
    zapłaty i numerem konta miał zostać wysłany do domu. Nie został. Po czasie
    odwiedził mnie komornik. Kwota urosła do ponad 500 zł. Niestety to raczej
    zapłącę, ale moje pytanie brzmi: czy w jakiś sposób mogę się domagać
    zadośćuczynienia od osób, które były powodem (w moim mniemaniu) całego
    zajścia - od strażników SOK. Gdyby wystawili mi mandat "na miejscu" to
    pewnie bym go przyjął i zapłacił - być może byłaby to niższa kwota - nie
    musiałbym tracić czasu na sądy i nie pokryłbym kosztów sądowych. Czy fakt
    wygrania przeze mnie sprawy (zostałem oczyszczony z zarzutów, jest
    jednoznaczne z tym, że SOKiści kłamali) ma tutaj jakieś znaczenie.
    Niekoniecznie zależy mi na odzyskaniu kasy (w jakimś stopniu tak, ale nie
    jest to najważniejsze), ale na tym żeby Panowie dostali karę - nie chciałbym
    aby tak żerowali na innych. Czy musiałbym składać jakiś pozew? Nie mam
    żadnych danych ani akt sprawy. Sprawa miała miejsce już dawno, nie wiem czy
    jest sens cokolwiek robić.

    Jakieś porady, opinie?

    Marcin