  • 1. Data: 2006-06-12 21:47:32
    Temat: Rozliczenie czyszczenia kanalizacji w małej wspólnocie
    Od: Tomek <t...@w...pl>

    Witajcie,

    jestem członkiem małej wspólnoty mieszkaniowej, składającej się z trzech
    współwłaścicieli. Dwóch posiada udziały po 40%, trzeci (ja) - 20%.
    Ostatnio pojawiła się konieczność udrożnienia zapchanego przyłącza
    kanalizacyjnego pomiędzy wspólną częścią nieruchomości a ulicą i powstał
    problem z rozliczeniem przyszłej należności dla usługodawcy.

    Ja oczekuję, że zgodnie z KC Art. 207 oraz Ustawą z dnia 24 czerwca 1994
    roku o własności lokali Art. 12. 2. mój udział w należności będzie
    wynosił 20% - zgodnie z posiadanym udziałem we współwłasności.

    Jednakże pozostali współwłaściciele żądają, aby rozliczenie było
    dokonane na podstawie wskazań zużycia wody przez indywidualne wodomierze
    za okres ostatnich kilku miesięcy, argumentując, że stopień udziału w
    "zamuleniu" kanalizacji jest wprost proporcjonalny do ilości zużytej
    wody. W takim przypadku mój udział zamiast 20% w kosztach usługi,
    wyniósłby aż 50%, co jest dla mnie nie do zaakceptowania.

    Dodam, że nie zostały dotychczas w żaden formalny sposób uchwalone
    zasady rozliczeń inne, niżby wynikały z ogólnych przepisów. Nie ma też -
    IMHO - przesłanek, aby takowe rozróżnienie wprowadzić. Mój lokal, tak
    samo jak pozostałe, jest przeznaczony na cele mieszkaniowe, nie jest w
    nim prowadzona działalność gospodarcza czy usługowa, a różnice w zużyciu
    wody wynikają wprost z ilość osób zamieszkujących w poszczególnych lokalach.

    Kto, od strony prawnej, ma rację w tym sporze?

    Pozdrawiam

    Tomek