  • 1. Data: 2005-03-21 09:54:13
    Temat: Rozdzielnosc majatkowa, a uzyczenie samochodu
    Od: "Paweł Świtaj" <s...@W...gazeta.pl>

    Witam szanownych grupowiczow.
    Prowadze dzialalnosc gospodarcza samodzielnie. Z zona zyjemy w rozdzielnosci
    majatkowej. Zona wraz z moim tesciem kupili samochod i chcemy zawrzec umowe o
    niodplatne uzyczenie samochodu na potrzeby mojej dzialalnosci.
    Jak prawo podatkowe radzi sobie z takimi przypadkami?
    Wiem, ze gyby samochod byl wlasnoscia tylko tescia, to nie byloby problemu,
    ale jak to jest w przypadku, gdy z zona jestesmy w rozdzielnosci majatkowej?
    Czy to uzyczenie zaliczane jest jako przychod do firmy?
    Prosze o podpowiedzi.

    Z powazaniem
    Pawel Switaj

  • 2. Data: 2005-03-21 11:39:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Mar 2005, Paweł Świtaj wrote:

> [...]
    >+ niodplatne uzyczenie samochodu na potrzeby mojej dzialalnosci.
    >+ Jak prawo podatkowe radzi sobie z takimi przypadkami?

    IMHO:
    +++++
    Art. 14. 1. Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10
    ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne [...]
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    [...]
    8) wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych
    nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11
    ust. 2-2b,
    z wyjątkiem otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy
    ^^^^^^^^^^^
    podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn,
    -----

    >+ Wiem, ze gyby samochod byl wlasnoscia tylko tescia, to nie byloby problemu,

    Znaczy: że miałbyś przychód do opodatkowania, tak ?
    Jakbyś go "bezproblemowo" określił ?
    I jakie stanowisko zajmujesz w kwestii czy taki przychód jest KUP ?

    >+ ale jak to jest w przypadku, gdy z zona jestesmy w rozdzielnosci majatkowej?

    :)
    Chyba masz ustawę do przeczytania... ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-03-21 13:48:35
    Od: "Paweł Świtaj" <s...@N...gazeta.pl>

    Niestety nie znam dokladnie przepisow podatkowych, stad moje pytanie.

> [...]
    > -----

    > Znaczy: że miałbyś przychód do opodatkowania, tak ?
    Tesc nalezy do I-szej grupy, podobnie jak zona (logicznie rzecz biorac, to i z
    tesciem zyje w rozdzielnosci majatkowej, wiec na moj rozum, nie powinno byc z
    tym problemu), niestety moja ksiegowa mowi mi co innego (wczesniej mowila tez
    co innego) i dlatego skolowacialem.
    > Jakbyś go "bezproblemowo" określił ?
    J.W. I-sza grupa podatkowa.
    > I jakie stanowisko zajmujesz w kwestii czy taki przychód jest KUP ?

    > :)
    > Chyba masz ustawę do przeczytania... ;)
    Czy chodzi tu tylko o ustawe o podatku dochodowym, czy jakas jeszcze?
    Dziekuje za podpowiedzi, ale nie wiem, czy juz jestem pewien, co i jak :)

  • 4. Data: 2005-03-21 19:50:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ tesciem zyje w rozdzielnosci majatkowej, wiec na moj rozum, nie powinno byc z

    Acha ! - w końcu zajarzyłem w czym problem :)
    Rozumiem że we współwłasności.

    >+ niestety moja ksiegowa mowi mi co innego (wczesniej mowila tez
    >+ co innego)

    ...acha... :)

    >+ i dlatego skolowacialem.

    Podejdźmy do tego tak: żona i teść są współwłaścicielami auta,
    tak ? Jak ma się prawo do "pożytków" (i ogólnie - rozporządzania)
    samochodem ?
    Wg KC - "każdy ma swój udział".
    Oboje rozporządzają swoim *udziałem* w samochodzie !

    Stawiamy pytanie: "jakie świadczenie uzyskujesz od zony
    i jakie od teścia" ?
    Bo trzeba wiedzieć *co* mielibyśmy opodatkować, prawda ?
    :)

    >+ > Jakbyś go "bezproblemowo" określił ?
    >+ J.W. I-sza grupa podatkowa.
    >+ > I jakie stanowisko zajmujesz w kwestii czy taki przychód jest KUP ?

    IMO nie jest. A to z tego powodu że przychodu nie widzę, to i nie
    można go w KUP zaliczyć :)

    >+ > Chyba masz ustawę do przeczytania... ;)
    >+ Czy chodzi tu tylko o ustawe o podatku dochodowym, czy jakas jeszcze?

    O podatku to IMO tylko dochodowym.
    Ale w kwestiach współwłasności to jeszcze Kodeks Cywilny... przynajmniej
    stosowne działy :)
    Rzuć okiem do art. 8 UoPDoOF... aczkolwiek *wprost* nie określa
    on podmiotu "przeciwnego" (czyli "od kogo uzyskujemy przychód")
    to robi to :] owa "zasada". IMO - zastosowana "po" próbie ustalenia
    *co* i *od kogo* uzyskujemy :) - tu ona się przydaje, do określenia
    *kto* uzyskał przychód lub stał się jego źródłem.
    Przypomnę iż "spółka" (w rozumieniu: nie spółka handlowa, czyli
    coś co najczęsciej występuje w formie "spółki cywilnej") oraz
    "współwłasność" nie mają ani osobowości prawnej ani zdolności
    prawnej - więc *podmiotem* są zawsze *wpólnicy* :)
    *Od kogo* pochodzi przychód ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)