  • 1. Data: 2004-04-12 18:13:48
    Temat: Renta rodzinna w drodze wyjątku
    Od: "Neutrino" <c...@W...op.pl>

    Witam!

    Ostatnio, w zasadzie przez przypadek dowiedzialem sie, ze renta
    rodzinna, ktora pobieram od pierwszego roku zycia po zmarlej matce jest
    "renta rodzinna przyznana w drodze wyjatku przez prezesa ZUS". Powiem
    szczerze, ze bylo to "odkrycie" dosc niepokojace, zwlaszcza, ze jako mlody
    czlowiek od okolo miesiaca znalazlem sobie prace na umowe-zlecenie.
    Dowiedzialem sie, ze aby moc otryzmywac te rente nie wolno mi miec zadnego
    innego zrodla dochodow :( Stoje wiec w sytuacji w ktorej nie bardzo wiem co
    robic - renta rodzinna jest moim glownym zrodlem utrzymania, za malym jednak
    aby pokryc moje bierzace potrzeby materialne (wynajem mieszkania, wyzywienie
    etc.).
    Co moge w tej sytuacji zrobic? Nie moge w jakis sposob odwolac sie od
    ew. zaprzestania wyplaty renty rodzinnej? W tej sytuacji oczywiste jest, ze
    zrezygnuje z pracy, jakoze daje mi ona mniejszy dochod niz renta :(
    I dodatkowe pytanie - czy jesli rozpoczne prace renta rodzinna jest mi
    wstrzymywana czy calkowicie zaprzestawana, tzn. czy jesli z pracy zrezygnuje
    po czasie, to czy moge do renty wrocic?

    Bardzo prosze o wszelkie porady, gdyz sprawa jest naprawde bardzo pilna
    (jeszcze nie otryzmalem z zakladu pracy zadnych pieniedzy, ale mam je dostac
    lada dzien).
    Z gory dziekuje,
    Pozdrawiam,
    Neutrino.

  • 2. Data: 2004-04-12 19:53:32
    Temat: Re: Renta rodzinna w drodze wyjątku
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Użytkownik "Neutrino" <c...@W...op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > czlowiek od okolo miesiaca znalazlem sobie prace na umowe-zlecenie.
    > Dowiedzialem sie, ze aby moc otryzmywac te rente nie wolno mi miec

    Skąd uzyskałeś te informacje? Jeżeli w ZUS, to są miarodajne i trzeba było
    zapytać o wszystkie wątpliwości.
    Jeżeli natomiast taka informacja pochodzi z decyzji prezesa ZUS sprzed
    kilkunastu co najmniej lat przyznającej rentę, to należy jak najszybciej
    zasięgnąć informacji w ZUS (informacja emerytalno-rentowa), gdzie uzyskasz
    wszystkie informacje (przepisy mogły się zmienić).

    > Co moge w tej sytuacji zrobic? Nie moge w jakis sposob odwolac sie
    od
    > ew. zaprzestania wyplaty renty rodzinnej?

    Odwołanie zależy od tego, jakie są przepisy.
    Przeglądając obowiązującą ustawę o rentach i emeryturach z FUS nie
    natknęłam się na podane przez Ciebie ograniczenie w dorabianiu przy rencie
    rodzinnej przyznanej w drodze wyjątku.

> [...]
    mi
    > wstrzymywana czy calkowicie zaprzestawana, tzn. czy jesli z pracy

    Zapytaj w ZUS, bo dotyczy renty w drodze wyjątku, te przepisy nie są zbyt
    szeroko znane.

    > Bardzo prosze o wszelkie porady, gdyz sprawa jest naprawde bardzo pilna
    > (jeszcze nie otryzmalem z zakladu pracy zadnych pieniedzy, ale mam je
    dostac
    > lada dzien).

    Skoro przychód z umowy zlecenia jest mniejszy niż renta, radzę wstrzymanie
    się z odbiorem wynagrodzenia za umowę zlecenie do chwili wyjaśnienia
    wątpliwości w ZUS.
    Z ostrożności, żeby uchronić się przed sytuacją, że zostaniesz całkowicie
    pozbawiony prawa do renty.

    Jednak sądzę, że ograniczenie nie zezwalające na uzyskiwanie przez Ciebie
    dodatkowego dochodu, jeżeli obowiązuje, to będzie dotyczyć tylko
    poszczególnych miesięcy, w których uzyskałeś przychód np. z umowy
    zlecenia. Gdyby tak było, to z umowy zlecenia mógłbyś pobierać
    wynagrodzenie np. jednorazowo za 3 miesiące, a rentę miałbyś potrąconą
    tylko za 1 miesiąc (w którym była wypłata).

    A może Ciebie, jako ucznia lub studenta, to ograniczenie dot. renty nie
    obowiązuje, ponieważ z tytułu umowy zlecenia nie będziesz podlegał ani
    obowiązkowo, ani dobrowolnie żadnym ubezpieczeniom ZUS.
    A może przy umowie o dzieło mógłbyś bez ograniczeń pobierać swoją rentę?

    Jeszcze raz radzę skontaktować się z ZUS, aby uzyskać miarodajne
    informacje. Ponadto rencista uzyskujący dodatkowy dochód powinien o tym
    fakcie zawiadomić ZUS.

    Pozdrawiam

    wa

  • 3. Data: 2004-04-19 20:14:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Apr 2004, waczek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ się z odbiorem wynagrodzenia za umowę zlecenie do chwili wyjaśnienia

    wKF: o ile nie mam pojęcia w kwestii ZUS i renty, to o ile wiem
    dochody z pracy oraz z umów osobistych są dla ZUS oparte o dochody
    w rozumieniu podatku dochodowego.
    A w tym momencie sprawa nie wygląda tak prosto że "nie wezmę
    z kasy": w myśl ustawy o podatku dochodowym liczy się "postawienie
    do dyspozycji" a *nie* "odbiór" pieniędzy !
    Jeśli zakład ma kasę i kasa dostaje "listę do wypłaty" to z momentem
    przekazania tej listy wynagrodzenie jest "postawione", podlega
    opodatkowaniu i oZUSowaniu: zlecenio- lub/i praco- dawca musi
    wystawić deklarację tego dochodu i odprowadzić zaliczki na
    podatek oraz składki ZUS (z zastrzeżeniem: chyba że nie ma składki :)) !
    Najpóźniej 15. następnego miesiąca ZUS dostanie informację
    o dochodzie (a 20. - Urząd Skarbowy).

    >+ Z ostrożności, żeby uchronić się przed sytuacją, że zostaniesz całkowicie
    >+ pozbawiony prawa do renty.

    Jak nie chce wynagrodzenia to musi pilnować zleceniodawcy i NIE
    podpisywać rachunku !

    >+ A może Ciebie, jako ucznia lub studenta, to ograniczenie dot. renty nie
    >+ obowiązuje, ponieważ z tytułu umowy zlecenia nie będziesz podlegał ani
    >+ obowiązkowo, ani dobrowolnie żadnym ubezpieczeniom ZUS.

    A to możliwe. Ale nie wyklucza "bezprawności" pobierania renty (*o ile*
    jest ograniczenie o którym Neutrino pisze....

    >+ Jeszcze raz radzę skontaktować się z ZUS, aby uzyskać miarodajne
    >+ informacje. Ponadto rencista uzyskujący dodatkowy dochód powinien o tym
    >+ fakcie zawiadomić ZUS.

    ...ano właśnie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd