  • 1. Data: 2006-01-11 17:23:35
    Temat: Renta rodzinna - rozliczenia - długie.
    Od: Dominik Kubiński <k...@d...pl.no-spam>

    Witam,
    mam pewien problem, który postaram się wyjaśnić zwięźle a jasno.

    Moja mama (l. 53) otrzymuje od roku rentę rodzinną po zmarłym moim
    ojcu (jako jedyna uprawniona otrzymuje 85% uposażenia, co wyniosło -
    przed potrąceniem zaliczki na podatek doch. i ubezp. zdrowotne - ok.
    2800 zł). Zadeklarowała uzyskiwanie dochodów większych niż 70% średniej
    krajowej, co zaowocowało zmniejszeniem wypłacanej renty o max. kwotę
    zmniejszenia, czyli 330,87 zł. (20,4% x 2800 > 330,87). Po potrąceniu
    zaliczki na podatek i ubezp. - świadczenie wynosiło co miesiąc ok. 2038
    zł.

    W pięciu miesiącach 2005 r. uzyskała dochód wyższy niż 130% śr.
    krajowej, publikowanych odpowiednio na stronach ZUS. W trzech miesiącach
    były to kwoty kilkunastozłotowe, w dwóch - ok. 1200 zł. Sumarycznie dało
    to dochód w wys. ok. 39000 zł, co przy 130% przeciętnego miesięcznego
    wynagrodzenia w wysokości 36 797,40 zł dało przekroczenie w wysokości
    ok. 2500 zł.

    I tu przyszedł czas rocznego rozliczenia z ZUS-em. Mając niejakie
    problemy ze znalezieniem z szczecińskim oddziale ZUS-u kogoś, kto
    kompetentnie sprawę by mi wyjaśnił - postanowiłem samemu obliczyć kwotę
    należnego zwrotu. I tu napotkałem problem. Dotyczy on konkretnie
    "ROZPORZĄDZENIA MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 22 lipca 1992
    r. w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury
    i renty." (Dz.U.1992.58.290 z późniejszymi zmianami). Konkretnie mam
    problem z interpretacją paragrafów od 7 do 9.

    Precyzuję dokładnie problem: w ustawie "Emerytury i renty z Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych." (Dz.U.2004.39.353) mowa jest o 70% i 130%
    przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia jako o kwotach granicznych
    przychodu. Jednak w w/w rozporządzeniu (par. 7) wprowadzone są INNE
    kwoty - odpowiednio 60% i 120% kwoty bazowej (?).

    Z par. 9.1 w/w rozporządzenia rozumiem, iż do rozliczenia się z
    ZUS-em mama musiałaby oddać kwotę przekroczenia, czyli 2500 zł (jak
    wyliczyłem w 2. akapicie, opierając się na 130% w/g ustawy). Jednak moje
    wątpliwości budzą te "nowe" kwoty graniczne, pojawiające się w
    rozporządzeniu.

    I podsumowując - pytania:
    a) co oznacza 'kwota bazowa' z par. 7.1 rozporządzenia?;
    b) łopatologicznie - ile ZUS-owi należy się od mojej mamy?

    Z góry serdecznie dziękuję za pomoc. W razie dodatkowych pytań -
    udzielę wszelkich potrzebnych informacji (na grupie, privie, lub GG).

    Pozdrawiam,

    Dominik Kubiński GG#: 1535747 -----------------------------------
    e-mail: kubinski(at)digimer.pl Dla ciebie jestem ateistą,
    kubinski(at)med.pam.szczecin.pl za to dla Boga - lojalną opozycją.
    WWW: http://www.rejs.digimer.pl --------------------(c) Woody Allen

  • 2. Data: 2006-01-11 17:42:09
    Temat: Re: Renta rodzinna - rozliczenia - długie.
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    60% i 120% to wskaźniki niemal z "wykopalisk", aktualnie, od wielu już
    lat, obowiązują wskaźniki 70% i 130%. Więcej na stronach ZUS, np.
    http://www.zus.pl/swiadcze/emer011.htm

    wa

  • 3. Data: 2006-01-11 17:54:28
    Od: Dominik Kubiński <k...@d...pl.no-spam>

    wektor wrote:
    > Witam,
    > 60% i 120% to wskaźniki niemal z "wykopalisk", aktualnie, od wielu już
    > lat, obowiązują wskaźniki 70% i 130%. Więcej na stronach ZUS, np.
    > http://www.zus.pl/swiadcze/emer011.htm

    I tak też bym je potraktował, jednak takie wskaźniki podaje Lex
    Polonica, ze stanem prawnym na listopad 2005.
    Więc mam rozumieć, że owe procenty tyczą tej samej materii i po prostu
    rozporządzenie jest w tym punkcie niezgodne z ustawą?

    Dziękuję i
    pozdrawiam

    (przepraszam za priv)

    --
    Dominik Kubiński GG#: 1535747 -----------------------------------
    e-mail: kubinski(at)digimer.pl W końcu historia zapomina,

  • 4. Data: 2006-01-11 17:57:31
    Od: Dominik Kubiński <k...@d...pl.no-spam>

  • 5. Data: 2006-01-11 18:50:28
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    Jeszcze uzupełnienie.
    Na wniosek dorabiającego rencisty ZUS może zrobić miesięczne
    rozliczenie przychodu za poprzedni rok.
    Przy niewielkich przekroczeniach górnej granicy 130% można
    zadeklarować dobrowolną wpłatę na FUS nadwyżki przychodu ponad 130%,
    co uchroni przed koniecznością zwrotu całej emerytury za dany miesiąc
    lub rok.
    Doradzałabym zasięgnięcie informacji w ZUS jeszcze przed złożeniem
    oświadczenia o dodatkowym przychodzie w 2005 r.
    Kwota zmniejszenia renty rodzinnej wynosi aktualnie 330,87 zł - 20,4%
    obowiązującej aktualnie kwoty bazowej, tj. 1903,03 zł.

    wa