eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Rękojmia na nowe mieszkanie
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2005-11-01 00:53:51
    Temat: Rękojmia na nowe mieszkanie
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam,
    Proszę o komentarz do propozycji pewnego dewelopera zapisów dot. rękojmi. Są
    to zapisy z protokołu odbioru lokalu.

    Czy Waszym zdaniem:
    A. [Punkt 1] Pkt 1 ogranicza zakres rękojmi do wad powstałych po odbiorze
    lokalu. A co z wadami istniejącymi w momencie odbioru, w tym wadami ukrytymi?
    Czy można w takich warunkach żądać naprawy np. krzywej posadzki (wada już
    istniała w momencie odbioru).

    B. Czy rękojmia jest ograniczona do wad ukrytych? KC o tym nie mówi.

    C. [Punkt 2] Czy takie generalne wyłączenie lokali w których dokonano
    przeróbek jest uzasadnione? Nie wydaje mi się, ale może nie mam racji. W końcu
    w każdym nowym lokalu dokonywane są pewne przeróbki i jeśli nie wpływają na
    powstanie wady, to nie powinny mieć znaczenia dla rozpatrywania rękojmi.

    D. [Punkt 3] Czy z 3-letniej rękojmi dot. budynku wyłączone są instalacje (co,
    woda, kanalizacja, elektryka), elementy izolacji dachu, balustrady balkonów?
    Pytanie zasadniczo brzmi jaka jest definicja budynku na którą powołuje się KC
    i co obejmuje.

    E. [Punkt 4] Czy norma mówi rzeczywiście tylko o szerokości rys, a nic o ich
    ilości, długości itp.

    F. [Punkt 5] Czy montaż okien i drzwi balkonowych ma wg KC ograniczony okres
    rękojmi do 1 roku, czy jest to ograniczenie wprowadzane przez dewelopera (to
    znowu pytanie o definicję budynku).

    G. [Punkt 6d] Czy deweloper może uznaniowo kwalifikować wady? Czy taki zapis
    go do tego upoważnia?

    H [Punkt 6e] To jest już co najmniej dziwne - dlaczego Kupujący miałby
    przedstawiać protokół odbioru do wglądu? Czy jest dla tego wymagania
    jakikolwiek przepis KC? Wygląda na to, że deweloper przewiduje bałagan we
    własnych papierach i zrzuca odpowiedzialność za przygotowanie się do oceny
    wady na Kupującego.

    I. [Punkt 6f] Termin uzgodniony z deweloperem. A czy KC nie mówi nic o
    wyznaczeniu terminu przez Kupującego?

    J. [Punkt 6h] Czy tutaj jest jakieś niebezpieczeństwo?

    K. [Punkt 7] Tutaj deweloper zwalnia się z rękojmi za wady, których naprawy
    nie zażądał Kupujący (pewnie licząc, że uda się wcisnąć Kupującemu podczas
    odbioru, że coś nie jest wadą lub, że nie da się jej już naprawić). Nawet nie
    wspomina się tutaj o możliwości obniżenia ceny.

    Jak w praktyce postępować z w sytuacji przedstawienia takich zapisów w
    protokole do podpisu? Wyrzucić caly protokół, skreślić te zapisy?

    Jak postępować, gdy deweloper odmawia uznania w protokole wady? Spisać
    protokół rozbieżności?

    I co zrobić, gdy wada jest ale nie da się jej usunąć - np. nie prostopadłe
    ściany. Jak wycenić wadę?


    ***************
    A oto treść zapisów o rękojmi z propozycji dewelopera protokołu odbioru lokalu:
    ***************

    1. Rękojmia obejmuje defekty i usterki powstałe po odbiorze lokalu, w wyniku
    wad ukrytych zastosowanych materiałów, technologii i wykonawstwa.

    2. Rękojmią nie są objęte wady i defekty spowodowane normalnym zużyciem
    eksploatacyjnym, niewłaściwą eksploatacją, działaniem sił zewnętrznych.
    Rękojmią nie są objęte lokale w których samowolnie dokonano przeróbek,
    przestawienia ścian, przekuć, zmian w instalacjach oraz te części wspólne
    budynku, które są związane z samowolnymi przeróbkami oraz zmianami w
    instalacjach.

    3. Okres rękojmi ropoczyna się od daty wydania lokalu następującego w dniu
    podpisania niniejszego protokołu przekazania lokalu i wynosi:

    36 miesięcy dla:
    elementów konstrukcyjnych budynku, tj. ścian zewnętrznych i wewnętrznych,
    stropów i konstrukcji dachu.

    12 miesięcy dla:

    pozostałych elementów wyposażenia i wykończenia, takimi jak np. stolarka,
    elementy kowalsko-ślusarskie, instalacje elektryczne (orurowanie i przewody),
    instalacja odgromowa oraz orurowanie wodno-kanalizacyjne, c.o., gazu i ciepłej
    wody, urządzenia techniczne:

    hydrofornie, węzły cieplne, tablice rozdzielcze, dźwigi oraz pokrycie i
    izolacje dachowe,

    urządzenia terenowe, podłogi z desek, posadzki: drewniane, posadzki z tworzyw
    sztucznych, płytkowe i rolowane, posadzki dywanowe, urządzenia (przybory),
    osprzęt i zawory, zasuwy, baterie: wanny, umywalki i zlewozmywaka (bez
    uszczelek), wanny i umywalki, miski klozetowe, płuczki klozetowe, grzejniki,
    kuchnie i piece gazowe, anteny telewizyjne zbiorcze, szafy wnękowe, meble
    kuchenne, malowanie zewnętrzne i wewnętrzne ścian, stropów i słupów
    niezaleznie od rodzaju farb), malowanie stolarki, elementów metalowych,
    budynku oraz zieleń przy obiekcie, krzewy i trawniki.

    4. Zarysowania tynków o szerokości rys do 0,3 mm włącznie, zgodnie z normą PN-
    B-0326 nie stanowią wad budynku, a zatem nie są uznawane jako usterki
    podlegające naprawie w ramach rękojmi.

    5. Na okna i drzwi balkonowe zamontowane w lokalu udzielana jest przez ich
    producenta gwarancja, liczona od daty wydania lokalu niniejszym protokołem,
    wynosząca dla:
    - szyb, profili, okuć i uszczelek 60 miesięcy
    - montażu i robót ogólnobudowlanych 12 miesięcy

    6. Usterki w Państwa lokalu podlegające naprawie w ramach rękojmi prosimy
    zgłaszać tylko i wyłącznie w formie pisemnej. Sposób zgłaszania i
    rozpatrywania usterek odbywa się wg następującej procedury:

    a. zgłoszenia usterek należy kierować do:
    - administratora
    - biura <nazwa dewelopera> osobiście, lub korespondencyjnie

    b. zgłoszenie usterek powinno zawierać:
    - imię i nazwisko osoby zgłaszającej usterkę,
    - datę protokolarnego odbioru lokalu,
    - czytelny podpis osoby zgłaszającej usterkę
    - datę wystąpienia usterki
    - lokalizację
    - datę zgłoszenia usterki
    - opis usterki
    - nr telefonu kontaktowego

    c. po wpisaniu usterki do rejestru Klient otrzymuje pisemne potwierdzenie
    przyjęcia zgłoszenia

    d. usunięcie usterki nastąpi po rozpatrzeniu i stwierdzeniu jej zasadnosci
    przez komisję powołaną przez <nazwa dewelopera>

    e. Kupujący ma obowiązek udostępnić, do wglądu komisji dokonującej
    kwalifikacji usterki, niniejszy protokół przekazania lokalu. Komisja ma prawo
    odmowy kwalifikacji usterki, jeżeli zgłaszający usterkę nie udostępni
    protokołu przekazania lokalu.

    f. usterki objęte rękojmią będą usuwane w terminach uzgodnionych z <nazwa
    dewelopera>.

    g. odbiór i akceptację wykonanych prac kwituje Kupujący własnoręcznym podpisem
    w protokole napraw gwarancyjnych

    h. o uznaniu zgłoszenia jako niezasadnego Kupujący jest informowany pisemnie
    przez <nazwa dewelopera>

    7. Usterki wpisane do protokołu przekazania lokalu muszą zawierać klauzulę, że
    podlegają naprawie, w przeciwnym wypadku ma zastosowanie Art 557 par 2 K.C.

    8. W sprawach nieuregulowanych mają zastosowanie właściwe przepisy K.C.


    --
    Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1