  • 1. Data: 2002-03-11 09:08:25
    Temat: Rękojmia a art. 558 kc
    Od: "newsmark" <n...@o...pl>

    " art. 558 par 1.
    Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub
    wyłączyć. Jednak w umowach
    z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z
    tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach
    szczegółowych."

    Czy ktoś mógłby to zinterpretować?
    Czy sprzedawca może pozbawić konsumentów "rękojmi" ?
    Gdzie szukać owych przepisów szczegółowych?

    Z góry dzięki za sugestie bądź odpowiedzi

  • 2. Data: 2002-03-11 14:40:25
    Temat: Re: Rękojmia a art. 558 kc
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Mon, 11 Mar 2002, newsmark wrote:

    > Czy ktoś mógłby to zinterpretować?

    Jest to norma jednostronnie dyspozytywna (albo, jak kto woli,
    jednostronnie imperatywna - żeby kol. Buker miał się czego czepiać). Czyli
    że można się umówić inaczej, ale tylko w jedną stronę - w tym przypadku na
    korzyść konsumenta.

    > Czy sprzedawca może pozbawić konsumentów "rękojmi" ?

    W obrocie niekonsumenckim - może, oczywiście za zgodą drugiej strony, więc
    nie wiem czy można to nazwać "pozbawieniem".

    > Gdzie szukać owych przepisów szczegółowych?

    One zapewne nie konsumentów dotyczą.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-03-11 14:49:32
    Temat: Odp: Rękojmia a art. 558 kc
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik newsmark <n...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a6hoq3$nip$...@n...ipartners.pl...
> [...]
    >
    > Czy ktoś mógłby to zinterpretować?
    > Czy sprzedawca może pozbawić konsumentów "rękojmi" ?
    > Gdzie szukać owych przepisów szczegółowych?

    np. przepisy o komisie

  • 4. Data: 2002-03-12 15:32:52
    Od: "newsmark" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

> [...]
    >
    > W obrocie niekonsumenckim - może, oczywiście za zgodą drugiej strony, więc
    > nie wiem czy można to nazwać "pozbawieniem".

    Dzięki za fachowe słownictwo.
    Konkretnie kupowałem elementy komputera i na fakturze zawarte
    zostało zdanie (zauważyłem je dopiero w domu) o "o wyłączeniu rękojmi
    zgodnie z art. 558 kc". Cytuję z głowy.

    Na razie elementy są ok. więc się nie martwię, ale gdyby... .
    Warto znać swoje prawa. Więc może mnie ktoś pozbawić "rękojmi"?
    Więc jak to jest?

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2002-03-12 17:29:04
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Tue, 12 Mar 2002, newsmark wrote:

    > Konkretnie kupowałem elementy komputera i na fakturze zawarte
    > zostało zdanie (zauważyłem je dopiero w domu) o "o wyłączeniu rękojmi
    > zgodnie z art. 558 kc". Cytuję z głowy.

    Z jakiego powodu? Kupowałeś w komisie? Nawet wtedy komisant musi tę
    odpowiedzialność wyłączyć *przed* zawarciem umowy. Jeśli powiesił kartkę w
    swoim sklepie że wyłącza, to ok. Jeśli dopisał na fakturze (pewnie małymi
    literkami), to niezbyt, faktura wszak zostaje wypisana już po zawarciu
    umowy...

    > Na razie elementy są ok. więc się nie martwię, ale gdyby... .
    > Warto znać swoje prawa. Więc może mnie ktoś pozbawić "rękojmi"?

    Jako konsumenta - tylko wyjątkowo (patrz wyżej).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 6. Data: 2002-03-12 20:24:24
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > literkami), to niezbyt, faktura wszak zostaje wypisana już po zawarciu
    > umowy...

    zaraz zaraz, a co to takiego faktura?
    Gwidonie nie wprowadzaj ludzi w blad jak nie znasz sie na rzeczy

    Rolek

  • 7. Data: 2002-03-14 09:04:54
    Od: "newsmark" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...
    > On Tue, 12 Mar 2002, newsmark wrote:

    > Z jakiego powodu? Kupowałeś w komisie?...

    Nie w komisie a w firmie Lucky Star Polska Sp. z o.o. w Łodzi zajmującej się
    sprzedażą
    hurtową i detaliczną. Zapisy na fakturach mają następującą postać:
    "...
    ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI JEST WYŁĄCZONA (ART.558 &1KC).
    ODBIÓR TOWARU OZNACZA BEZWARUNKOWĄ AKCEPTACJĘ W/W WARUNKÓW ZAKUPU.
    ..."
    Stąd i moje obawy wyrażone na forum listy dyskusyjnej.

> [...]
    imperatywna . ...
    >Czyli że można się umówić inaczej, ale tylko w jedną stronę - w tym

    Czy z powyższej wypowiedzi mogę wysnuć wniosek, że cytowany przeze mnie
    zapis na fakturze nie ma dla mnie (czyt. konsumenta) żadnych negatywnych
    skutków?
    Jeśli nie ma, to do kogo Waszym zdaniem jest kierowany?

    Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi i sugestie.