  • 1. Data: 2008-06-12 10:18:56
    Temat: Reklamować, czy zwrócić towar jako niezgodny z umową
    Od: "szmalec" <m...@m...pl>

    Witam, na początek opis sytuacji:
    Około 1.5 roku temu w jednym z dużych sklepów, gdzie podobno idioci nie
    kupują, nabyłem panoramiczny telewizor LCD 32'' marki LG.
    Sprzęt wciąż jest "na gwarancji".
    Przy okazji meczów Euro2008, które oglądam w 16:9 na Polsat Sport Extra
    zauważyłem na matrycy ciemną, pionową linię-smugę umiejscowioną około 10cm
    od prawej krawędzi ekranu, przez prawie całą jego wysokość. Smuga jest
    niewidoczna na tle białym oraz czarnym tle, a także trudno widoczna na tle
    "pstrokatym". Najlepiej widoczna jest na dość ciemnym zielonym tle, nieco
    mniej na szarym i innych pośrednich - np. na jaskrawo czerwonym prawie
    niewidoczna. Lokalizacja smugi (szerokiej na około 2 piksele) powoduje, ze
    oglądając w 4:3 jest praktycznie niezauważalna, bop jest na granicy obrazu.
    Za to w 16:9 (zwłaszcza właśnie na zielonym jak murawa boiska tle) widoczna
    i irytująca.
    Mam silne wrażenie, że wada mogła być od nowości, gdyż nigdy wczesniej nie
    oglądałem meczów w 16:9 , i w ogólności ten tryb używany był sporadycznie i
    co najwyżej na tzw zoomie, bo do niedawna miałem sygnał wyłącznie w 4:3.
    Wada występuje niezależnie od źródła sygnału (antena, tuner satelitarny via
    SCART, DVD via SCART)

    Pytanie: Co lepiej zrobić, i co da się w ogóle zrobić: reklamować, czy
    zwracać do sklepu z powodu niezgodności z umową.
    Co chcę osiągnąć? Jak najszybciej mieć sprawny telewizor nie ponosząc
    kosztów. Może być taki sam model.
    Jeśli można ugrać zwrot pieniędzy, to oczywiście byłoby bardzo miło (ceny
    spadły), aczkolwiek nie zależy mi na tym najbardziej.

    Sprawę komplikuje (bądź nie) to, że opakowanie wyrzuciłem swego czasu na
    śmietnik nie mając warunków do jego przechowywania. Wcześniej sprawdziłem w
    warunkach gwarancji, oraz dopytałem w sklepie, że nie jest ono wymagane,
    jednak nie wiem jak w przypadku niezgodności z umową.

    Z góry dziękuję za (jeśli będą) wszystkie odpowiedzi

    pozdrawiam serdecznie

  • 2. Data: 2008-06-12 12:09:02
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "szmalec" <m...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Pytanie: Co lepiej zrobić, i co da się w ogóle zrobić: reklamować, czy zwracać
    > do sklepu z powodu niezgodności z umową.

    musiałbyś udowodnić, że wada istniała w momencie zakupu

  • 3. Data: 2008-06-12 12:52:32
    Od: "szmalec" <m...@m...pl>

    Użytkownik "gasper" napisał

    > musiałbyś udowodnić, że wada istniała w momencie zakupu

    ... gdyż minęło więcej niż 6 miesięcy od zakupu :(
    Niestety, nie udowodnię. Muszę skorzystać z gwarancji w takim razie, dzięki.

  • 4. Data: 2008-06-12 13:11:39
    Od: JareK <k...@n...interia.pl>

    szmalec pisze:
> [...]
    > Za to w 16:9 (zwłaszcza właśnie na zielonym jak murawa boiska tle) widoczna

    [...]

    Mój kolega miał niedawno podobną sytuację. Smuga czy inna kreska jest
    "typowym" objawem oglądania programów w 4:3. Niekiedy w instrukcjach o
    tym wspominają. Reklamuj. Mojemu koledze wymienili na nowy TV.

    JareK

  • 5. Data: 2008-06-12 14:39:33
    Od: "szmalec" <m...@m...pl>

    Użytkownik "JareK" napisał

    > Mój kolega miał niedawno podobną sytuację. Smuga czy inna kreska jest
    > "typowym" objawem oglądania programów w 4:3. Niekiedy w instrukcjach o tym
    > wspominają. Reklamuj. Mojemu koledze wymienili na nowy TV.

    zbaczając z tematu: wiesz jaki mechanizm stoi za tym, że tak się robi?
    No bo jeśli się tak zrobiło samo, to może samo się naprawi ;) hehe
    Faktycznie linia jest idealnie w miejscu krawędzi obrazu 4:3...
    Do kitu te LCD ;)

  • 6. Data: 2008-06-12 17:33:42
    Od: "Czabu" <grupy_WYTNIJ_TO_@_WYTNIJ_TO_poczta.onet.pl>

> [...]
    > No bo jeśli się tak zrobiło samo, to może samo się naprawi ;) hehe
    > Faktycznie linia jest idealnie w miejscu krawędzi obrazu 4:3...

    Na 99% tą linię masz własnie przez oglądanie telewizji w formacie 4:3.
    Kolega pracujący w fabryce telewizorów potwierdził, że mają sporo takich
    zgłoszeń i pouczył, żebym tego formatu nie używał.
    Co ciekawe podobny efekt miałem na monitorze LCD marki Dell. Wypaliło się
    okno logowania, widoczne ślady były tylko na szarym tle (monitor zawsze był
    wyłączany klawiszem, komputer działa non-stop). Pomogło włączenie wygaszacza
    ekranu z często zmieniającym się obrazem. Po ok. dwóch tygodniach ślady
    zniknęły. Serwis Dell'a kręcił, że tego gwarancja nie obejmuje, ale nie
    musiałem walczyć, bo wygaszacz pomógł.
    Szczerze mówiąc, ja jeszcze nie widziałem w instrukcji LCD, żeby producent
    przed tym ostrzegał, więc IMHO w takim przypadku można reklamować.

    Pozdrawiam
    Czabu

  • 7. Data: 2008-06-12 23:02:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.06.2008 Czabu <grupy_WYTNIJ_TO_@_WYTNIJ_TO_poczta.onet.pl> napisał/a:
    > Szczerze mówiąc, ja jeszcze nie widziałem w instrukcji LCD, żeby producent
    > przed tym ostrzegał, więc IMHO w takim przypadku można reklamować.

    Ba, istnieje powszechne przekonanie udokumentowane na dziesiątkach portali
    omawiających wady i zalety np. plazmy vs. lcd, że "wypalanie" dotyczy
    tylko tej pierwszej i systemów CRT.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2008-06-13 06:17:49
    Od: JareK <k...@n...interia.pl>

    Czabu pisze:

    > Szczerze mówiąc, ja jeszcze nie widziałem w instrukcji LCD, żeby
    > producent przed tym ostrzegał, więc IMHO w takim przypadku można

    Piszą podobno w samsungach, a widziałem w instrukcji SONY.

    JareK

  • 9. Data: 2008-06-13 06:20:45
    Od: JareK <k...@n...interia.pl>

    szmalec pisze:
    > Użytkownik "JareK" napisał

    > zbaczając z tematu: wiesz jaki mechanizm stoi za tym, że tak się robi?

    Związane jest to z konstrukcją panelu LCD. Nie wiem dokładnie, chodzi o
    to, że ciekłe kryształy ustalają się w jednej pozycji. Niech ktoś
    bardziej kompetentny o tym się wypowie.

    > No bo jeśli się tak zrobiło samo, to może samo się naprawi ;) hehe

    Jest szansa, że samo minie, czasami tydzień czasami miesiąc albo dwa na
    to trzeba. Jednak jak, jak chcesz to możesz reklamować. Tylko wpierw
    sprawdź w gwarancji i instrukcji czy nie ma wzmianki o tym.

    > Faktycznie linia jest idealnie w miejscu krawędzi obrazu 4:3...
    > Do kitu te LCD ;)

    JareK

  • 10. Data: 2008-06-13 06:35:31
    Od: JareK <k...@n...interia.pl>

    JareK pisze:

    > Piszą podobno w samsungach, a widziałem w instrukcji SONY.

    http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/P
    roductDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-
    1&partNumber=KDL40V3000

    w Specifications > Owner's Manual (PDF, 2.4MB)

    str. 7 rozdział LCD SCREEN

    Ghosting may occur when still pictures are displayed continuously. It
    should disappear after a few moments.

    JareK