  • 1. Data: 2006-11-25 07:02:22
    Temat: Reklamacja pieca CO
    Od: Dariusz Lekki <d...@g...pl>

    Witajcie!

    Sprawa nietypowa i z pewnością nie poruszana jeszcze na tym forum...

    Ok. 1.5 roku temu zakupiłem za ok 5.5 tys zł. piec centralnego
    ogrzewania firmy PerEko (bodajże Starachowice). Piec posiada 2 lata
    gwarancji, więc jeszcze jest nią objęty (choć nie wiem czy gwarancja ma
    zastosowanie w moim problemie). Jest to nowoczesny kocioł węglowy z
    podajnikiem ślimakowym na węgiel typu eko-groszek do ogrzewania domów
    mieszkalnych (do powierzchni max ok.190m2). Takich piecy jest na rynku
    masa i jest w czym wybierać - poza stosunkowo atrakcyjną ceną do zakupu
    przekonała mnie jego budowa tj. odpowiednie wyprowadzenie do komina i
    brak drzwiczek wyczystkowych (do czyszczenia wnętrza pieca) na tylnej
    jego ścianie (piec tylną ścianą przylega do ściany-komina, więc nie mam
    tam dostępu. Tyle wstępu teraz problem:

    Każdy piec musi mieć dostęp (tak myślę, aczkolwiek nie znam podstawy
    prawnej ale wynika to z bezpieczeństwa) i możliwość jego dokładnego
    wyczyszczenia. Ten nie ma - wnętrze pieca czyści się od frontowych
    drzwiczek (dobry dostęp - tuż poniżej połowy wysokości pieca) i na górze
    pieca (gdzie spaliny wydostają się do komina). Między tymi dwoma
    drzwiczkami jest jeszcze jeden kanał (w przekroju w kształcie litery S)
    do którego nie ma żadnego dostępu (technicznie budowa taka jest jak
    najbardziej wskazana i poprawna, bo spaliny zanim uciekną do komina, to
    krążą jeszcze w tych kanałach i grzeją.

    Kanału o którym mówię nie ma możliwości wyczyścić a oczywista sprawa, że
    tam zbiera się sadza która: obniża sprawność (efektywność) pieca a z
    czasem może doprowadzić do jego zatkania (tego kanału) i spaliny
    przestaną się wydobywać do komina - przypuszczam, że może to spowodować
    iż spaliny zaczną się przedostawać przez piec do kotłowni a potem (nie
    daj Boże) do mieszkania a wiadomo co to spaliny i jak bardzo nie lubimy
    np. czadu.

    Dzwoniłem do firmy PerEko i rozmawiałem z szefem produkcji (i głównym
    serwisantem jednocześnie) wygadał się, że faktycznie na początku zrobili
    serię (z tego co pamiętam 6 sztuk) pieców w których nie było dodatkowej
    wyczystki tego kanału a wszystkie pozostałe piece (w tym oczywiście te
    obecnie produkowane) taką wyczystkę posiadają. Na pytanie jak mam to
    czyścić powiedział, że mam sobie jakoś specjalnie jakąś blachę
    powyginać, jakieś druty czy coś - próbowałem, ale za nic się tam dostać
    nie mogę. Wątpię aby było to wykonalne a jeśli nawet jest, to na pewno
    nie należy to do zadań prostych i naturalnych (jak czyszczenie
    pozostałych elementów pieca). Po tej rozmowie przy najbliższej okazji
    pojechałem do sklepu gdzie zakupiłem piec, oraz do marketów budowlanych
    (gdzie również widziałem te modele w sprzedaży) i co zobaczyłem? Każdy
    piec MA WYCZYSTKĘ W TYLE umożliwiającą wyczyszczenie tego kanału.

    Jak sprawę ugryźć? Czy mam szansę wygrać w producentem? Uważam, że piec
    po pierwsze może stwarzać zagrożenie a po drugie kupując go przekonał
    mnie w części do jego zakupu brak wyczystek na tylnej jego ścianie.

    Jak i gdzie reklamować? Na jakiej podstawie (bo chyba nie na podstawie
    widzi mi się...).

    Przepraszam, za przydługawy post, ale zależy mi abyście mieli pełny
    obraz mojego problemu. Nie wiem gdzie się z tym problemem zwrócić -
    oczywista sprawa, że producent będzie się bronił i robił wszystko aby
    pieca np. nie wymienić (a cały układ kotłowni jest zrobiony pod ten piec
    i nie było to wcale proste i tanie.

    Czy producent nie powie, że teraz robią po prostu nowszy model?
    (nie można mieć np. pretensji do Microsoftu, że w windowsie 98 nie było
    tego co jest w windosie xp...). Wydaje mi się że podstawową sprawą
    będzie udowodnienie (z podstawą prawną której nie znam), że piec zagraża
    zdrowiu i być może życiu użytkowników.

    Jeszcze raz baaardzo proszę o pomoc.
    Pozdrawiam
    Dariusz Lekki

  • 2. Data: 2006-11-25 11:48:03
    Temat: Re: Reklamacja pieca CO
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej
    Pomijajac kwestie prawna: sa specjalne srodki do wypalania sadzy - sam
    mialem piec o bardzo podobnej konstrukcji jak Twoja, ale mialem u gory
    klapke, by dostac sie do tych scianek, ktore byly niedostepne ani od
    przodu, ani od tylu. Czyszczenie to katorga - wszedzie sadza (podloga,
    sciany, ja:)). W koncu kupilem ten srodek do czyszczenia i gdy juz sie
    wypalil, sprawdzilem piec - cala sadza wypalila sie!
    Innym rozwiazaniem jest wywiercenie dziurki, o srednicy ok 10mm i
    wlozenie na drucie wyciora stalowego - tez pomoze. Dziure zawsze mozna
    zaslepic sruba, czy czymkolwiek innym. O izolacje nie ma sie co martwic,
    jest i tak niepalna.
    Wiem,ze te rozwiazania, to moze polsrodek, ale uzwazam tez,ze jesli piec
    ma jakas homologacje, dopuszczenie do obrotu i atesty to nic nie uda Ci
    sie zalatwic.
    To tak jakbys po kupnie auta zadal jego zwrotu, bo znalazles taki sam
    model, ale ze skorzana tapicerka, a Ty masz tylko welur.

    Udowodnienie,ze taki piec zagraza zyciu na pewnie nie bedzie latwe,
    jesli ogolnie bedzie mozliwe!.
    Piotr

  • 3. Data: 2006-11-25 14:11:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Dariusz Lekki" <d...@g...pl> napisał w wiadomości

    Wydaje mi się, że należy to potraktować jako niezgodność towaru z umową i
    zaatakować sprzedawcę. Piec ma być tak skonstruowany, by dało się z niego
    korzystać. Skoro nie da się przeczyścić, to korzystać się nie da. A sprzedawca
    niech się pieniaczy z producentem.

  • 4. Data: 2006-11-25 19:46:34
    Od: "-->pinio<--" <p...@o...pl>

    Roszczeń reklamacyjnych mozna się domagać wyłacznie wtedy kiedy kocioł nie
    jest zgodny ze specyfikacją techniczną!!!! To że nie ma kanału wyczystnego
    użytkownik powinien zauważyc przed kupnem kotła,jako że jest to istotny
    element kotła-jeśli tego nie zauważył-to przyjął stan faktyczny!! Proponuje
    sprawdzić instrukcje obsługi kotła-czy jest tam rysunek techniczny(w
    większości kotłów jest)i czy jest na nim uwzględniona wyczystka której w
    Pana kotle brak-jeśli jej nie ma to nie ma Pan żadnych postaw reklamowania
    kotła!!!! Zasada jest prosta-mogę sobie zrobić kocioł bez jakiejkolwiek
    wyczystki i otrzymać na to wszelkie certyfikaty-problem czyszczenia?? To
    zazwyczaj pozostaje w gestii użytkownika!! Per-Eko to niestety odłam dobrze
    znanego nam Zębca(czyli szajs w innym wydaniu)!!!
    Przykro to mówić ale nie ma Pan żadnych szans na uzyskanie roszczenia
    reklamacyjnego-zwłaszcza że przy kotle z zasobnikiem zanieczyszczenia są tak
    znikome że spokojnie bez jakiegokolwiek czyszczenia "przeżyje" on ustawowe 2
    lata gwarancji!!!!
    Moja rada-Kupować kotły sprawdzone a nie produkt który jest na rynku
    zaledwie od 2 lat(i to jeszcze z kolebki marketowskiego Zębca)!!!!

  • 5. Data: 2006-11-25 19:53:45
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    -->pinio<-- napisał(a):
> [...]
    > Pana kotle brak-jeśli jej nie ma to nie ma Pan żadnych postaw reklamowania

    Chyba nie do konca. Jesli ktos sprzeda mi samochod bez silnika (a nie
    jestem zadna ustawa obligowany zeby znac budowe samochodu) i zakladajac
    ze na rysunkach technicznych nie ma owego silnika, to rowniez nie moge
    reklamowac z powodu niezgodnosci z umowa? Przeciez to brak jednego z
    wazniejszych elementow.
    W powyzszym przykladzie zamiast silnika mozna podstawic np. hamulce, lub
    ostatnio np. ABS (w ktory musza byc wyposazone wszystkie nowe
    samochody). Ich brak moze sie przyczynic do narazenia zdrowia i zycia
    uzytkownika. Tak samo jak zatkanie sie pieca z powodu braku otworu do
    czyszczenia....

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 6. Data: 2006-11-25 20:55:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 Nov 2006, Przemyslaw Osmanski wrote:

> [...]
    > rysunkach technicznych nie ma owego silnika, to rowniez nie moge reklamowac

    IMVHO producent jedynie nie będzie mógł twierdzić że jest pojazd
    dopuszczony do ruchu po drogach publicznych, bo te muszą mieć
    homologację a pewnie tam wymóg posiadania silnika jest.
    Ciekawym bardzo, ale IMO sprzedanie takiego pojazdu (bez silnika)
    przeznaczonego do "jazdy po polu" (niedopuszczonego do ruchu
    po drogach publicznych) byłoby możliwe.

    > brak moze sie przyczynic do narazenia zdrowia i zycia uzytkownika. Tak samo
    > jak zatkanie sie pieca z powodu braku otworu do czyszczenia....

    Autor wątku nie zaprzecza że wyczyszczenie pieca jest możliwe, jedynie
    wymaga specjalistycznych narzędzi.
    Patrząc w ten sposób, można by powiedzieć że do samochodu trzeba sprzedać
    komplet narzędzi pozwalajacych dokonać szczegółowej diagnostyki
    i przeglądu samochodu, bo przecież bez okresowego przeglądu jeżdżenie
    samochodem jest niebezpieczne!

    Uwaga: to tylko inny p. widzenia :) (znaczy nie bić poproszę)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-11-25 22:21:22
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > Ciekawym bardzo, ale IMO sprzedanie takiego pojazdu (bez silnika)
    > przeznaczonego do "jazdy po polu" (niedopuszczonego do ruchu

    No dobrze, ale domniemuje sie, ze samochod sluzy do samodzielnego
    poruszania sie i sprzedanie go bez tej mozliwosci jest wprowadzaniem
    klienta w blad. Tak samo z piecem, przyjmuje sie ze powinna byc
    mozliwosc jego wyczyszczenia... W jedym i drugim przypadku jest to
    odstepstwo od typowego przeznaczenia danego przedmiotu. W drugim
    przypadku, dodatkowo groźne dla zdrowia uzytkownika.

    Chyba ze, na FV czy paragonie jest napisane ze to piec jednorazowego
    uzytku (tzn do zabrudzenia sie ;) )

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 8. Data: 2006-11-25 23:48:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 25.11.2006 -->pinio<-- <p...@o...pl> napisał/a:
    > Roszczeń reklamacyjnych mozna się domagać wyłacznie wtedy kiedy kocioł nie
    > jest zgodny ze specyfikacją techniczną!!!! To że nie ma kanału wyczystnego

    Podstawa prawna?

> [...]

    > kotła!!!! Zasada jest prosta-mogę sobie zrobić kocioł bez jakiejkolwiek
    > wyczystki i otrzymać na to wszelkie certyfikaty-problem czyszczenia?? To

    A co konsumenta obchodzą certyfikaty producenta? Towar ma spełniać funkcje
    do jakich jest przeznaczony.

    > zazwyczaj pozostaje w gestii użytkownika!! Per-Eko to niestety odłam dobrze
    > znanego nam Zębca(czyli szajs w innym wydaniu)!!!
    > Przykro to mówić ale nie ma Pan żadnych szans na uzyskanie roszczenia

    Rozumiem, że i orzecznictwem dysponujesz?

    > reklamacyjnego-zwłaszcza że przy kotle z zasobnikiem zanieczyszczenia są tak
    > znikome że spokojnie bez jakiegokolwiek czyszczenia "przeżyje" on ustawowe 2
    > lata gwarancji!!!!

    Reklamować będzie zapewne nie ilość sadzy a brak podstawowej funkci. Być
    możesię mylę, ale na ogół ludzie kupują piece na okres dłuższy niż 2 lata.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2006-11-26 00:16:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "-->pinio<--" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > użytkownik powinien zauważyc przed kupnem kotła,jako że jest to istotny
    > element kotła-jeśli tego nie zauważył-to przyjął stan faktyczny!!

    Pytanie, czy każdy przyszły użytkownik kotła musi i powinien być specjalistą w
    zakresie jego konstrukcji. Moim zdaniem nie.

  • 10. Data: 2006-11-26 00:55:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 26.11.2006 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
    > Użytkownik "-->pinio<--" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Pytanie, czy każdy przyszły użytkownik kotła musi i powinien być specjalistą w
    > zakresie jego konstrukcji. Moim zdaniem nie.

    Oczywiście, że nie. Dodatkowo to od sprzedawcy, nie konsumenta, wymaga się
    staranności należnej profesjonaliście.

    --
    Marcin