  • 1. Data: 2004-01-22 12:44:51
    Temat: Rejonowy , Okregowy? wlasciwosc sądu Trudne!!!
    Od: "paweł Tomasz" <b...@b...pl>

    Pozdrawiam wszystkich!
    Widziałem ostatnio przypadek w którym strony miały wzajemne roszczenia.
    - 5000 zł strona A
    - 70000 zł strona B
    Sprawę wniosła strona A do Sądu Rejonowego bowiem ten jest właściwy.
    Strona B tez prawdopodobnie wniesie sprawę , ale w tym wypadku właściwy będzie
    Okręgowy. Możliwe są dwa scenariusze:
    1. strona B wniesie sprawę do Okręgowego w będą dwie sprawy o dwóch
    sygnaturach akt (przynajmniej do pewnego czasu)
    2. strona B zgłosi swoje roszczenia dopiero w toku procesu przed sadem
    Rejonowym gdzie będzie strona pozwana.
    Należy w tym miejscu zazanaczyc iż roszczenie strony A nadaje się do trybu
    nakazowego lub upominawczego natomiast strony B tylko do zwykłego.
    Zakładam ze strona B nie wie o wniesieniu powództwa przez stronę A i będzie
    chciała być "Pierwsza" w Okręgowym.

    Moje pytania są takie:

    1. Jak się zachowa pierwszy Sąd dowiadując się ze drugi Sad także rozpatruje
    ta sprawę.
    (roszczenia stron dotyczą jednaj umowy)

    2. Co będzie w przypadku gdy strona B zgłosi swoje roszczenia dopiero np. w
    sprzeciwie do
    nakazu zapłaty lub zgłosi przed Rejonowym powództwo wzajemne ? Czy nie
    wpłynie to na
    właściwość Sądu ze względu na wartość przedmiotu sporu?

    Przypadek jest ciekawy , mógłby służyć jako kazus dla studentów prawa ,
    wszystkim którzy chcieliby mi pomoc z góry serdecznie dziękuje.

    Pozdrawiam
    Paweł Tomasz

  • 2. Data: 2004-01-22 13:21:06
    Temat: Re: Rejonowy , Okregowy? wlasciwosc sądu Trudne!!!
    Od: "INFOBROK biuro" <b...@i...k1.pl>

    Odpowiadając na pytanie:
    Jeżeli strona A skieruje sprawę do postępowania nakazowego stronie B
    przysługuje jedynie powództwo niezależne do sądu okręowego ze względu na
    właciwość rzeczową i dyspozycję art 493 par. 4 "powództwo wzajemne jest
    niedopuszczalne".
    Jeżeli natomiast strona A wystąpi z powództwem w postępowaniu procesowym
    pozwany ma prawo wnieść zarzuty podnosząc obcję przypozwania. Sąd zgodnie z
    art 25 kpc może sprawdzić wartość przedmiotu sporu i uznać się za
    niewłaściwy rzeczowo dla danej sprawy przekazując sprawę do rozpatrzenia
    przez sąd okręgowy.
    Celem dalszych informacji lub uzyskania porady odsyłam na stronę
    www.infobrok.k1.pl
    Pozdrawiam Ryszard Klóska

  • 3. Data: 2004-01-22 17:10:26
    Od: b...@b...pl

    Dziekuje za odpowiedz i zainteresowanie.
    Rozumiem w takim razie iz w momencie przejscia w rejonie do trybu zwyklego
    (np. po skutecznym wniesieniu sprzeciwu) strona B bedzie mogla zglosic swoje
    zarzuty , wzglednie roszczenia , wtedy sad moze sie uznac za niewlasciwy.
    Natomiast odnosnie powodztwa wzajemnego to niedopuszczalne jest w tym wypadku
    dlatego iz sad jest wlasciwy ponizej kwoty 30000 zł ? czy niedopuszczalne jest
    z innych powodów? Co sie stanie gdy po zlozeniu przez strone B powództwa rejon
    uzna sie niewlasciwy i sieruje sprawe do okregu innego niz pozew strony B?
    Bardzo prosze o podpowiedz i wyjasnienie tego watku
    dzieki pozdrawiam
    Paweł Tomasz

  • 4. Data: 2004-01-22 18:42:19
    Od: "Piter" <p...@a...pl>

    Szanowny Pawle
    twoje pytania są stosunkowo proste

    jeżeli sprawa toczy się w Sądzie Rejonowym, a pozwany wystąpił z innym
    roszczeniem naet jeśli odnoszącym się do tej samej umowy do Sądu okręgowego
    to po prostu mają miejsce dwa procesy sądow. Jeden w rejonowym a drugi w
    okręgowym. Sprawy toczą się nie zależnie od siebie.

    Jeśli natomiast w procesie przed Sądem Rejonowym pozwany wniesienie
    powództwo wzajemne z wartością przedmiotu sporu to Sąd ten przekaże sprawę
    do Sądu Okręgowego.
    Natomiast jeżeli sprawa jest rozpoznawana przez Sąd Rejonowy w postępowaniu
    nakazowym lub upominanwczym to Sąd powództwo wzajemnie jest niedopuszczalne.

    pozdrawiam
    Piotr

    p...@a...pl