  • 1. Data: 2004-03-27 14:27:17
    Temat: Regulamin Firmy, a Ustawa i Kodeks Cywilny
    Od: "El_Chueco" <j...@w...no.spam.pl>

    Czesc!
    Mam pytanie! Co ma najwyzsza range prawna?
    Regulamin wewnetrzny firmy, Ustawy czy Kodeks Cywilny?
    Za wszelkie odpowiedzi serdecznie dziekuję!

    --
    Grupowicze Wszystkich Krajów Łaczcie Się!!
    El_Chueco's & Sis. White Yari's WRC PMS

  • 2. Data: 2004-03-27 14:53:26
    Temat: Re: Regulamin Firmy, a Ustawa i Kodeks Cywilny
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    El_Chueco wyskrobał(a):
    > Czesc!
    > Mam pytanie! Co ma najwyzsza range prawna?
    > Regulamin wewnetrzny firmy, Ustawy czy Kodeks Cywilny?
    > Za wszelkie odpowiedzi serdecznie dziekuję!

    Pytanie trochę niewłaściwie zadane, bo KC to też ustawa. Więc nie wiem o
    jaką ustawę konkretnie Ci chodzi. Poza tym nie za bardzo wyjaśniłeś o co Ci
    chodzi z tą "rangą prawną". Jeżeli chodzi np. o zakres podmiotowy
    obowiązywania, to ustawy dotyczą wszystkich, a regulamin firmy tylko jej
    pracowników.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-03-27 17:16:46
    Od: "Jan Galazka" <j...@i...pl>

    > Mam pytanie! Co ma najwyzsza range prawna?
    > Regulamin wewnetrzny firmy, Ustawy czy Kodeks Cywilny?
    > Za wszelkie odpowiedzi serdecznie dziekuję!
    A ja zadam pytanie innego typu: jakiego rodzaju jest to regulamin? Regulamin
    Pracy? Regulamin Wynagradzania? Regulamin Premiowania? Regulamin Zakladowego
    Funduszu Swiadczen Socjalnych? Czy moze jeszcze inny rodzaj regulaminu
    wewnetrznego. Generalnie jednak zaden z nich z kodeksem cywilnym sprzeczny
    byc nie moze (tu jeszcze przywolam kodeks pracy i inne ustawy).
    JG

  • 4. Data: 2004-03-27 20:04:51
    Temat: Odp: Regulamin Firmy, a Ustawa i Kodeks Cywilny
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Jan Galazka <j...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c44d11$jk5$...@t...icpnet.pl...
> [...]
    > wewnetrznego. Generalnie jednak zaden z nich z kodeksem cywilnym sprzeczny
    > byc nie moze (tu jeszcze przywolam kodeks pracy i inne ustawy).

    W mysl zasady semiimperatywnosci moze byc takowy regulamin korzystniejszy
    dla pracownika niz kodeks, ale
    odwrotnie byc nie moze.

    pozdrawiam
    mdr

  • 5. Data: 2004-03-27 20:12:08
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Bartek Gliniecki <e...@n...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:c444go$551$...@n...onet.pl...
    > El_Chueco wyskrobał(a):
    >
    > Pytanie trochę niewłaściwie zadane, bo KC to też ustawa. Więc nie wiem o
    > jaką ustawę konkretnie Ci chodzi.

    jesli chodzi o stosunek miedzy kc (to tez ustawa) i innymi ustawami to moze
    byc on dwojaki..
    jesli jakas kwestia jest regulowana na zasadzie szczegolnej przez ustawe
    (np. prawo przewozowe)
    ma taka ustawa pierwszenstwo przed KC
    KC jednak jako akt przewodni na gruncie prawa cywilnego moze miec ta
    przewage nad innymi ustawami, ze
    np. niektore definicje tam zawarte beda sie stosowac do materii uregulowanej
    w innych aktach prawnych
    (tak np. teraz definicja przedsiebiorcy z KC bedzie obowiazywac na terenie
    calego prawa cywilnego, chyba
    ze jakas ustawa ma jego definicje szczegolna, wtedy patrze uwaga poprzednia)

    Poza tym nie za bardzo wyjaśniłeś o co Ci
    > chodzi z tą "rangą prawną". Jeżeli chodzi np. o zakres podmiotowy
    > obowiązywania, to ustawy dotyczą wszystkich, a regulamin firmy tylko jej
    > pracowników.

    Nie moze byc regulamin jednak sprzeczny z bezwglednie obowiazujacymi
    przepisami ustawowymi.
    W przypadku prawa pracy regulaminy moga byc korzystniejsze niz ustawy, ale
    nie odwrotnie.

    pozdrawiam
    mdr

  • 6. Data: 2004-03-27 21:32:31
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Użytkownik "Mateusz Dr" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    > W mysl zasady semiimperatywnosci moze byc takowy regulamin korzystniejszy
    > dla pracownika niz kodeks, ale
    > odwrotnie byc nie moze.

    Bardzo naukowo wyjasnione, ale to swieta prawda:-)
    Podstawowy problem to nie ten, co jest "wazniejsze" tylko jaki przepis Ci
    sie nie podoba i dlaczego...
    Generalnie hierachia zrodel prawa jest powszechnie znana.

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 7. Data: 2004-03-28 16:26:32
    Od: "El_Chueco" <j...@w...no.spam.pl>

    Chodzi tu dokladnie o Regulamin Przetargowego firmy budowlanej, a Ustawa
    o zamowieniach publicznych i Kodeksem Cywilnym. Czy jesli w Regulaminie
    sa sprzeczne informacje, jakie zawarte sa w Ustawie o Zamowieniach
    Publicznych to czy mozna podwazyc prawy stosunek do REgulaminu, czy
    REgulamin akurat w wtej sytuacji pelni role "najwyzsza"

  • 8. Data: 2004-03-28 18:55:38
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    El_Chueco wyskrobał(a):
> [...]
    > Publicznych to czy mozna podwazyc prawy stosunek do REgulaminu, czy
    > REgulamin akurat w wtej sytuacji pelni role "najwyzsza"

    Regulamin powinien być zgodny z ustawą.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 9. Data: 2004-03-28 19:02:54
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

    Użytkownik "El_Chueco" <j...@w...no.spam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Publicznych to czy mozna podwazyc prawy stosunek do REgulaminu, czy
    > REgulamin akurat w wtej sytuacji pelni role "najwyzsza"

    oczywiscie regulamin nie moze byc sprzeczny z ustawa, w tym z kc.
    Tylko dobrze wczytaj sie w tresc przepisow, zeby miec pewnosc.

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 10. Data: 2004-03-28 19:39:47
    Od: "El_Chueco" <j...@w...no.spam.pl>