    From: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Regulamin Firmy, a Ustawa i Kodeks Cywilny
    Date: Sat, 27 Mar 2004 21:12:08 +0100
    Sender: p...@p...onet.pl@pg185.rzeszow.sdi.tpnet.pl

    Użytkownik Bartek Gliniecki <e...@n...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:c444go$551$...@n...onet.pl...
    > El_Chueco wyskrobał(a):
    >
    > Pytanie trochę niewłaściwie zadane, bo KC to też ustawa. Więc nie wiem o
    > jaką ustawę konkretnie Ci chodzi.

    jesli chodzi o stosunek miedzy kc (to tez ustawa) i innymi ustawami to moze
    byc on dwojaki..
    jesli jakas kwestia jest regulowana na zasadzie szczegolnej przez ustawe
    (np. prawo przewozowe)
    ma taka ustawa pierwszenstwo przed KC
    KC jednak jako akt przewodni na gruncie prawa cywilnego moze miec ta
    przewage nad innymi ustawami, ze
    np. niektore definicje tam zawarte beda sie stosowac do materii uregulowanej
    w innych aktach prawnych
    (tak np. teraz definicja przedsiebiorcy z KC bedzie obowiazywac na terenie
    calego prawa cywilnego, chyba
    ze jakas ustawa ma jego definicje szczegolna, wtedy patrze uwaga poprzednia)

    Poza tym nie za bardzo wyjaśniłeś o co Ci
    > chodzi z tą "rangą prawną". Jeżeli chodzi np. o zakres podmiotowy
    > obowiązywania, to ustawy dotyczą wszystkich, a regulamin firmy tylko jej
    > pracowników.

    Nie moze byc regulamin jednak sprzeczny z bezwglednie obowiazujacymi
    przepisami ustawowymi.
    W przypadku prawa pracy regulaminy moga byc korzystniejsze niz ustawy, ale
    nie odwrotnie.

    pozdrawiam
    mdr