    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: znowu ten rutkowski (detektyw)
    Date: Wed, 22 Mar 2006 19:48:47 +0100

    news [###color@#wytnij.to#gazeta.pl.###] napisał:
    > pare szczegolow - moje spostrzezenia:
    > - kwestia szantazu bardzo wedlug mnie watpliwa. facet, rzekomy
    > szantarzysta, ani razu nie wspominal ze jak... to ... costam.
    przyszedl
    > (jak z reszta sam mowil do ukrytej kamery i mikrofonu) z "towarem"
    za
    > ktory chcial kase, jak nie kupi krupa to chetnie kupi gazeta. nie
    wiemy
    > co dokladnie bylo na kasecie ale z krotkiego fragmentu dzisiejszego
    > programu 'uwaga' wnioskuje ze krecil edytke - jako nastolatke, sam
    > uczestniczac w tymze materiale (w piatek dowiemy sie wiecej, ale
    > niestety jednostronnie). pytanie do znawcow - czy upublicznianie
    takiego
    > materialu jest przestepstwem ? czy tego typu transakcja handlowa
> [...]

    Nie wiemy, co jest na tym nagraniu, więc trudno oceniać, czy
    publikacja tego była by przestępstwem.

> [...]
    powstaje
    > pytanie, czy zamontowanie kamer i podsluchow bylo legalne ? ) to
    drugi
    > jego kumpel (prawdopodobnie wskazany przez tegoz) zostal zatrzymany
    > hallu hotelowym, skuty i zamkniety w furgonie do czasu przyjazdu
    > policji, tylko na podstawie odpowiedzi na jedno krotkie pytanie -
    "czy
    > przyjechal pan z opola ?" - slowo "tak" skutkowalo "pojdzie pan z
    nami".
    > tu kolejne pytanie: czy byly wystarczajace przeslanki do jego

    Do zatrzymania, to jeszcze by obeszło na upartego zakładając, że
    pytali tylko pro forma wiedząc wcześniej na podstawie obserwacji, że
    przyjechali razem. Natomiast o ile facet nie stawiał oporu i nie
    zagrażał niczyjemu życiu czy zdrowiu, to nałożenie kajdanek i
    zamykanie w samochodzie stanowi moim zdaniem przekroczenie prawa do
    zatrzymania obywatelskiego. W tej sytuacji jest po prostu bezprawnym
    pozbawieniem wolności, które jest jednym z poważniejszych przestępstw.

    > - w całym materiale filmowym ani razu nie padlo slowo "ujecie"
    (takze w
    > dialogach miedzy rutkowskim i jego kompanami), caly czas mowiono o
    > "zatrzymaniu" - a jak juz wiem z poprzednich wypowiedzi, do
    zatrzymania
    > uprawione sa jedynie odpowiednie organa.

    No ale nie oczekuj, by każdy używał w potocznej mowie języka
    prawniczego.

    > szkoda ze obecni tu prawnicy nie chca wykazac woli przeanalizowania
    tego
    > przypadku, ktory jak zaden inny material z udzialem detektywa moze
    > wskazywac na szereg uchybien, o czynach majacych znamiona
    przestepstwa
    > nie wspominajac....

    Trzeba by było po prostu po pierwsze to obejrzeć, a po drugie
    wiedzieć, jakimi materiałami faktycznie dysponował Rutkowski. No i nie
    wiem - jak już pisałem - na ile program puszczany na antenie odpowiada
    stanowi faktycznemu, a ile w nim przemilczano lub dołożono.

    > porazajaca jest ignorancja i bezkarnosc "tego pana" a takze
    obojetnosc
    > instytucji ktore powinny weryfikowac tego typu przypadki.

    Zwróć uwagę na to, że przecież nie ma żadnego powodu, byś sam nie
    złożył w tej sprawie zawiadomienia o przestępstwie. W ten sposób
    zainicjujesz proces karny. Nie ma zakazu składania zawiadomienia przez
    postronne osoby.