eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoznowu ochroniarze- Uniemożliwienie dostępu gościom- Legalne? › Re: znowu ochroniarze- Uniemożliwienie dostępu gościom- Legalne?
    From: "Leszek" <l...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: znowu ochroniarze- Uniemożliwienie dostępu gościom- Legalne?
    Date: Tue, 25 May 2004 21:04:02 +0200

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości
    news:uo47b093mpm2v786fk67dpq6e7j8o9vrr4@4ax.com...

    > Tak myślałem. Napisałeś coś czego nie potrafisz uzasadnić :-P

    Tak myślałem. Jesteś nygusem;)
    Minuta szukania z google.

    Zacznijmy od rodzajów dróg, oczywiście z punktu widzenia ich dostępności dla
    uczestników ruchu. Zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. (tekst
    jednolity - Dz. U. z 2000 r. nr 71, poz. 838) w kraju występują:

    a.. drogi publiczne, z których może korzystać każdy zgodnie z ich
    przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub
    innych przepisach szczególnych,

    b.. drogi wewnętrzne, którymi są drogi nie zaliczone do żadnej kategorii
    dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych,
    dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych
    przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, place przed dworcami
    kolejowymi, autobusowymi i portami.
    c.. Przejdźmy teraz do przepisów obowiązujących na poszczególnych
    rodzajach dróg. Ustawa - Prawo o ruchu drogowym (art. 1 ust. 1) reguluje
    zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania (...). Ust.
    2 tego artykułu stanowi zaś, że przepisy ustawy stosuje się również do ruchu
    odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla
    uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.

    Z przepisów tych wynika jednoznacznie, że poza drogami publicznymi, a więc
    na drogach wewnętrznych i prywatnych (np. w dużych zakładach przemysłowych)
    zasady ruchu określone w tej ustawie stosuje się wówczas, gdy może dojść do
    zagrożenia poruszających się tam uczestników ruchu. Zagrożenia takie
    występują w tzw. sytuacjach kolizyjnych - pomiędzy pojazdami a pieszymi,
    albo pojazdami między sobą, a więc przy przecinaniu się kierunków ruchu,
    wymijaniu, wyprzedzaniu, cofaniu i innych manewrach, w których może dojść do
    kolizji. Natomiast, gdy kierujący sam znajduje się na drodze, nie obowiązuje
    go, np. nakaz jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni; może wręcz
    jechać po lewej jej stronie.

    Podobnie kierujący na drodze wewnętrznej, np. przy przejeździe z parkingu
    pod dom, nie musi mieć przy sobie prawa jazdy lub dowodu rejestracyjnego
    wymaganych na drodze publicznej. Jednakże na takiej drodze kierujący nie
    może znajdować się pod wpływem alkoholu, gdyż w tym przypadku w grę wchodzą
    odpowiednie przepisy Kodeksu wykroczeń (art. 87.§ 1), albo kodeksu karnego
    (art. 178 a).

    Pozdr

    Leszek