    From: "nice guy" <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zna sie ktos na licencjach winxp ?
    Date: Mon, 28 Jun 2004 07:55:40 +0200

    > Co do pytania - EULA XP stanowi:
    >
    > "1.1 Instalacja i używanie. Licencjobiorca może:
    > (a) zainstalować i używać jednej kopii Oprogramowania na jednym
    > komputerze osobistym lub na innym
    > urzadzeniu oraz
    > (b) zainstalować dodatkowa kopię Oprogramowania na drugim, przenosnym
    > urzadzeniu do wyłacznego użytku przez głównego użytkownika pierwszej
    > kopii Oprogramowania."

    a to dziwne - sami pisza w swoim FAQ, ze nie wolno instalowac
    dodatkowej kopii OS-a:

    P. Kiedy produkt uważa się za będący w "użyciu"?

    O.

    Oprogramowanie w komputerze jest w "użyciu", jeśli jest zainstalowane w
    pamięci stałej (typowo na twardym dysku lecz także na płycie CD-ROM lub
    innym urządzeniu do przechowywania informacji) lub załadowane do pamięci
    tymczasowej. W sieci produkt może być używany w jeden z dwóch sposobów:

    przez instalację produktu na dysku twardym stacji roboczej i "lokalne"
    używanie produktu;

    przez zainstalowanie produktu w serwerze sieciowym i uruchamianie
    oprogramowania "z serwera". Przy uruchamianiu produktu z serwera, serwer
    sieci ładuje kopię oprogramowania do pamięci tymczasowej stacji roboczej,
    ale oprogramowanie to nie jest przechowywane w pamięci trwałej stacji.

    P. Czy mogę wykonać drugą kopię do użytku na moim komputerze domowym lub
    przenośnym?

    O.

    Umowa licencyjna użytkownika końcowego (EULA) towarzysząca wielu produktom
    aplikacyjnym firmy Microsoft zawiera w rozdziale UDZIELENIE LICENCJI
    następujące zdanie:

    "Główny użytkownik komputera, na którym jest zainstalowany program, może
    wykonać kopię dodatkową wyłącznie dla potrzeb własnych, w celu używania jej
    na swym komputerze przenośnym." Jeżeli umowa EULA nie zawiera tego
    postanowienia, to wykonanie dodatkowej kopii programu nie jest dozwolone.

    Jeżeli zaś klauzula taka w umowie występuje, to zgodnie z warunkami umowy,
    licencjobiorca może wykonać dodatkową kopię programu.

    "Użytkownikiem głównym" jest osoba, która korzysta z danego komputera przez
    większość jego czasu pracy. Tylko ta osoba jest uprawniona do korzystania z
    dodatkowej kopii programu. Ponadto program ten musi być zainstalowany na
    dysku twardym komputera; użytkownik nie jest uprawniony do sporządzenia
    dodatkowej kopii, jeśli program jest uruchamiany z serwera sieciowego.

    Na zakończenie należy dodać, że można wykonać tylko jedną kopię dodatkową.
    Kopia ta może zostać zainstalowana albo na komputerze domowym użytkownika,
    albo na jego komputerze przenośnym, lecz nie na obu jednocześnie.

    Niektóre firmy przewidują szczególne sankcje za używanie na komputerach
    domowych pracowników programów, których licencjobiorcą jest zakład pracy.
    Należy więc porozumieć się w tej sprawie z administratorem sieci danej
    firmy.

    P. Czy mogę wykonać drugą kopię mojego systemu operacyjnego, takiego jak
    np. Windows 98, Windows 2000, Windows Millenium, lub Windows XP do użytku na
    moim komputerze domowym lub przenośnym?

    O.

    Nie. Prawo do wykonania dodatkowej kopii programu ma zastosowanie tylko
    wobec niektórych produktów aplikacyjnych Microsoft, nie dotyczy jednak
    systemów operacyjnych.